Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
29/05/2013

Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ προς τους Υπουργούς Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων - Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης: Σχετικά με τον νέο Οργανισμό του Υπουργείου και την συρρίκνωση του Τομέα Αλιείας

Σύμφωνα με το σχέδιο του νέου Οργανισμού του Υπουργείου που υποβλήθηκε στο Κυβερνητικό Συμβούλιο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, στην διοικητική αναδιάρθρωση των υπηρεσιών επίκειται η συρρίκνωση του τομέα της αλιείας. Συγκεκριμένα, η αυτοτελής Γενική Διεύθυνση Αλιείας με τρείς Διευθύνσεις (και δεκατρία Τμήματα) που υφίσταται στο ισχύον οργανόγραμμα, παρουσιάζεται στο σχέδιο ως μια Διεύθυνση με τρία τμήματα, ενταγμένη στην Γενική Διεύθυνση Ζωικής Παραγωγής, παράλληλα με τις Διευθύνσεις Ζωικής Παραγωγής και Μεταποίησης και Προστασίας Ζώων.

Η ενσωμάτωσή του τομέα της Αλιείας σε μια διάρθρωση με άλλους κλάδους ζωικής παραγωγής, με τους οποίους δεν σχετίζεται ούτε λειτουργικά ούτε θεσμικά, δεδομένου ότι η αλιεία αφορά στη διαχείριση των υδρόβιων πόρων, που αποτελούν κοινόχρηστο αγαθό, υποδεικνύει μια προσπάθεια αναδιάρθρωσης με κριτήρια «λογιστικά» παρά διοικητικής λειτουργικότητας. Η συνέπεια θα είναι η ουσιαστική κατάργηση του τομέα και των υπηρεσιών που στηρίζουν τους αλιείς, του υδατοκαλλιεργητές, τις σχετικές μεταποιητικές επιχειρήσεις, καθώς και η περιθωριοποίηση της πολιτικής για την αλιευτική ανάπτυξη και την κρατική εποπτεία του συγκεκριμένου κλάδου και των προϊόντων του.

Αν σκεφτεί κανείς ότι η Ελλάδα των 16.000 χλμ ακτογραμμής, διαθέτει τον μεγαλύτερο σε αριθμό αλιευτικό στόλο και πληθυσμό που στην πλειοψηφία κατοικεί σε απομακρυσμένα ή/και παραμεθόρια νησιά της Ελλάδας, το 50% των πιο εξαρτώμενων από την αλιεία ευρωπαϊκών περιφερειών, την δυναμικότερη σε αριθμό και παραγωγή ευρωπαϊκή και μεσογειακή βιομηχανία υδατοκαλλιέργειας, τα προϊόντα της οποίας αποτελούν το δεύτερο εξαγωγικό κλάδο της χώρας, ενώ οι θάλασσες της είναι από τις πλέον καθαρές στην Ευρώπη και με πλούσια σε βιοποικιλότητα υδάτινα οικοσυστήματα, τότε αντιλαμβάνεται γιατί είναι τόσο σημαντική η στήριξη του τομέα της Αλιείας σε διοικητικό επίπεδο.

Η σημασία της θεσμικής αυτοτέλειας και αυτοδυναμίας του τομέα, άλλωστε, υπαγορεύεται και από την διαφοροποίηση του τομέα από αυτόν του Αγροτικού σε κοινοτικό επίπεδο με την ύπαρξη της ανεξάρτητης Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής, η οποία υποστηρίζεται από ανεξάρτητη διοικητική δομή (DG MARE), του Ευρωπαϊκού Ταμείου Αλιείας-ανεξάρτητου ταμείου χρηματοδότησης και του ανεξάρτητου Κοινοτικού Συστήματος Ελέγχου τήρησης των Κανόνων της ΚΑλΠ. Συνεπώς, δεν είναι δυνατό στην Ελλάδα, όπου η αλιεία συνιστά έναν τόσο σημαντικό τομέα της πρωτογενούς παραγωγής, με ιδιαίτερη οικονομική και κοινωνική αξία, οι διοικητικές δομές της αντί να ενισχύονται στην κατεύθυνση της θεσμικής θωράκισης και αυτοδυναμίας να υποβαθμίζονται σε μια μόλις Διεύθυνση. Σήμερα, βασικές διατάξεις που αφορούν στον Έλεγχο τήρησης των κανόνων της ΚΑλΠ δεν έχουν ενεργοποιηθεί εξαιτίας της υποστελέχωσης των υπηρεσιών, αφού στην Κεντρική Υπηρεσία, ήδη υφίστανται οργανικά κενά άνω του 60%. Πιθανή περαιτέρω μείωση του δυναμικού της θα έχει βέβαιες αρνητικές συνέπειες ως προς την έγκαιρη τήρηση των διαδικασιών.

Επειδή, το προτεινόμενο οργανόγραμμα δεν λαμβάνει υπόψη τις ιδιαίτερα αυξημένες αρμοδιότητες της Αλιείας τόσο σε κοινοτικό, όσο και σε εθνικό επίπεδο, υποβαθμίζοντας την θεσμική και διοικητική υποστήριξη και εποπτεία του Κράτους σε έναν πολύ σημαντικό παραγωγικό κλάδο.

Επειδή, η εξέλιξη αυτή οδηγεί σε αποδυνάμωση των δομών που στηρίζουν τον τομέα με αρνητικές συνέπειες για το μέλλον του.

Επειδή, η συρρίκνωση στην ουσία κατάργηση των υπηρεσιών του Τομέα της αλιείας, επιβάλλεται σαφώς από κριτήρια δημοσιονομικής περιστολής και όχι παραγωγικής υποστήριξης ή λειτουργικού εξορθολογισμού.

Επειδή, η ωφέλεια που θα επιφέρει στο κρατικό προϋπολογισμό είναι ασήμαντη, εφόσον θέτει σε κίνδυνο μελλοντικές χρηματοδοτήσεις και δημιουργία πρόσθετων επιβαρύνσεων για το δημόσιο ταμείο, μέσω προστίμων από την ΕΕ.

Επειδή, έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις κυβερνητικές εξαγγελίες για στήριξη και ανάπτυξη το πρωτογενούς τομέα ως βασικού πυλώνα της οικονομίας της χώρας μας.

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

1.    Ποια είναι τα κριτήρια με τα οποία καταρτίστηκε το νέο οργανόγραμμα του Υπουργείου;

2.    Η έβδομη πτυχή των Μεταρρυθμιστικών Δράσεων που περιλαμβάνει το σχέδιο που παρουσιάστηκε από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Μεταρρύθμισης σχετικά με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων αναφέρει: «Αναδιατύπωση και εκσυγχρονισμός της αποστολής του Υπουργείου, των Γενικών Διευθύνσεων και των υποκείμενων οργανωτικών δομών ώστε α) ο λόγος ύπαρξης και το αντικείμενο κάθε δομής να είναι κατανοητός από τα στελέχη των δομών και τους πολίτες και β) τα αρμόδια στελέχη να έχουν την εντολή και τα εργαλεία για να σχεδιάσουν και να εφαρμόσουν τις απαραίτητες δράσεις για την αποτελεσματική υλοποίηση της αποστολής τους.» Θεωρείτε ότι με την υποβάθμιση της Γ. Διεύθυνσης Αλιείας σε Διεύθυνση και την υπαγωγή της εντός της Γ. Διεύθυνσης Ζωικής Παραγωγής επιτυγχάνεται το παραπάνω αποτέλεσμα;

3.    Με ποιον τρόπο θα διασφαλίσετε: α) ότι δεν θα υπάρξει απώλεια κοινοτικών πόρων στον τομέα της αλιείας λόγω ελλιπούς υποστήριξης των σχετικών έργων, β) ότι δεν θα κινδυνέψει με επιβάρυνση το Δημόσιο λόγω κυρώσεων από την Ε.Ε.;

4.    Θα προβείτε σε μειώσεις στο προσωπικό της υπηρεσίας; Πως θα διασφαλίσετε τις θέσεις εργασίας του συνόλου των υπαλλήλων σε όποια μορφή οργανωτικής αναδιάρθρωσης τελικά προκριθεί; Παράλληλα, πως θα διασφαλίσετε την απρόσκοπτη συνέχιση της παροχής των υπηρεσιών που είναι σήμερα στις αρμοδιότητες της Γενικής Διεύθυνσης Αλιείας;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Χαραλαμπίδου Δέσποινα

Αμμανατίδου-Πασχαλίδου Ευαγγελία

Αποστόλου Ευάγγελος

Καλογερή Αγνή