Μετά από συζήτηση στην Πολιτική Γραμματεία του ΣΥΝ, σχετικά με το ναυάγιο του κρουαζιερόπλοιου «Sea Diamond» στη Σαντορίνη, το μέλος της Π.Γ. και υπεύθυνος για την περιβαλλοντική πολιτική του ΣΥΝ Μ.Παπαγιαννάκης, τόνισε τα παρακάτω:
Πέρα από τα πολύ σοβαρά και έως τώρα αδιευκρίνιστα ζητήματα που έχει δημιουργήσει το ναυάγιο της Σαντορίνης και που έχουν σχέση με τον ανταγωνισμό των εταιριών, τις ακραία χαριστικές ρυθμίσεις που η κυβέρνηση εξασφαλίζει στα κρουαζιερόπλοια, τις ασφαλιστικές ρυθμίσεις, τις δυνατότητες υποδοχής, εξυπηρέτησης και ασφάλειας που παρέχουν οι υποδομές των νησιών μας κλπ, η κυβέρνηση πρέπει να επικεντρωθεί αμέσως στα προφανή προβλήματα που ήδη αναδείχθηκαν και εκείνα που επίκεινται ως προς το φυσικό περιβάλλον της ευρύτερης περιοχής, τη δημόσια υγεία και την οικονομία της. Και μόνον τα καύσιμα του πλοίου που βυθίστηκε αρκούν για τη δημιουργία κηλίδων έκτασης περίπου 5000 τετραγωνικών χιλιομέτρων, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ειδικών για τη θαλάσσια ρύπανση. Με σημαντικές συνέπειες για τη θαλάσσια πανίδα και χλωρίδα, τις οικονομικές δραστηριότητες που βασίζονται στη θάλασσα (αλιεία, ιχθυοκαλλιέργειες, τουρισμός...), όπως έγινε και σε όλες τις περιπτώσεις προηγούμενων ναυαγίων στην Ισπανία, τη Γαλλία και στην Ελλάδα.
Άμεσο καθήκον της κυβέρνησης είναι να κινητοποιήσει όλα τα μέσα για την άντληση των καυσίμων του πλοίου και την ασφαλή απομάκρυνση τους. Δεν αρκεί να «απειλεί», όπως το έκανε δημόσια, την εταιρία του πλοίου με πρόστιμα, σύμφωνα με την αρχή του «ο ρυπαίνων πληρώνει». Η απαίτηση πρέπει να είναι η πλήρης αποκατάσταση της προηγούμενης κατάστασης στη Σαντορίνη, σύμφωνα με τις σύγχρονες αντιλήψεις για την «περιβαλλοντική ευθύνη».
Πέρα από αυτό, πρέπει να επανεξεταστούν μια σειρά από σοβαρότατες ελλείψεις που αποκαλύφθηκαν με την ευκαιρία του ναυαγίου, όπως η δημιουργία του νέου λιμανιού, σε περιοχή με λιγότερους κινδύνους από ανάλογα περιστατικά, η επανεξέταση του αριθμού και του μεγέθους των κρουαζιερόπλοιων που επιτρέπεται να έχουν πρόσβαση στη Σαντορίνη και τα άλλα νησιά, ανάλογα με τις φυσικές συνθήκες και τις υπάρχουσες υποδομές κατά περίπτωση, οι αυστηρότεροι έλεγχοι ως προς την πρόσβαση των πλοίων στις αποβάθρες και τον σχετικό ανταγωνισμό τους, ο σύγχρονος εξοπλισμός των τοπικών λιμενικών αρχών κλπ.
Το ναυάγιο της Σαντορίνης πρέπει επίσης να γίνει ευκαιρία για μια γενικότερη επανεξέταση της υπάρχουσας πολιτικής για τη ναυσιπλοϊα στο Αιγαίο, ιδιαίτερα για τα τάνκερς και ακόμη πιο επιτακτικά μετά την έγκριση του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης. Οι κίνδυνοι ατυχημάτων και ακόμη βαρύτερων περιστατικών ρύπανσης και ευρύτερων καταστροφών πολλαπλασιάζονται και οι αναγκαίες ρυθμίσεις και προφυλάξεις γίνονται επιτακτικές και δεν μπορούν να είναι απλώς βελτιώσεις της σημερινής πολιτικής.
To Γραφείο Τύπου