Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας
10/10/2006

Η Ευρωπαϊκή Ένωση υποδέχεται με ικανοποίηση το σχέδιο πετρελαιαγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη

Προθυμία για χρηματοδότηση και του ρωσικού αγωγού φυσικού αερίου

Απάντηση του Συμβουλίου της ΕΕ στον Δημήτρη Παπαδημούλη

Το Συμβούλιο της Ευρ. Ένωσης απαντώντας σε ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΝ Δημήτρη Παπαδημούλη δηλώνει την ικανοποίηση του για το σχέδιο πετρελαιαγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη και ταυτόχρονα δηλώνει ετοιμότητα να χρηματοδοτήσει την μεταφορά ρωσικού φυσικού αερίου μέσω Τουρκίας και Ελλάδας με κατάληξη την Ιταλία.

Ο ευρωβουλευτής με ερώτησή του, έθετε υπόψη του Συμβουλίου τα δύο μεγάλα σχέδια που προέκυψαν από την ενεργειακή συνεργασία μεταξύ των τριών χωρών, το σχέδιο για τον αγωγό πετρελαίου Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη και το σχέδιο μεταφοράς ρωσικού αερίου μέσω Τουρκίας και Ελλάδας με κατάληξη την Ιταλία και ζητούσε να μάθει με ποιους τρόπους θα τα ενθαρρύνει η ΕΕ λαμβάνοντας πάντα υπόψη και τις εύλογες περιβαλλοντικές ανησυχίες.

Πιο συγκεκριμένα το Συμβούλιο, στην απάντησή του υπογράμμισε ότι: "υποδέχεται με ικανοποίηση την κοινή δήλωση που υπογράφηκε στην Αθήνα στις 3 Σεπτεμβρίου 2006. Όταν οι αγωγοί πετρελαίου που αναφέρονται στην ερώτηση θα τεθούν σε λειτουργία, θα συμβάλουν στη διαφοροποίηση των οδών μεταφοράς της ενέργειας προς την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, τον Μάρτιο όπως και τον Ιούνιο του 2006, υποστήριξε χωρίς επιφυλάξεις μια διαφοροποίηση των οδών μεταφοράς της ενέργειας διότι βελτιώνει την ασφάλεια ανεφοδιασμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Θα ήταν δυνατόν, σε ό,τι αφορά το σχέδιο του αναφερθέντος αγωγού φυσικού αερίου ..., να χρησιμοποιηθεί η κοινοτική χρηματοδότηση, διότι, στη νέα απόφαση σχετικά με τα διευρωπαϊκά δίκτυα, ο αγωγός φυσικού αερίου Τουρκίας-Ελλάδας-Ιταλίας έχει χαρακτηριστεί ως σχέδιο ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος."

Όσον αφορά τη στήριξη των εν λόγω έργων μέσω κοινοτικής χρηματοδότησης το Συμβούλιο ανέφερε: "θα πρέπει να αναφερθεί ότι το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (σύμφωνα με τη διαδικασία συναπόφασης) δεν υποστηρίζουν ενεργά παρά μόνο τα σχέδια τα οποία μνημονεύονται στη νέα απόφαση σχετικά με τα διευρωπαϊκά δίκτυα. Τα εν λόγω σχέδια αφορούν τα δίκτυα μεταφοράς φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού (όπως αναφέρεται ανωτέρω, ο αγωγός φυσικού αερίου θα μπορούσε να επωφεληθεί από κοινοτική χρηματοδότηση). Είναι δυνατόν να θεωρηθεί ότι τα συμπεράσματα των Ευρωπαϊκών Συμβουλίων του Μαρτίου και του Ιουνίου 2006 επιφέρουν μια πολιτική υποστήριξη στα εν λόγω σχέδια. Συμπλήρωσε, επίσης, για τον αγωγό πετρελαίου ότι: "Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει επίσης να αναφερθεί το πρόγραμμα Inogate (Interstate Oil and Gas Transport to Europe). Ο αγωγός μεταφοράς πετρελαίου Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, χαρακτηρίζεται στο πρόγραμμα αυτό ως πρωταρχικό δρομολόγιο στα δίκτυα μεταφοράς του πετρελαίου. Το πρόγραμμα Inogate χρηματοδοτείται επί του παρόντος μέσω του προγράμματος Tacis, αλλά, στο μέλλον, θα χρηματοδοτηθεί από το μέσο εταιρικής σχέσης στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής πολιτικής γειτονίας.Καταλήγοντας, στην απάντηση γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στις περιβαλλοντικές πτυχές των έργων: "το Συμβούλιο διαπιστώνει ότι σε παρόμοια σχέδια θα πρέπει να υπάρξει σεβασμός των προτύπων και των διαδικασιών του εθνικού δικαίου στον τομέα του περιβάλλοντος. Στην επικράτεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εφαρμόζεται βεβαίως η κοινοτική νομοθεσία στον τομέα του περιβάλλοντος, πολύ περισσότερο που η νέα απόφαση σχετικά με τα διευρωπαϊκά δίκτυα αναφέρει ρητά ότι τα σχέδια (ιδιαίτερα τα σχέδια ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος) θα πρέπει να προωθούν την αειφόρο ανάπτυξη και την προστασία του περιβάλλοντος μειώνοντας επίσης τους κινδύνους για το περιβάλλον που συνδέονται με τη μεταφορά ενέργειας και σεβόμενα τις διεθνείς συμβάσεις στον τομέα του περιβάλλοντος. Από την άποψη αυτή, ο αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου είναι χρήσιμος διότι θα συμβάλει στη μείωση των θαλασσίων μεταφορών που διέρχονται μέσω του Βοσπόρου, όπου η κυκλοφορία είναι ήδη ιδιαίτερα υψηλή.

To Γραφείο Τύπου