Κάθε αντικειμενικός παρατηρητής εύκολα διαπιστώνει ότι αντί να λύνονται παλιά και χρόνια προβλήματα της παιδείας συσσωρεύονται διαρκώς και νέας.
'Αλλη μια σχολική χρονιά βρίσκει τα σχολεία σε τραγική κατάσταση, τους εκπαιδευτικούς απογοητευμένους, τους μαθητές και τους γονείς σε πλήρη σύγχυση και αβεβαιότητα.
Η εκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης ξεδιπλώνεται σε ένα έντονα αρνητικό κλίμα, που συνθέτουν η απαράδεκτη προχειρότητα, η ασυνέπεια και η ανακολουθία, ο αυταρχισμός και η άρνηση του διαλόγου, η εξοργιστική αδιαφορία για τα πραγματικά, μεγάλα προβλήματα της εκπαίδευσης.
Στο Λύκειο και την Τεχνική - Επαγγελματική Εκπαίδευση τα προβλήματα αυτά εμφανίζονται ιδιαίτερα οξυμένα, καθώς εκεί εκδηλώνεται σε όλο του το μεγαλείο το "μεταρρυθμιστικό" εγχείρημα του Υπουργείου Παιδείας. Οι συνεχείς πειραματισμοί, η απουσία ενός σύγχρονου οράματος για την παιδεία και την κοινωνία, αλλά και τα μικρά και μεγάλα προβλήματα της καθημερινής εκπαιδευτικής πράξης, διαμορφώνουν ένα χάος απερίγραπτο. Σε τέτοιες συνθήκες, ακόμα και μέτρα που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν θετικά για το εκπαιδευτικό μας σύστημα, πολύ εύκολα δυσφημίζονται και ακυρώνονται.
Τα σχολικά βιβλία, όσα δεν παρέμεινα τα ίδια, γράφονται βιαστικά και πρόχειρα, με επισφαλείς διαδικασίες. Παλιά και νέα βιβλία συνθέτουν ένα συνοθύλευμα γνώσεων χωρίς ειρμό και ενότητα. Η σύγχρονη ανθρωπιστική και κοινωνική διάσταση της γνώσης φθίνει επικίνδυνα. Στόχος δεν είναι ο ολοκληρωμένος πολίτης, αλλά ο παραγωγικός - και φθηνός και πειθαρχικός - εργαζόμενος.
Το νέο εξουθενωτικό εξεταστικό σύστημα του λυκείου εντείνει τον ανταγωνισμό και πολλαπλασιάζει το άγχος για τους μαθητές, συνθλίβοντας τους ανάμεσα στο σχολείο και το φροντιστήριο, με εβδομαδιαία προγράμματα ως και 50 ωρών. Η πολυδιαφημιζόμενη "ελεύθερη πρόσβαση" στα ΑΕΙ και ΤΕΙ αποδεικνύεται ένα ταξικό σύστημα επιλογής, που ευνοεί κατά βάση όσους "έχουν και κατέχουν". Παράλληλα διαμορφώνεται ένα διδακτικό πλαίσιο αντιπαιδαγωγικό και απάνθρωπο, που θυσιάζει την παιδαγωγική ευαισθησία και την ανθρωπιά, στο βωμό της "μέγιστης αποτελεσματικότητας". Υπό τις συνθήκες αυτές δεν είναι καθόλου αναίτιες και αδικαιολόγητες οι κινητοποιήσεις των μαθητών και οι καταλήψεις πολλών σχολείων.
O εκπαιδευτικός για την κυβέρνηση, δεν είναι τίποτε παραπάνω από ένα άθυρμα, που πρέπει να κινείται στο ρυθμό των αποφάσεών της. Χωρίς ενημέρωση, χωρίς διάλογο και συναποδοχή, χωρίς καν επαρκή προετοιμασία για τις προωθούμενες αλλαγές, επιχειρείται η υποταγή του στα "άνωθεν" κελεύσματα υπό την "δαμόκλειο σπάθη" της πολυεπίπεδης εξωτερικής και εσωτερικής αξιολόγησης.
Υπό αυτές τις συνθήκες στο όνομα της "μεταρρύθμισης" το Λύκειο οδηγείται στην απορύθμιση με εκρηκτικές συνέπειες. Το ανησυχητικό είναι ότι ο κ. Υπουργός έχει αναγάγει το πρόβλημα σε επικοινωνιακό ζήτημα, όπως ανέφερε στη συνέντευξή του, μεταθέτοντας τη συζήτηση από την ουσία στη διαδικασία, προσπαθώντας να καθησυχάσει αυτούς τους οποίους αφορά άμεσα και τους οποίους υποτίθεται ότι ευνοεί η "εκπαιδευτική μεταρρύθμιση".
Ο προϋπολογισμός του 1999 που κατατέθηκε εξακολουθεί να κρατά καθηλωμένο το ποσοστό των δημόσιων δαπανών της χώρας μας για την παιδεία στο 50% του μέσου όρου των χωρών της ΕΕ, ενώ το υπόλοιπο 50% θα συνεχίσουν να το καταβάλλουν με ζήλο στα φροντιστήρια οι ενήλικες οικογένειες. Η λύση του προβλήματος της διπλής βάρδιας των σχολείων θα συνεχίσει να επαφίεται στη δημοσιογραφική εξέλιξη της χώρας μας. Το αναγκαίο και πολυδιαφημιζόμενο ολοήμερο δεν αποδεικνύεται τίποτε παραπάνω από κάποια τμήματα φύλαξης των παιδιών σε ελάχιστα σχολεία.
Η εξαγγελία του Υπ. Παιδείας για ελεύθερη πρόσβαση στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση στην πράξη σημαίνει για την κυβέρνηση εκτόνωση της ζήτησης για σπουδές μέσω των Προγραμμάτων Σπουδών Επιλογής - αντί για τη δραστική αύξηση του αριθμού εισακτέων στα ΑΕΙ - ΤΕΙ, πράγμα που έχει πυροδοτήσει αλυσιδωτές εκρήξεις στα ΑΕΙ.
Οι Μεταπτυχιακές Σπουδές και η �Ερευνα συνεχίζουν να παραμένουν για τη χώρα μας ένα "ουσιώδες εν ανεπαρκεία αγαθό".
Η απορρόφηση των κονδυλίων του ΕΠΕΑΕΚ συνεχίζει να παραμένει σε ανεπίτρεπτα χαμηλά επίπεδα και η διαχείριση τους στο επίπεδο του ερασιτεχνισμού, ενώ ταυτόχρονα εκφράζονται ήδη οι ανησυχίες για τη βιωσιμότητα των προγραμμάτων που έχουν ξεκινήσει.
Με βάση όσα αναφέρθηκαν
Επερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Θα προχωρήσει σε συνολική επανεξέταση του θεσμικού πλαισίου που διέπει τη βαθμίδα του Λυκείου;
2. Ιδιαίτερα για τις εξετάσεις στη Β� Λυκείου και τον τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σκοπεύει το Υπουργείο να προχωρήσει σε αναθεώρησή τους;
3. Θα προωθήσει τη σταδιακή καθιέρωση δωδεκάχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης;
4. Θα αυξήσει το αριθμό εισακτέων στα ΑΕΙ - ΤΕΙ με τέτοιο ρυθμό, ώστε σε μια τριετία να είναι πράγματι ελεύθερη η πρόσβαση σ�αυτά;
5. Θα ανακαλέσει τις αποφάσεις του για τη λειτουργία των Προγραμμάτων Σπουδών Επιλογής;
6. Θα προωθήσει την ανάπτυξη των Μεταπτυχιακών Σπουδών;
7. Τι σκοπεύει να κάνει το ΥΠΕΠΘ μετά από τη λήξη της χρηματοδότησης μέσω ΕΠΕΑΕΚ (31/12/99), ώστε να εξασφαλίσει τη συνέχιση (βιωσιμότητα) των παραπάνω προγραμμάτων, που στηρίζονται σε χρηματοδότηση από το ΕΠΕΑΕΚ;
8. Θα υλοποιήσει την εξαγγελία για ένα ουσιαστικό ολοήμερο δημοτικό σχολείο;
9. Θα προωθήσει με σύντομο χρονοδιάγραμμα στην καθιέρωση της πρωινής λειτουργίας των σχολείων;
10. Θα θεσπίσει τη μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα;
11. Θα προωθήσει την μορφωτική, οικονομική και κοινωνική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού επαγγέλματος;
12. Θα επανεξετάσει άμεσα και συνολικά τα προγράμματα σπουδών και τα βιβλία;
13. Θα ολοκληρώσει πριν το τέλος της σχολικής χρονιάς την ανακοίνωση των διορισμών και των μεταθέσεων των εκπαιδευτικών, ώστε να αρχίσουν τα μαθήματα κανονικά από το επόμενο σχολικό έτος;
14. Θα αυξήσει δραστικά το διδακτικό προσωπικό, τις υποδομές και τις δαπάνες για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, ώστε να ανταποκριθεί στην αύξηση του φοιτητικού δυναμικού;
15. Θα αλλάξει το καθεστώς πρόσληψης των εκπαιδευτικών με την κατάργηση του περιβόητου διαγωνισμού του ΑΣΕΠ;
16. Θα καταργήσει το αυταρχικό και αναχρονιστικό σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών (Νόμος 2525/97);
Οι επερωτώντες
ΠΕΤΡΟΣ ΚΟΥΝΑΛΑΚΗΣ
ΦΩΤΗΣ ΚΟΥΒΕΛΗΣ
ΝΙΤΣΑ (ΑΝΔΡΙΑΝΗ) ΛΟΥΛΕ
ΣΠΥΡΟΣ ΔΑΝΕΛΛΗΣ
ΣΤΕΛΛΑ ΑΛΦΙΕΡΗ
ΜΑΡΙΑ ΔΑΜΑΝΑΚΗ
ΜΟΥΣΤΑΦΑ ΜΟΥΣΤΑΦΑ