Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς και της Προόδου
04/10/2000

Το πολύνεκρο ναυάγιο του πλοίου "ΣΑΜΙΝΑ" με τραγικό τρόπο ανέδειξε τα οξυμένα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι δημόσιες θαλάσσιες επικοινωνίες της Ελλάδας

ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ βουλευτών του Συνασπισμού για τους κ.κ. Υπουργούς Εμπορικής Ναυτιλίας, Ανάπτυξης, Εθνικής Οικονομίας, Εθνικής Αμυνας

Το πολύνεκρο ναυάγιο του πλοίου "ΣΑΜΙΝΑ" με τραγικό τρόπο ανέδειξε τα οξυμένα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι δημόσιες θαλάσσιες επικοινωνίες της Ελλάδας σ' όλους τους τομείς και με ευθύνη της κυβέρνησης παραμένουν άλυτα και διογκώνονται. Και ειδικότερα:

Την ανεπάρκεια και την ανετοιμότητα του κρατικού μηχανισμού αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών,

Την αναποτελεσματικότητα του Εθνικού Συντονιστικού Κέντρου Έρευνας και Διάσωσης, την έλλειψη ικανών και αποτελεσματικών μέσων διάσωσης

Την απουσία πολιτικής προτεραιότητας στην προστασία από το κράτος της Κοινής Ασφάλειας και των ανθρώπινων ζωών

Την πολιτική ευθύνη που ανέχθηκε και ενθάρρυνε τη δημιουργία μονοπωλιακής κατάστασης στο Αιγαίο,

Τις ευθύνες για το διάτρητο καθεστώς έκδοσης πιστοποιητικών αξιοπλοϊας και ελέγχων ασφαλείας από τη Διεύθυνση Επιθεώρησης Εμπορικών πλοίων του ΥΕΝ και τα φαινόμενα συναλλαγής που έχουν καταγγελθεί, μεταξύ ιδιωτικών συμφερόντων και κρατικών μηχανισμών

Την πολιτική πρωτοβουλία της κυβέρνησης να εξαιρεθεί προνομιακά η ελληνική ακτοπλοϊα από τις κοινοτικές αποφάσεις για αυξημένα μέτρα ασφαλείας στα πλοία ανω των 27 ετών και να προτάξει το οικονομικό στοιχείο της επιχειρηματικής εκμετάλλευσης και όχι το δημόσιο αγαθό προστασίας της ανθρώπινης ζωής και της κοινής ασφάλειας.

Την ανοχή της κυβέρνησης να μετατραπεί η ακτοπλοΐα από ευαίσθητος Τομέας Κοινής Ωφέλειας σε χρηματιστηριακή κερδοσκοπική δραστηριότητα,

Τις τεράστιες ελλείψεις στη Ναυτική Εκπαίδευση και τον διαρκή έλεγχο των ικανοτήτων τους

Την πολύχρονη ανεπάρκεια και την ανικανότητα να εκπονήσει η κυβέρνηση πολιτικές και κίνητρα για την προετοιμασία της ακτοπλοΐας εν όψει της απελευθέρωσης των εσωτερικών θαλάσσιων επικοινωνιών. Η συχνότητα των ναυτικών ατυχημάτων την τελευταία περίοδο δεν ευαισθητοποίησε και δεν κινητοποίησε τις Κρατικές Αρχές να ελέγξουν διορατικά και κατασταλτικά για τον περιορισμό τους,

Το συμβιβασμό και την αντιμετώπιση με νοοτροπία ρουτίνας από τις Κρατικές Υπηρεσίες και το Μηχανισμό του ΥΕΝ των συχνών παραβιάσεων της Ναυτικής νομοθεσίας σε ό,τι αφορά τις συνθέσεις πληρωμάτων, το ωράριο απασχόλησης των πληρωμάτων, τον ετήσιο χρόνο απασχόλησης των Ναυτικών και των κανόνων ασφαλούς πλεύσης σύμφωνα, με τα ναυτικά πρότυπα και τη ναυτική τέχνη,

Τη μεγάλη έλλειψη σωστικών μέσων και θαλασσίων μέσων γενικότερα του Λιμενικού Σώματος για τον έλεγχο και την επιτήρηση της εφαρμογής της Νομοθεσίας στις εσωτερικές θαλάσσιες μεταφορές, τις οργανωτικές, διοικητικές ανεπάρκειες και τα κενά στο ανθρώπινο δυναμικό, τις χαμηλές αμοιβές των μελών του Λιμενικού Σώματος,

Τις τεράστιες ελλείψεις και τις άστοχες επιλογές στις υποδομές των λιμένων, που αντί να διευκολύνουν την ασφαλή προσέγγιση αποτελούν πρόσθετο παράγοντα δυσκολίας

Την απουσία πολιτικού πλαισίου αρχών, και στόχων, αλλά και σαφών διαφανών και σταθερών κανόνων και κριτηρίων στην άσκηση επιχειρηματικής ακτοπλοϊκής δραστηριότητας,

Τη διατήρηση ενός αδιαφανούς συστήματος χορήγησης αδειών σκοπιμότητας στην Ακτοπλοϊα, με κριτήρια διαφορετικά από την ικανότητα, ασφαλή και ποιοτική προσφορά υπηρεσιών στις Δημόσιες Συγκοινωνίες

Τη διοικητική και οργανωτική αδυναμία των ακτοπολοϊκών εταιρειών να εξασφαλίσουν σύγχρονα εσωτερικά συστήματα διοίκησης και ελέγχων να ανταποκριθούν με επάρκεια στην ασφάλεια της ζωής πληρωμάτων, επιβατών και αξιοπλοϊας

Τέλος ανέδειξε το διάτρητο, αδιαφανές και αναξιόπιστο σύστημα ανεξάρτητης αξιολόγησης και ελέγχων των πλοίων από τον Ελληνικό Νηογνώμονα.

Κατόπιν αυτών,

Επερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί,

Για τη συνολική πολιτική της κυβέρνησης στον τομέα των εσωτερικών θαλάσσιων μεταφορών και επικοινωνιών

Για τη μη άμεση, έγκαιρη και αποτελεσματική κινητοποίηση του Μηχανισμού Έρευνας και διάσωσης, την έλλειψη συντονισμού μεταξύ των φορέων ΥΕΝ και ΥΕΘΑ και τη μη συμμετοχή στη διάσωση των ελικοπτέρων S/P

Για την απουσία ελέγχων και αποτροπής στη δημιουργία μονοπωλιακού καθεστώτος στην Ακτοπλοϊα του Αιγαίου,

Για την απουσία εθνικών προτύπων, προδιαγραφών και απαιτήσεων διοικητικής συγκρότησης και λειτουργίας των ακτοπλοϊκών εταιρειών κατά τα αντίστοιχα πρότυπα του ISM της ποντοπόρου Ναυτιλίας και με προτεραιότητα στην ασφάλεια και αξιοπλοϊα των πλοίων

Για την παραβίαση της Κοινοτικής Νομοθεσίας σχετικά με την εφαρμογή του συστήματος πλήρους καταγραφής όλων των επιβατών πριν από την αναχώρηση του πλοίου

Για την ανεπάρκεια, την αδιαφάνεια, την αναξιοπιστία στη λειτουργία όλων των κρίσιμων με την ασφάλεια, αξιοπλοϊα και ελέγχους υπηρεσιών του ΥΕΝ

Για τη χωρίς όρους προϋποθέσεις και ελέγχους μετατροπή ενός Δημόσιου Μονοπωλίου του Ελληνικού Νηογνώμονα σε ιδιωτικό μονοπώλιο και την αναξιόπιστη λειτουργία του όπως συνεχώς καταγγέλλεται.

Για την αποδοχή από το Κράτος της απαίτησης των ακτοπλοϊκών εφοπλιστών να εξαιρεθεί η Ακτοπλοϊα από τις αυξημένες απαιτήσεις της Κοινοτικής Οδηγίας για την ασφάλεια τα πλοίων άνω των 27 ετών.

Για την παρατεταμένη πολιτική ανοχή σε μια υπέργηρη και υπερήλικη Ακτοπλοΐα που διασύρει την Ελλάδα, την ναυτική παράδοση, που οδήγησε σε τραγικές συνέπειες , την κοινωνία, την οικονομία και τον τουρισμό.

Για την έλλειψη θεσμικού πλαισίου και μηχανισμού ελέγχων αποφυγής υπέρ και υποτιμολογήσεων στις πραγματοποιούμενες επενδύσεις στον ιδιαίτερα ευαίσθητο χώρο της Ακτοπλοΐας και της Ναυτιλίας. Που διευκολύνουν τη χρηματιστηριακή κερδοσκοπία και δεν προστατεύει τους επενδυτές.

Για τη μη εφαρμογή στα πλοία της Ακτοπλοΐας και στα πλοία διεθνών πλόων αυτόματων συστημάτων καταγραφής όλων των ενεργειών διοίκησης του πλοίου και αποτύπωσης της κατάστασης των κύριων μηχανολογικών μερών του στα πρότυπα των αερομεταφορών ώστε και ο άμεσος έλεγχος να διευκολύνεται και να υπάρχει αντικειμενικό σύστημα καταγραφής όλων των κρίσιμων δεδομένων των πλοίων.

Οι επερωτώντες βουλευτές

Παναγιώτης Λαφαζάνης

Ασημίνα Ξηροτύρη-Αικατερινάρη

Θανάσης Λεβέντης

Μαρία Δαμανάκη

Φώτης Κουβέλης

Νίκος Α. Κωνσταντόπουλος