Στις εθνικές αρχές παραπέμπει η Κομισιόν για την επιβολή της κοινοτικής νομοθεσίας που απαγορεύει τον αμίαντο. Ταυτόχρονα σημειώνει ότι έχει κινήσει διαδικασίες κατά της χώρας διότι η Ελλάδα δεν εκπληρώνει τις υποχρεώσεις της για τη δημιουργία ειδικών χώρων ταφής του αμιάντου. Αυτό προκύπτει από απάντησή της σε ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΝ Δημήτρη Παπαδημούλη.
Ο Έλληνας ευρωβουλευτής έθετε το ζήτημα της ύπαρξης αμιάντου σε κλινάμαξες που αγόρασε ο ΟΣΕ τον Νοέμβριο του 2004 από τη γαλλική εταιρεία σιδηροδρόμων καθώς και της παντελούς έλλειψης στην Ελλάδα ειδικών χώρων εναπόθεσης του υλικού ύστερα από τη διαδικασία αποαμιάντωσης.
Ο αρμόδιος Επίτροπος κ. Φερχόιγκεν απαντώντας τονίζει ότι: «η επιβολή των διατάξεων της Οδηγίας 1999/77 στην εθνική νομοθεσία αποτελεί αρμοδιότητα των ενδιαφερομένων κρατών - μελών» και ότι σύμφωνα με την εν λόγω οδηγία «η διάθεση και χρήση αμιάντου και προϊόντων που περιέχουν ίνες αμιάντου που έχουν προστεθεί ηθελημένα έχουν απαγορευθεί από 1/1/2005 σε όλα τα κράτη μέλη».
Όπως προκύπτει από τα παραπάνω, εγείρονται σοβαρά ερωτηματικά για το ότι ο ΟΣΕ έσπευσε στις 9/11/2004, μόλις δύο μήνες πριν από την εφαρμογή της Οδηγίας και την πλήρη απαγόρευση του αμιάντου, να αγοράσει τις 21 κλινάμαξες από τη γαλλική εταιρεία σιδηροδρόμων (SNCF).
Σύμφωνα με την Κομισιόν: «Οι ελληνικές αρχές δεν έχουν κοινοποιήσει στην Επιτροπή πληροφορίες σχετικές με χώρους υγειονομικής ταφής που πληρούν τις απαιτήσεις για την εναπόθεση κατασκευαστικών υλικών που περιεχούν αμίαντο. Τον Μάρτιο του 2005, η Επιτροπή ανέλαβε μια διαδικασία παράβασης βάσει του άρθρου 226 της Συνθήκες κατά της Ελλάδας όσον αφορά την διαχείριση επικινδύνων αποβλήτων (στα οποία περιλαμβάνεται και ο αμίαντος). Η Επιτροπή θεωρεί ότι η Ελλάδα δεν εκπλήρωσε τις υποχρεώσεις της σύμφωνα με την οδηγία για την υγειονομική ταφή των αποβλήτων και τα άρθρα 5 και 7 της οδηγίας πλαισίου περί στερεών αποβλήτων.»
Τέλος, όσον αφορά το ζήτημα της υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων στον ΟΣΕ ο κ. Φερχόιγκεν, υπογραμμίζει ότι «ο ΟΣΕ θα πρέπει να εξασφαλίσει ότι ελέγχεται αποτελεσματικά οιοσδήποτε κίνδυνος έκθεσης των εργαζομένων του σε αμίαντο εφαρμόζοντας ορθά τους εθνικούς κανονισμούς που θέτουν σε εφαρμογή την κοινοτική νομοθεσία περί εργασιακής υγείας και ασφάλειας, ιδιαίτερα τις οδηγίες που αφορούν τον αμίαντο, συγκεκριμένα την οδηγία 83/477/ΕΟΚ όπως τροποποιήθηκε με την οδηγία 91/382/ΕΟΚ και την οδηγία 2003/18/ΕΚ.»
Αναφερόμενος στο ζητημα ο Δημήτρης Παπαδημούλης δήλωσε:
"Η Ελλάδα υιοθέτησε τελευταία την Οδηγία απαγόρευσης αμιάντου και βαδίζει προς το Ευρωπαϊκό Δικαστηρίο γιατί δεν διαθέτει ειδικούς χώρους υγειονομικής ταφής του αμιάντου. Το απαγορευμένο καρκινογόνο υλικό συνεχίζει να κυκλοφορεί σε οικοδομικές μάντρες, ενώ το ΙΚΑ επιμένει να μην αναγνωρίζει το "μεσοθηλίωμα", μορφή καρκίνου που προέρχεται από ίνες αμιάντου, ως επαγγελματική ασθένεια. Οι αρμόδιες αρχές οφείλουν άμεσες ενέργειες με προτεραιότητα τα νοσοκομεία και τα σχολεία".
To Γραφείο Τύπου