Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας
22/02/2005

Για την πρόταση επιβολής ποινικών κυρώσεων σε περίπτωση θαλάσσιας ρύπανσης

Ο ευρωβουλευτής του ΣΥΝ Δημήτρης Παπαδημούλης, μιλώντας σήμερα στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την πρόταση επιβολής ποινικών κυρώσεων σε περίπτωση θαλάσσιας ρύπανσης, τόνισε:

"Ο ΣΥΝ αλλά και η Ευρωομάδα της Ευρωπαϊκής Αριστεράς στη μεγάλη της πλειοψηφία, υποστηρίζουν την πρόταση και απορρίπτουν τις τροπολογίες που επιδιώκουν την αποδυνάμωσή της.

Η μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών απαιτεί αυστηρότερα μέτρα για την αποτροπή της θαλάσσιας ρύπανσης, η οποία πλήττει όχι μόνο το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία, αλλά και την αλιεία και τον τουρισμό.

Η δέσμη των μέτρων που συζητούμε σήμερα για την ενίσχυση του πλαισίου ποινικής νομοθεσίας κατά της ρύπανσης από πλοία, ολοκληρώνει ένα έργο που ξεκίνησε πριν τρία χρόνια και καθυστέρησε εξαιτίας των μποφόρ που προκάλεσαν τρία κράτη μέλη που εναντιώνονταν στην πρόταση οδηγίας της Επιτροπής.

Πώς μπορεί κανείς να εναντιώνεται σε μια τέτοια οδηγία εφόσον συνυπολογίσουμε το οικολογικό κόστος, το κόστος της αλιευτικής βιομηχανίας από απώλεια αποθεμάτων και από επανορθώσεις ζημιών, το κόστος από το πλήγμα στον τουρισμό, καθώς και την ανεργία που μαστίζουν περιοχές που επλήγησαν από πετρελαϊκή ρύπανση; Πώς μπορεί κανείς να μη συνηγορεί υπέρ της οδηγίας όταν μόνο κατά το 1999 στην περιοχή της Μεσογείου είχαν αναφερθεί 1638 παράνομες απορρίψεις ενώ ανάλογος ήταν και ο αριθμός των πετρελαιοκηλίδων που εντοπίστηκαν το 2001 στη Βόρεια Θάλασσα και τη Βαλτική;

Με γνώμονα την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος, αποδεχόμαστε τα 4 βασικά σημεία των συμβιβαστικών τροπολογιών:

1. ότι οι απορρίψεις ρυπογόνων ουσιών από πλοία συνιστούν παραβάσεις, οι οποίες πρέπει να θεωρούνται ποινικά αδικήματα σύμφωνα με την Απόφαση-Πλαίσιο του Συμβουλίου που συμπληρώνει την εν λόγω Οδηγία.

2. ότι πρέπει να επιβάλλονται οι ενδεδειγμένες κυρώσεις στα πρόσωπα που θεωρούνται υπεύθυνα για τις απορρίψεις.

3. τη διεύρυνση των υπευθύνων χωρίς αυτό να σημαίνει ότι πρέπει να αρχίσει ένα ανελέητο κυνήγι μαγισσών σε βάρος των πλοιάρχων και των πληρωμάτων προτού αποδειχθεί η ενοχή τους,

4. ότι πρέπει να γίνει μελέτη σκοπιμότητας για τη θέσπιση ευρωπαϊκής Ακτοφυλακής επιφορτισμένης ειδικά με την πρόληψη της ρύπανσης και την αντιμετώπιση της.

Τέλος, θα ήθελα να κάνω έκκληση στην ελληνική κυβέρνηση να εγκαταλείψει τη στείρα γραμμή της άρνησης η οποία καλύπτει μόνον κάποιους ασύδοτους πλοιοκτήτες, τους ιδιοκτήτες των μεταφερόμενων επικίνδυνων φορτίων και όσους νηογνώμονες εκδίδουν αναξιόπιστα πιστοποιητικά αξιοπλοϊας, υπονομεύοντας έτσι την ελληνική ναυτιλία στο σύνολό της.

Η πολιτική του βέτο, στο Συμβούλιο των Υπουργών, από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας εξέθεσε τη χώρα και υπονόμευσε την εικόνα της ελληνικής ναυτιλίας καθώς λειτούργησε υπέρ εκείνων των εφοπλιστικών συμφερόντων που αρνούνται να κάνουν τα αναγκαία βήματα για την προστασία του θαλάσσιου και παράκτιου περιβάλλοντος. Η Ελλάδα ως παγκόσμια ναυτική δύναμη δεν πρέπει να αποτελεί οπισθοφυλακή αλλά να έχει το προβάδισμα στην καταπολέμηση της θαλάσσιας ρύπανσης και με τη στάση της να μην αφήνει περιθώρια στην άσκηση κριτικής σε βάρος του ελληνικού στόλου."

To Γραφείο Τύπου