Τους εξαιρετικά βραδείς ρυθμούς υλοποίησης των μεγάλων έργων μεταφορών (οδικοί άξονες - σιδηροδρομικά δίκτυα) αποκαλύπτει η αρμόδια Επίτροπος κ. Ντανούτα Χούμπνερ απαντώντας σε σχετική ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΝ Δημήτρη Παπαδημούλη. Εξήμισι χρόνια μετά την έναρξη του Β' Ταμείου Συνοχής η συνολική απορρόφηση βρίσκεται στο 56%. Όπως φαίνεται και από τον επισυναπτόμενο πίνακα, εφτά από τα 28 έργα με συνολικό προϋπολογισμό 1,8 δις ΕΥΡΩ παρουσιάζουν απορροφητικότητα κάτω του 50%. Είναι προφανείς οι κίνδυνοι που δημιουργούνται για νέες σημαντικές απώλειες πόρων καθώς και "καρατομήσεις" ορισμένων έργων εν όψει των προσαρμογών που επιχειρεί η κυβέρνηση στους προϋπολογισμούς των συγχρηματοδοτούμενων αναπτυξιακών έργων προκειμένου να αυξήσει τους ρυθμούς απορρόφησης.
Τα έργα μεταφορών που παρουσιάζουν την μεγαλύτερη καθυστέρηση και εγκυμονούν κινδύνους μη ολοκλήρωσης τους είναι τα εξής;
* Κατασκευή υποδομής και σηματοδότηση της σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο - Ροδοδάφνη η οποία έχει προϋπολογισμό 267 εκατ. ΕΥΡΩ και μηδενική απορρόφηση
* Προέκταση της "κόκκινης" γραμμής του μετρό στο Ελληνικό με απορρόφηση μόλις 27%
* Ηλεκτροκίνηση της σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα - Θεσσαλονίκη Β' Φάση με απορρόφηση μόλις 37%
* Ιόνια οδός τμήμα 'Αρτας - Φιλιπιάδας με απορρόφηση 40%
* Ιόνια οδός μελέτη βορειοδυτικού άξονα με απορρόφηση 25%
* Εκπόνηση μελετών για την κατασκευή του οδικού άξονα Τρίπολης - Καλαμάτας - Σπάρτης με απορρόφηση 20%
* ΠΑΘΕ είσοδος Κατερίνης με απορρόφηση 49%
Όπως τονίζει η Επίτροπος κ. Χούμπνερ στην σχετική της απάντηση στον Δ. Παπαδημούλη, οι αιτίες της κακής πορείας των έργων που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Συνοχής, οφείλονται σε "ανεπαρκή προετοιμασία των έργων, καθυστερήσεις στις διαδικασίες απαλλοτρίωσης και στις διαδικασίες έκδοσης περιβαλλοντικών αδειών,την τεχνική πολυπλοκότητα των έργων και τα προβλήματα συμβατότητας με την κοινοτική νομοθεσία, π.χ. όσον αφορά την περιβαλλοντική νομοθεσία και τις δημόσιες συμβάσεις".
To Γραφείο Τύπου