Λίγες μέρες προτού η Υπουργός Παιδείας παραβρεθεί στη Σύνοδο των Υπουργών Παιδείας της Ευρώπης, έρχεται να επιβεβαιώσει τις ανησυχίες της ακαδημαϊκής κοινότητας, ότι μοναδικό μέλημα της κυβερνητικής πολιτικής στην εκπαίδευση, το τελευταίο διάστημα, ήταν η παρουσίαση στους εταίρους, έργου συμβατού με τις νεοφιλελεύθερες κατευθύνσεις της διακήρυξης της Μπολώνια, ασύμβατου όμως με τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας και της Ανώτατης Εκπαίδευσης.
Μόνο έτσι μπορεί να εξηγήσει κανείς την επιμονή της κυβέρνησης να τορπιλίσει τη διαδικασία του εθνικού διαλόγου για τη παιδεία, θέτοντας ως προϋπόθεση τη συζήτηση της αξιολόγησης.
Τη στιγμή που η χώρα μας είναι ουραγός στην Ε.Ε. σε δαπάνες για τη παιδεία (3,5% του ΑΕΠ για την εκπαίδευση και 0,68% για την έρευνα), τα περιφερειακά πανεπιστήμια κλείνουν το ένα μετά το άλλο γιατί δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν σε στοιχειώδεις λειτουργικές δαπάνες και η πλειονότητα των καθηγητών που εργάζονται ως συμβασιούχοι, έχουν μήνες να πληρωθούν, η κυβέρνηση εμμένει πεισματικά να θεωρεί το θέμα της αξιολόγησης ως μείζονα προτεραιότητα που θα μας λύσει όλα τα προβλήματα.
Η ουσία, βέβαια, βρίσκεται στο ότι μέσω της αξιολόγησης επιχειρείται η προώθηση μιας νέας κουλτούρας χρηματοδότησης της εκπαίδευσης, στη βάση της ανταποδοτικότητας. Όποια ιδρύματα θα μπορούν να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της αγοράς, θα ανταμείβονται. Τα υπόλοιπα, όσα δηλαδή επιμένουν -στη βάση της ακαδημαϊκής τους αυτονομίας- να μην υποτάσσουν το μορφωτικό περιεχόμενου των σπουδών τους στα κελεύσματα της αγοράς ή όσα θεραπεύουν τις μη ανταγωνιστικές, θεωρητικές επιστήμες ή παράγουν βασική έρευνα, μάλλον θα πεταχτούν στον Καιάδα.
Η παιδεία αποτελεί Δημόσιο αγαθό και είναι ευθύνη της πολιτείας να την παρέχει δωρεάν σε όλους τους πολίτες και να φροντίζει ανεξαρτήτως κόστους τους πόρους και τις προϋποθέσεις για την υψηλή της ποιότητα. Η ευθύνη της διασφάλισης της ποιότητας της παρεχόμενης γνώσης δεν μπορεί να εκχωρείται σε ανεξέλεγκτες από τα ακαδημαϊκά θεσμικά όργανα ομάδες ειδικών τεχνοκρατών, αλλά πρέπει πρωτίστως να αποτελεί ευθύνη της ίδιας της ακαδημαϊκής κοινότητας. Με όσα λοιπόν εισάγει το εν λόγω σχέδιο νόμου, επιχειρείται ένα ισχυρό χτύπημα στην αυτοτέλεια του Δημόσιου πανεπιστημίου.
O Συνασπισμός καλεί τη κυβέρνηση να αποσύρει το νομοσχέδιο για την αξιολόγηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης και να αφουγκραστεί τις αγωνίες της ακαδημαϊκής κοινότητας, των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών και των φοιτητών, αναζητώντας από κοινού λύσεις στα οξύτατα προβλήματα του Δημόσιου πανεπιστημίου.
Ταυτόχρονα όμως, καλεί τους πανεπιστημιακούς τους φοιτητές αλλά και όλο το λαό να διευρύνουν το κοινό κι ενωτικό μέτωπο αντίστασης στη περαιτέρω υποβάθμιση του Δημόσιου και Δωρεάν χαρακτήρα της Ανώτατης εκπαίδευσης.
Τμήμα Παιδείας