Η ακινησία και το τέλμα στο χώρο της αυτοδιοίκησης δεν είναι δυνατό και αποδεκτό να κυριαρχήσουν και το 2005, ένα χρόνο πριν τις εκλογές του 2006!
Και όμως οι θεσμικές αλλαγές, που ως αναγκαιότητα αναβλύζουν από τις ίδιες της πραγματικότητες των ελληνικών χωρικών ενοτήτων, τα κενά και τις αδυναμίες των περιφερειών και των Αυτοδιοικήσεων, αλλά και τις σταθερά διαμορφωμένες τάσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση, φαίνεται να παραπέμπονται στις ελληνικές καλένδες ή στην καλύτερη περίπτωση στις εργασίες της κοινής επιτροπής ΥΠΕΣΔΔΑ και ΚΕΔΚΕ για τον νέο Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων.
Και το μεν συλλογικό όργανο της αυτοδιοίκησης έχει σταθερά εκφρασμένες θέσεις τα τελευταία χρόνια. Το ζητούμενο είναι η πολιτική βούληση της κυβέρνησης της Ν.Δ.
Ο ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ βαδίζοντας προς την Πανελλαδική ΣΥΝδιάσκεψη του προσεχούς Μαΐου, θέτοντας σε ευθεία συζήτηση των μελών του αλλά και της ελληνικής κοινωνίας τη στρατηγική του μαζί με τις αναγκαίες θεσμικές αλλαγές που θα έπρεπε εδώ και χρόνια να έχουν πραγματωθεί για τη ριζοσπαστική μεταρρύθμιση του κράτους και της κοινωνίας με αποκέντρωση και αυτοδιοίκηση, προχώρησε με ένα πρώτο βήμα στη Βουλή.
Με την ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς, του Φώτη Κουβέλη, μετά από απόφαση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας θέτει τον ΥΠΕΣΔΔΑ και την κυβέρνηση προ των ευθυνών της: «Προτίθεται να προβεί στην προώθηση για ψήφιση νέου νομοθετικού πλαισίου, στο οποίο θα εμπεριέχονται οι αναγκαίες ρυθμίσεις, ώστε να διασφαλίζεται αυξημένη τοπική αντιπροσωπευτική συμμετοχή και ο αυτόνομος ρόλος των Αυτοδιοικητικών Αρχών;»
Την προσεχή Δευτέρα στην Βουλή αναμένεται να έχουμε τη πρώτη γεύση των κυβερνητικών προθέσεων.
Η ομαλή λειτουργία του πολιτικού μας συστήματος δεν είναι δυνατόν να ανέχεται τις διαρροές και τις φήμες για κυβερνητικές προτάσεις και απόψεις τόσο για τα ζητήματα του μελλοντικού εκλογικού συστήματος(του είδους ότι με το 42% θα εκλέγεται δήμαρχος από τον πρώτο γύρο) όσο και για το μέλλον των Νομαρχιών και τη συγκρότηση του Περιφερειακού Συμβουλίου ( περί του 1/3 του Περιφερειακού Συμβουλίου καθολικά εκλεγμένου, του 1/3 από εκπροσώπους των φορέων και 1/3 διορισμένου από την κεντρική διοίκηση και με διορισμένο τον περιφερειάρχη!).
Η επίκαιρη ερώτηση του ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΥ περιλαμβάνει βεβαίως το πλαίσιο των σταθερών προτάσεων που το κόμμα, με ευρύτατη συμφωνία στις γραμμές του, προωθεί τα τελευταία χρόνια σχετικά με την περιφερειακή συγκρότηση του κράτους με αποκέντρωση και αυτοδιοίκηση.
Ως βασικές ρυθμίσεις οι οποίες πρέπει άμεσα να ενσωματωθούν στο ισχύον αυτοδιοικητικό πλαίσιο προτείνονται:
Α) Η κατάργηση του διορισμένου Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας(Περιφερειάρχη) και προώθηση του θεσμού του αιρετού Περιφερειακού Συμβουλίου και του Περιφερειάρχη. Η αποκέντρωση των λειτουργιών της σε επίπεδο νομαρχιακού διαμερίσματος).
Β) Η θέσπιση Μητροπολιτικής Διακυβέρνησης στα μεγάλα πολεοδομικά συγκροτήματα(καταρχήν Αθήνας και Θεσσαλονίκης).
Γ) Η καθιέρωση της απλής αναλογικής για την ανάδειξη των τοπικών αρχών. Η παράλληλη διασφάλιση του δικαιώματος ψήφου και στους μετανάστες.