Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
16/05/2013

Συζήτηση της επίκαιρης ερώτησης που κατέθεσε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ Δ.Παπαδημούλης σχετικά με τη ζημία που υπέστη το ελληνικό Δημόσιο από τη μη καταβολή τελών σε δήμους των Μεσογείων της γερμανικής εταιρίας Hochtief

Δ. Παπαδημούλης:  «Εξακολουθητική αδράνεια των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και ΝΔ και συμπαιγνία σε βάρος των δήμων της περιοχής»

Ε. Στυλιανίδης: «Η νομοθετική ρύθμιση του 2008 ψηφίστηκε μετά από αίτημα της διοίκησης του Αεροδρομίου!»

Αναπάντητα τα ερωτήματα του Κοινοβουλευτικού Εκπρόσωπου του ΣΥΡΙΖΑ–ΕΚΜ

Την εξακολουθητική αδράνεια των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και ΝΔ και τη συμπαιγνία τους με τη γερμανική εταιρεία Hochtief σε βάρος του ελληνικού δημοσίου από τη   μη πληρωμή των οφειλόμενων τελών προς τους δήμους της περιοχής ανέδειξε σήμερα, κατά τη συζήτηση της σχετικής επίκαιρης ερώτησής του στη Βουλή, ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ – ΕΚΜ Δημήτρης Παπαδημούλης.

Συγκεκριμένα, στην πρωτολογία του ο Δ. Παπαδημούλης υπενθύμισε, μεταξύ άλλων, τα εξής:

α. «Ο νόμος 2338/1995 ο οποίος κύρωσε τη Σύμβαση Ανάπτυξης του Διεθνούς Αεροδρομίου της Αθήνας στα Σπάτα, στο άρθρο 25.6  προβλέπει ότι «…η Εταιρεία είναι δυνατόν να υποχρεωθεί να καταβάλλει κατ' έτος ανταποδοτικές και άλλες δημοτικές ή κοινοτικές επιβαρύνσεις φόρους ή τέλη, οποιουδήποτε είδους ή φύσεως, που επιβάλλονται από τις κοινότητες Σπάτων, Παιανίας, Μαρκοπούλου, Λούτσας και Ραφήνας…». Από  το 1995 οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ δεν έπραξαν τίποτα για την ενεργοποίηση του νόμου, απαλλάσσοντας ουσιαστικά το Αεροδρόμιο από κάθε υποχρέωση καταβολής είτε αντισταθμιστικών τελών στους δήμους των Μεσογείων, που έχουν υποβαθμιστεί από τη λειτουργία του αεροδρομίου, είτε ανταποδοτικών τελών καθαριότητας και φωτισμού.

Η χαρακτηριστική αυτή καθυστέρηση αποτελεί τη συνέχεια μιας αποικιοκρατικής σύμβασης που υπέγραψε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ με τη Hochtief και επέκτεινε η ΝΔ, εν μέσω αλληλοκατηγοριών για μίζες μεταξύ των δύο κομμάτων.  Η γερμανική Hochtief έχει το 40% και τη διοίκηση -δηλαδή τα λεφτά- την οποία εξασφάλισε χωρίς ουσιαστικά να βάλει δεκάρα (τα κεφάλαιά της τα δανείστηκε από τράπεζες με την εγγύηση του ελληνικού δημόσιου).

β. Στη συνέχεια, το 2008, ψηφίσθηκε ο ν. 3631/2008 ο οποίος στο άρθρο 10, παρ. 2 προέβλεπε την έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης που θα ρύθμιζε «…την διαδικασία επιβολής και είσπραξης ανταποδοτικών και άλλων δημοτικών ή κοινοτικών επιβαρύνσεων, φόρων ή τελών από τους Δήμους Σπάτων, Παιανίας, Μαρκόπουλου Μεσογαίας, Αρτέμιδος, Ραφήνας και Κορωπίου, καθώς και από κάθε άλλο δικαιούχο οργανισμό τοπικής αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) σε βάρος της εταιρείας «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε.» (Δ.Α.Α. Α.Ε.). από την εταιρεία του Αεροδρομίου, υπέρ των δήμων της περιοχής».

Όμως, η έκδοση της ΚΥΑ εκκρεμεί προκλητικά πέντε χρόνια μετά τη ψήφιση του νόμου και δεκαοκτώ από την υπογραφή της σύμβασης, ενώ οι διοικήσεις των ΟΤΑ, που δεν πρόσκεινται στο ΣΥΡΙΖΑ,  έχουν προσφύγει στα δικαστήρια για να διεκδικήσουν τα οφειλόμενα.

γ. Το αεροδρόμιο της Αθήνας  είναι από το πιο επικερδή που κατέχει η γερμανική εταιρεία. Σύμφωνα με τα δημοσιευμένα οικονομικά στοιχεία, τα λειτουργικά κέρδη για το 2010 ήταν 156 εκατ. ευρώ και για το 2011, 130 εκατ. ευρώ.

δ. Για τον ισχυρισμό τόσο της εταιρείας όσο και του διορισμένου ΓΓ Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής Δ. Καλογερόπουλου, ότι το αεροδρόμιο αποτελεί αυτοτελή μονάδα που απαλλάσσεται από την υποχρέωση καταβολής τελών προς τους δήμους, ο Δ. Παπαδημούλης τόνισε ότι αυτός έρχεται σε αντίθεση τόσο με το άρθρο 102 του Συντάγματος περί διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας των ΟΤΑ, όσο και με το άρθρο 82 του ΒΔ της 24.9/20.10.1958 το οποίο προβλέπει ότι «απαλλάσσονται από κάθε δημοτικό ή κοινοτικό φόρο, τέλος, δικαίωμα και εισφορά: α) το ελληνικό δημόσιο και οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης, β) οι ιεροί ναοί και γ) εκείνοι οι οποίοι έχουν φορολογικές απαλλαγές από συμβάσεις που έχουν συνάψει με το δημόσιο, εφόσον οι συμβάσεις αυτές κυρώθηκαν με νόμο και αναφέρουν ρητά την απαλλαγή από δημοτικούς και κοινοτικούς φόρους, τέλη, δικαιώματα και εισφορές».

Κατά την απάντησή του ο υπουργός Εσωτερικών κ. Στυλιανίδης,  αντί να δώσει απαντήσεις στα συγκεκριμένα ερωτήματα του Δ. Παπαδημούλη, υποστήριξε προκλητικά ότι ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ με την επιχειρηματολογία του ουσιαστικά “αβαντάρει” το αεροδρόμιο και όχι τους δήμους, αφού η νομοθετική πρόβλεψη του 2008 έγινε μετά από αίτημα της διοίκησης του αεροδρομίου (!) και ότι η κυβέρνηση θα σεβαστεί τις δικαστικές αποφάσεις επί των προσφυγών των δήμων.

Στη δευτερολογία του ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ κατηγόρησε τον υπουργό για «πολιτικό θράσος» αφού, όχι μόνο ομολόγησε ότι η κυβέρνηση της ΝΔ νομοθετεί με βάση τα συμφέροντα του αεροδρομίου αλλά και επαναλαμβάνει αυτολεξεί πρόσφατη ανακοίνωση της διοίκησης της εταιρείας, που ενοχλήθηκε από την δημοσιότητα που έλαβε το θέμα.

Επανέλαβε τέλος ότι οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ φέρουν  βαρύτατες ευθύνες για τη χαριστική αντιμετώπιση του αεροδρομίου σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος.