- κ. Πρόεδρε, νομίζετε ότι πρέπει να δοθούν στη δημοσιότητα ονόματα;..
Εμείς είμαστε υπέρ της πλήρους διαφάνειας. Φυσικά με όρους τέτοιους που δεν θα εκθέτουν ανθρώπους οι οποίοι δεν έχουν ευθύνη ή είναι μεγάλη πιθανότητα να μην έχουν ευθύνη. Μ΄ αυτή την έννοια, πιστεύουμε ότι σε πρώτη φάση πρέπει άμεσα να δοθεί στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής όλος ο φάκελος.
Είναι ένα μεγάλο πολιτικό ζήτημα. Διότι, στο θέμα της εθνικής άμυνας είχαμε τα προβλήματα της διαφθοράς σχετικά με τις προμήθειες των εξοπλιστικών συστημάτων που είναι μια μεγάλη παθολογία. Εμφανίζεται ότι έχουμε και μια δεύτερη πτυχή διαφθοράς που έχει σχέση με τις παράνομες απαλλαγές και το συντομότερο δυνατό, με κριτήρια τα οποία πρέπει είναι σαφή, οι περιπτώσεις οι οποίες περικλείουν σαφή παραβίαση των κανόνων και στοιχεία απάτης και πλαστογραφίας κ.λπ., νομίζω ότι πρέπει να δοθούν στη δημοσιότητα.
Ευθύνη έχουν και οι γονείς, κατά τη γνώμη μου, στις περισσότερες περιπτώσεις. Έχουν συμπαρασύρει σε μεγάλο βαθμό πολλές φορές τα παιδιά τους. Είναι η εύκολη λύση που επιδιώκουν ορισμένοι γονείς που έχουν αυτή τη δυνατότητα και παρασύρουν τα παιδιά τους σε ένα δρόμο ο οποίος δεν θα τα βοηθήσει και στην υπόλοιπη ζωή τους. Όχι ότι δεν υπάρχουν και υποψήφιοι στρατιώτες που απέφυγαν τη στράτευση που έχουν και οι ίδιοι προσωπικά μεγάλες ευθύνες.
- Πολλοί υποστηρίζουν ότι η κουβέντα θα έπρεπε να μετατεθεί όταν θα έχουμε ουσιαστικά το νόμο-πλαίσιο για τα Πανεπιστήμια ... υπάρχει όμως η αίσθηση ότι πάμε για μια κοινωνική αναταραχή και κάποιοι λένε ότι οι δυνάμεις της Αριστεράς θα πρωταγωνιστήσουν και πρωταγωνιστούν ήδη σε αυτήν...Τι απαντάτε;...
Στην κοινωνική αναταραχή πρωταγωνιστεί η κυβέρνηση, η οποία προχωρεί στην αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος. Και προχωρεί με τέτοιο τρόπο ώστε και η κυβέρνηση αλλά και η αξιωματική αντιπολίτευση κρύβονται πίσω από το δάχτυλό τους. Δηλαδή δεν λένε με ειλικρίνεια τις προθέσεις τους.
Διότι ακούμε, για παράδειγμα, διάφορα επιχειρήματα, ότι «εμείς δεν λέμε για ιδιωτικά, αλλά λέμε για μη κρατικά Πανεπιστήμια». Η καλύτερη απάντηση σ΄ αυτό το επιχείρημα έρχεται από τον ίδιον τον κ. Μπαμπινιώτη, όχι με τις θέσεις που έχει στο θέμα του δημόσιου Πανεπιστημίου, που έχει ταχθεί κι αυτός -παρότι από ένα χώρο ιδεολογικό όχι σαν το δικό μας- υπέρ του δημόσιου Πανεπιστημίου, αλλά αξίζει να ανοίξετε το λεξικό του κ. Μπαμπινιώτη και θα δείτε ότι ιδιωτικός σημαίνει ο μη κρατικός.
Επομένως, νομίζω ότι, παίρνοντας αυτή την πρωτοβουλία, ανατρέποντας και μία παράδοση και μία κουλτούρα αλλά και μία δυνατότητα μεγάλη – οι χώρες που έχουν την καλύτερη εκπαίδευση στην Ε.Ε., συγκεκριμένα η Φινλανδία έχει συνολικά δημόσιο χαρακτήρα στην ανώτατη εκπαίδευση- δημιουργούν την φυσιολογική αντίσταση του μεγαλύτερου μέρους της Πανεπιστημιακής κοινότητας, των φοιτητών, μια αντίσταση στην οποία η Αριστερά φυσικά συμπαρίσταται, συμμετέχει, στηρίζει.
- ΄Ένα από τα επιχειρήματα που ακούγονται... στο μη κρατικό προστίθεται και το μη κερδοσκοπικό... Αυτό διαφοροποιεί κατά τι το θέμα του ιδιωτικού, έτσι όπως το λέτε εσείς…
Θα σας έλεγα πως όχι. Διότι, κατ΄ αρχήν, και στη συζήτηση που έχει γίνει στη Βουλή, με πρωτοβουλία του ΣΥΝ, για τα ΑΕΙ, εμείς είχαμε φέρει τα στοιχεία ότι και οι μη κερδοσκοπικές δραστηριότητες εντάσσονται στις εκτός δημοσίου οικονομικές δραστηριότητες και έτσι αντιμετωπίζονται και από τη νομοθεσία. Αλλά θα σας φέρω κι ένα παράδειγμα, το οποίο το έχουμε βιώσει πολύ σ΄ έναν άλλο χώρο, τον επικοινωνιακό,... Στην πρώτη φάση που έγινε ο δημοτικός ραδιοσταθμός της Αθήνας ο «9.84», όντως ήταν μια προσπάθεια να σπάσει ένα κρατικό, κυβερνητικό μονοπώλιο στην ενημέρωση και άνοιξε σημαντικές δυνατότητες. Από εκεί και πέρα όμως περάσαμε πάρα πολύ γρήγορα στην εντελώς επιχειρηματική δράση στον τομέα της ενημέρωσης.
Νομίζω ότι με τα δεδομένα ειδικά τα ελληνικά είναι σαφές ότι, ακόμα κι αν ξεκινούσε κανείς με καλές προθέσεις -και η Ν.Δ. και το ΠΑΣΟΚ είχαν καλές προθέσεις και ενδεχομένως έχουν- θα φτάναμε σ΄ αυτή την επιχειρηματική δραστηριότητα τύπου Κέντρου Ελευθέρων Σπουδών, που βλέπουμε στο χώρο της εκπαίδευσης, την οποία νομίζω ότι πρέπει να αποτρέψουμε με κάθε τρόπο.
- Το να υπάρχει μια απαγόρευση στη χώρα μας, η οποία δεν υπάρχει σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα..., σημαίνει εκ των πραγμάτων ρίξιμο του δημόσιου Πανεπιστημίου. Δηλαδή, μήπως υπό προϋποθέσεις... θα μπορούσε να είναι ακόμα και προς όφελος των δημόσιων Πανεπιστημίων.. ο ανταγωνισμός με κάποια καλά Πανεπιστήμια... Αλλά φοβούμαι ...ότι θα έρθει Β' Εθνική...
Όταν θέλουμε να επιλέξουμε κάτι από ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες να βλέπουμε και τι θα επιλέγουμε. Για παράδειγμα, κάτι το οποίο στηρίζει ο ΣΥΝ, στη Γερμανία, με απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου της Καλσρούης του 1972, κάθε μαθητής ο οποίος γίνεται απόφοιτος του Λυκείου έχει δικαίωμα να μπει σε Πανεπιστημιακή σχολή, στην τριτοβάθμια εκπαίδευση τη δημόσια. Κανείς δεν μπορεί να του περιορίσει αυτό το δικαίωμα. Θα έλεγα, γιατί να μην εφαρμόσουμε πρώτα απ΄ όλα αυτό, δηλαδή αυτό που ο ΣΥΝ προτείνει, την ελεύθερη πρόσβαση όλων των μαθητών σε δημόσιες σχολές, μέσα φυσικά από μια σειρά μέτρα που πρέπει να παρθούν, όπως είναι το 5% για την Παιδεία, η αναδιοργάνωση των σχολών κ.λπ.
Στην μεγάλη πλειοψηφία των ευρωπαϊκών χωρών η ανώτατη εκπαίδευση ανήκει στο δημόσιο χώρο….
- Είπα ότι δεν ισχύει αλλού η απαγόρευση της ίδρυσης ιδιωτικών Πανεπιστημίων...
Ισχύει με διαφόρους τρόπους. Είτε μέσα από παραδόσεις, είτε μέσα από Συντάγματα...
- Ναι, αλλά δεν είναι συνταγματικά κατοχυρωμένη...
Υπάρχουν και χώρες όπου είναι συνταγματικά κατοχυρωμένη και υπάρχουν και χώρες που δεν έχουν καν Συντάγματα. Για παράδειγμα το Ηνωμένο Βασίλειο, που υπάρχει διαφορετική κατάσταση από την Ελλάδα, δεν έχει ένα Σύνταγμα του τύπου που έχουμε εμείς. Έχει διαμορφωθεί όμως μια νομική πραγματικότητα και μία κουλτούρα, που επιτρέπει στο μεγάλο μέρος των χωρών της Ε.Ε. τη λειτουργία μόνο δημόσιων Πανεπιστημίων.
Είναι χαρακτηριστικό και πρέπει να μας απασχολήσει πάρα πολύ: Πώς γίνεται να έχει την καλύτερη Πανεπιστημιακή παιδεία, με βάση μια μελέτη του ΟΟΣΑ που δημοσιεύτηκε πριν από ένα μήνα, η Φινλανδία, η οποία έχει αποκλειστικά δημόσιο σύστημα στα Πανεπιστήμια.
Λέτε για τον ανταγωνισμό, την σύγκριση, την άμιλλα με άλλα Πανεπιστήμια. Φυσικά υπάρχει. Αλλά θα υπάρχει και ο ανταγωνισμός των ελληνικών Πανεπιστημίων -και υπάρχει- με τα Πανεπιστήμια του εξωτερικού.
Υπάρχει κι ένα άλλο σκέλος. Λένε, γιατί να μην αξιοποιήσουμε δυνατότητες, πρωτοποριακούς χώρους, καινοτομίες που έχουν κάνει ξένα Πανεπιστήμια;... Να τα χρησιμοποιήσουμε, αλλά όλα αυτά, αντί να περνάνε από μία εμπορική δραστηριότητα, όπως γίνεται σήμερα ή θα γίνει επίσημα αύριο, αντί να περνάνε από Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών και ιδιωτικές επιχειρήσεις, θα περάσουν μέσα από συνεργασίες που θα μπορούσαν να γίνουν του δημόσιου ελληνικού Πανεπιστήμιου με σημαντικά και αξιόλογα Πανεπιστήμια του εξωτερικού.
- Χθες γιατί νιώσατε την ανάγκη ουσιαστικά να προειδοποιήσετε τον κ. Πολύδωρα εν όψει των αυριανών κινητοποιήσεων με αφορμή το άρθρο 16;...
Γιατί έχουμε δει την τακτική του Υπουργού Δημόσιας Τάξης, η οποία δυστυχώς έχει και την κάλυψη και του ίδιου του Πρωθυπουργού, από την αφωνία που είχε ο Πρωθυπουργός στη συζήτηση που έγινε στο τέλος του Δεκέμβρη στη Βουλή. Δηλαδή, αξιοποιεί ορισμένα ακραία φαινόμενα προκειμένου να προχωρήσει σε μια γενικευμένη επίθεση σε όλο το πλάτος και την έκταση των διαδηλωτών που, είτε είναι Πανεπιστημιακοί, είτε είναι καθηγητές των Γυμνασίων, είτε είναι μαθητές, είτε είναι φοιτητές, λειτουργούν ειρηνικά.
Προειδοποιούμε τον κ. Πολύδωρα να μην κάνει τις ίδιες κινήσεις, να μην εφαρμόσει την μέθοδο και την τακτική που είχε ακολουθήσει τόσες φορές.
To Γραφείο Τύπου