Τα τελευταία χρόνια εμφανίζονται στην Αθήνα νέοι ρύποι όπως πλατίνα, παλλάδιο, ρόδιο, ιρίδιο, όσμιο, ρουθήνιο. Τα στοιχεία που προκαλούν τους παραπάνω ρύπους βρίσκονται στους καταλύτες των αυτοκινήτων και ανιχνεύτηκαν σε διάφορα σημεία της Αττικής από μετρήσεις του Πανεπιστημίου Αθήνας και του Εργαστηρίου Οικολογίας και Προστασίας του Περιβάλλοντος του Γεωπονικού Πανεπιστημίου. Τα στοιχεία αυτά μειώνουν τη ρύπανση που προκαλείται από την έκλυση καυσαερίων - λόγω του μονοξειδίου του άνθρακα - έως και 90% αλλά και από τους υδρογονάνθρακες και τα οξείδια του αζώτου. Όμως τα καυσαέρια που εισέρχονται στους καταλύτες των αυτοκινήτων, διαβρώνουν με τον καιρό τις επιφάνειές τους με αποτέλεσμα να απελευθερώνονται τα παραπάνω μέταλλα τα οποία είναι ιδιαίτερα τοξικά και προκαλούν αλλεργίες, άσθμα, προβλήματα στα νεφρά και την καρδιά.
Για τους ρύπους που εκπέμπονται από τα αυτοκίνητα και ιδιαίτερα το βενζόλιο σειρά εκθέσεων από διάφορους διεθνείς οργανισμούς το κατατάσσουν στους πλέον επικίνδυνους για την ανθρώπινη υγεία. Δυστυχώς για την Αττική, μετρήσεις του ΥΠΕΧΩΔΕ καταγράφουν συγκεντρώσεις στις τιμές του βενζολίου μόνο στο σταθμό των Πατησίων και είναι κατά μέσο όρο 13-14 μγρ./κ.μ., πολύ πάνω από το στόχο που έχει θέσει η Ε.Ε.
Βασική αιτία εμφάνισης των ρύπων αυτών είναι η παραβίαση των θεσμοθετημένων ορίων εκπομπών από τα καταλυτικά αυτοκίνητα. Υπολογίζεται ότι στην Ελλάδα έχουν κυκλοφορήσει πάνω από 2,4 εκατ. \"καταλυτικά\" οχήματα την τελευταία δεκαπενταετία, ενώ μέχρι τώρα έχουν αντικαταστήσει τους καταλύτες τους μόνο 150.000.
Οι νέοι ρύποι έκαναν την εμφάνισή τους και σε άλλες μεγαλουπόλεις του κόσμου, αλλά στις περισσότερες εξ\' αυτών οι τιμές τους βρίσκονται σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα γιατί οι έλεγχοι για τη συντήρηση των καταλυτικών αυτοκινήτων είναι ιδιαίτερα αυστηροί.
Με βάση τα παραπάνω ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί
1. Έχει εκπονηθεί κάποιο πρόγραμμα από τα αρμόδια υπουργεία για να επεκταθεί και να εκσυγχρονισθεί το δίκτυο μετρήσεων ρύπων το οποίο μετράει το βενζόλιο μόνο στο σταθμό Πατησίων;
2. Υπάρχουν στοιχεία για τον αριθμό των καταλυτικών αυτοκινήτων που κυκλοφορούν και πόσα από αυτά έχουν ”προβληματικούς" καταλύτες;
3. Υπάρχει πρόθεση να πριμοδοτηθεί η κυκλοφορία αυτοκινήτων καθαρότερης τεχνολογίας π.χ. υβριδικά, φυσικού αερίου;
Ο ερωτών βουλευτής
Γιάννης Δραγασάκης