Ο Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα την πρότασή του για σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής για το θέμα των αποθεματικών των ταμείων και το σκάνδαλο των ομολόγων.
Την πρόταση ανέπτυξε σε συνέντευξη τύπου ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς Φ.Κουβέλης, παρουσία του Προέδρου της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ Αλ.Αλαβάνου, του Παν.Λαφαζάνη, μέλους της ΠΓ και υπεύθυνου για την οικονομική και κοινωνική πολιτική του ΣΥΝ και του Δ.Στρατούλη, μέλους της ΠΓ και υπεύθυνου για την εργατική πολιτική του ΣΥΝ.
Ο Φ. Κουβέλης, στην εισήγησή του τόνισε:
«Έχουμε την πολιτική άποψη ότι η διασπάθιση όσο και η λεηλασία των αποθεματικών ταμείων, είναι ένα τεράστιο πολιτικό ζήτημα που αφορά στην ελληνική κοινωνία, αφορά στο μεγάλο ζήτημα του κοινωνικοασφαλιστικού μας συστήματος. Η κυβέρνηση μέχρι και αυτή την ώρα αρνείται να δώσει κρίσιμα στοιχεία τα οποία έχουν σχέση με τα αποθεματικά των ασφαλιστικών ταμείων και βεβαίως με τη διαχείριση της κοινωνικής περιουσίας, διότι κοινωνική περιουσία αποτελούν τα περιουσιακά στοιχεία των ταμείων. Η πρότασή μας θέλει την ενεργοποίηση της Βουλής των Ελλήνων στο επίπεδο της Εξεταστικής Επιτροπής. Αυτή την πρόταση την απευθύνουμε σε όλα τα κόμματα τα οποία αν πράγματι θέλουν να ερευνηθεί σε βάθος αυτή η υπόθεση και να προκύψουν τα αναγκαία πολιτικά συμπεράσματα και οι αναγκαίες εν συνεχεία πολιτικές ενέργειες, πρέπει να υιοθετήσουν πολύ καθαρά, χωρίς περιστροφές, την πρόταση που ο Συνασπισμός καταθέτει και στη Βουλή αλλά και στην ελληνική κοινωνία.
Ο ΣΥΝ στην υπόθεση των αποθεματικών των ασφαλιστικών ταμείων και γενικότερα στην υπόθεση λειτουργίας των ασφαλιστικών ταμείων προσέρχεται με απόλυτο σεβασμό απέναντι στους ασφαλισμένους, όχι μόνο καταγγέλλοντας τη λεηλασία, αλλά ΄΄όπως είναι γνωστό καταθέτοντας και τις δικές του συγκεκριμένες προτάσεις για την περιφρούρηση και την εγγυημένη διαχείριση αυτού του κοινωνικού χρήματος που έχουν τα ασφαλιστικά ταμεία.
Ο ΣΥΡΙΖΑ θέλει να πιστεύει ότι οι πολιτικές δυνάμεις, τα άλλα κόμματα στα οποία απευθυνόμαστε θα στηρίξουν αυτή την πρόταση προκειμένου να εξασφαλιστεί ο αναγκαίος αριθμός βουλευτών και να συζητηθεί η πρότασή μας στη Βουλή των Ελλήνων και εν συνεχεία να τύχει της αναγκαίας πλειοψηφίας προκειμένου να υπάρξει η λειτουργία αυτής της Εξεταστικής Επιτροπής. Σπεύδω να σας πω ότι ο Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς αποκρούει το αβάσιμο όσο και προσχηματικό επιχείρημα ότι δεν χρειάζεται εξεταστική επιτροπή διότι ερευνάται η υπόθεση από την δικαιοσύνη ή την κεφαλαιαγορά ή από την αρχή η οποία ερευνά την προέλευση του χρήματος. Εμείς θεωρούμε ότι το ʽέργο της Βουλής είναι ανεξάρτητο από την έρευνα που γίνεται από τη δικαιοσύνη. Και τα όσα υποστηρίζουν κυρίως στελέχη της ΝΔ ότι τυχόν σύσταση της εξεταστικής επιτροπής θα σημάνει δυσχέρανση του έργου της δικαιοσύνης είναι αβάσιμο και προσχηματικό. Διαφορετικά η άποψη αυτή έχει ως λογική συνέπεια την κατάργηση των εξεταστικών επιτροπών για κάθε υπόθεση που ερευνάται από τη δικαιοσύνη. Είναι άλλος ο ρόλος της Βουλής είναι άλλο το έργο της Βουλής και διαφορετικό το έργο της δικαιοσύνης. Αυτές οι δύο διαδικασίες μπορούν να βαίνουν παράλληλα χωρίς η μία να εμποδίζει την άλλη. Οτιδήποτε άλλο λέγεται αποτελεί προσπάθεια και αποπροσανατολισμού αλλά και απόρριψης στην πρόταση της Εξεταστικής Επιτροπής.»
Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου (Α. Παπαδόπουλος-ΑΥΓΗ), γιατί κωλυσιεργεί το ΠΑΣΟΚ και δεν προσυπογράφει την πρόταση, ο κ. Κουβέλης τόνισε:
«Ο Πρόεδρος tου ΣΥΝ Αλ. Αλαβάνος έκανε δημόσια την πρόταση στην ολομέλεια της Βουλής. Και ο κ. Παπανδρέου είπε ότι δεν έχει αντίρρηση για τη σύσταση εξεταστικής επιτροπής. Λίγες μέρες μετά υπήρξε μια ανακοίνωση του ΚΚΕ το οποίο έλεγε ότι και αυτό δεν έχει αντίρρηση και ότι θα συνδράμει προκειμένου να υπάρξει η εξεταστική επιτροπή. Από τότε έχει περάσει ένα μεγάλο χρονικό διάστημα και γι αυτό το λόγο εμείς επιλέγουμε να δώσουμε στη δημοσιότητα πέρα από την κατάθεση της πρότασης στη Βουλή και απευθύνουμε αυτή την πρόταση ως πολιτική μας θέση και προς τις άλλες πολιτικές δυνάμεις και κυρίως όπως σας είπα στην ελληνική κοινωνία και στους ασφαλισμένους. Καθένας ας αναλάβει τις ευθύνες του. Ο ΣΥΡΙΖΑ με υπευθυνότητα και σεβασμό προς όλους τους ασφαλισμένους προωθεί διαδικασίες για να διερευνηθεί αυτή η υπόθεση που έχει σχέση με την αφυδάτωση όσο και τη λεηλασία του κοινωνικού χρήματος των ασφαλιστικών ταμείων»
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Πρότασης για Σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής
Θέμα: Πρόταση για Σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής
«Η χρόνια εισφοροδιαφυγή, η ανασφάλιστη εργασία και η απουσία ενός συστήματος ασφαλούς και αποδοτικής αξιοποίησης της περιουσίας των ασφαλιστικών ταμείων επιτείνουν τα προβλήματα του ασφαλιστικού συστήματος της χώρας μας.
Από το 1950 έως σήμερα τα ασφαλιστικά ταμεία με ευθύνη των εκάστοτε κυβερνήσεων, έχουν υποστεί τεράστιες απώλειες στα αποθεματικά τους.
Αρχικά αυτό έγινε με πολύ χαμηλά επιτόκια τοκισμού. Στη συνέχεια με τη χρησιμοποίησή τους ως μέσο για την τόνωση του χρηματιστηρίου.
Πρόσφατα διαπιστώθηκε η αγορά με μεθοδευμένο τρόπο από τα Ταμεία «σύνθετων–δομημένων ομολόγων» έκδοσης του ελληνικού δημοσίου ή άλλων χρηματοπιστωτικών οργανισμών. Στην περίπτωση των σύνθετων δομημένων ομολόγων υπήρξε σε αρκετές περιπτώσεις παρεμβολή και μεσολάβηση μεσαζόντων οι οποίοι καρπώθηκαν με παράνομους και παραβατικούς τρόπους και συμπεριφορές σημαντικά ποσά σε βάρος των ταμειακών διαθέσιμων και αποθεματικών των Ασφαλιστικών Ταμείων.
Η κατάσταση αυτή έχει προκαλέσει την έντονη κοινωνικοπολιτική δυσαρέσκεια και αντίδραση των ασφαλισμένων, των πολιτών και των συλλογικών φορέων, έχει εκθέσει διεθνώς τη χώρα μας και έχει πλήξει την οικονομική και πολιτική αξιοπιστία της Κυβέρνησης και του Ασφαλιστικού συστήματος.
Τα βασικά ζητήματα αναφορικά με την λειτουργία της χρηματαγοράς και την έκδοση και αγορά Ομολόγων Ελληνικού Δημοσίου από τα Ασφαλιστικά Ταμεία, που απασχολούν τους πολίτες και την κοινή γνώμη και συζητήθηκαν στην Οικονομική Επιτροπή και την Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων στη Βουλή ήταν:
α) Η αγορά ομολόγου του Ελληνικού Δημοσίου αξίας 75 εκατομμυρίων ευρώ από το Τ.Ε.Α.Δ.Υ. τον Μάιο του έτους 2006, Το ομόλογο αυτό στην δευτερογενή αγορά διαπραγματεύετο κάτω από το άρτιο και η «ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ» ΑΧΕΠΕΥ το διέθεσε στο Τ.Ε.Α.Δ.Υ. στο 106,7% με αποτέλεσμα αυτό να υποστεί σημαντική ζημιά.
β) Η έκδοση «κρυφού» -«δομημένου» Ομολόγου Ελληνικού Δημοσίου αξίας 280.000.000 ευρώ δωδεκαετούς διάρκειας μέσω της 23ης Γενικής Διεύθυνσης του Γενικού Λογιστηρίου στις 22/2/07 με ανάδοχο την Τράπεζα JP Morgan. Αυτό το ομόλογο είχε προσχεδιαστεί και τελικά διατέθηκε με την παρεμβολή και μεσολάβηση κατά τρόπο αναίτιο τρίτων μεσαζόντων σε τέσσερα Ασφαλιστικά Ταμεία (ΤΕΑΔΥ 100 εκατ. ευρώ, ΤΕΑΠΟΚΑ 80 εκατ. ευρώ ΤΕΑΥΦΕ 55 εκατ. ευρώ και ΤΣΕΥΠ 45 εκατ. ευρώ) στην συνολική τιμή των 280.000.000 ευρώ. Από τον μεθοδευμένο αυτό σχεδιασμό τα ανωτέρω Ασφαλιστικά Ταμεία που προέβησαν στην αγορά του Ομόλογου Ελληνικού Δημοσίου υπέστησαν σοβαρή οικονομική ζημία.
Η συναλλαγή δε αυτή υπήρξε άκρως επιζήμια για τα Ταμεία, αφού θα έπρεπε να αγοραστεί το Ομόλογο Ελληνικού Δημοσίου κάτω του αρτίου (85 %) και αυτό διατέθηκε στα Ταμεία στο άρτιο 100%.
Πέραν όμως αυτών, αποκαλύπτεται πια ότι κατά τη διάρκεια των ετών 2005, 2006, 2007 πλήθος Ασφαλιστικών Ταμείων με οργανωμένο και συντονισμένο τρόπο έχουν προβεί στην αγορά «σύνθετων – δομημένων» ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου, πράγμα που είχε ως συνέπεια να υποστούν οι εν λόγω Ασφαλιστικοί φορείς οικονομική ζημιά το ακριβές ύψος της οποίας δεν είναι γνωστό και θα πρέπει να διερευνηθεί και να προσδιοριστεί από τη Βουλή. Οι σκανδαλώδεις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν αφήνουν ισχυρές υπόνοιες για «άνωθεν» μεθόδευση η οποία πρέπει επίσης να διερευνηθεί.
Παράλληλα τα Ασφαλιστικά Ταμεία φέρονται να αγοράζουν ανάλογα εταιρικά χρηματοπιστωτικά προϊόντα (δομημένα ομόλογα κ.λπ.) ξένων ή εγχώριων τραπεζών με ή χωρίς ημερομηνία λήξεως. Επειδή εμφιλοχωρεί ο ίδιος κίνδυνος να προκληθεί ζημία σε βάρος των Ταμείων θα πρέπει επίσης να διερευνηθούν, αν και ποια Ταμεία προμηθεύτηκαν τέτοια προϊόντα, με ποιους όρους και ποιες οι οικονομικές συνέπειες τους.
Σημειώνεται ότι οι παραβατικές συμπεριφορές που διαπιστώθηκαν από χρηματιστηριακές επιχειρήσεις αναφορικά με τις επενδυτικές δραστηριότητες των Ασφαλιστικών Ταμείων, ανάγκασε τις αρμόδιες αρχές (Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς) να προβούν στην ανάκληση της λειτουργίας των (ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ ΑΧΕΠΕΥ, ARTION ΤΡΩΙΛΟΣ, κλπ)
Ταυτόχρονα διαπιστώνεται λειτουργική αδυναμία των Ασφαλιστικών Ταμείων, ανυπαρξία του απαιτούμενου κρατικού ελεγκτικού μηχανισμού, έλλειψη του κατάλληλου στελεχικού δυναμικού, τεχνογνωσίας και υλικοτεχνικής υποδομής. Τα προβλήματα αυτά καθιστούν τα Ασφαλιστικά Ταμεία εύκολη λεία για την ανάπτυξη παραβατικών συμπεριφορών από Τράπεζες και χρηματιστηριακές εταιρίες σε βάρος των επενδυτικών δραστηριοτήτων και έχουν ως αποτέλεσμα τη λεηλασία των αποθεματικών των Ασφαλιστικών Ταμείων.
Πρέπει άμεσα να εξετασθεί και να σχεδιασθεί η αποτελεσματική οργανωτική και διαχειριστική λειτουργία των Ταμείων.
Παρά την ανωτέρω περιγραφόμενη κατάσταση η κυβέρνηση της Ν.Δ. – όπως και οι προηγούμενες κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ στην περίπτωση του Χρηματιστηρίου – αντί να αναλάβει τις ευθύνες της για το σκάνδαλο των «δομημένων» ομολόγων επιχειρεί συστηματικά από την πρώτη στιγμή να το συγκαλύψει. Αντί να ρίξει άπλετο φως στην υπόθεση και σε όλες τις παραμέτρους της, επιχειρεί να την περιορίσει και να συσκοτίσει τα δεδομένα. Το σκάνδαλο δεν περιορίζεται μόνο στο υπερτιμολογημένο ομόλογο της «Ακρόπολις» και στο «κρυφό» ομόλογο του δημοσίου των 280 εκ. ευρώ που ερευνούν παράλληλα η δικαιοσύνη και η Εθνική Αρχή για την αντιμετώπιση της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές ενέργειες.
Η Κυβέρνηση παρότι της έχει ζητηθεί επίμονα:
• Αποφεύγει να δώσει στη δημοσιότητα τις συμβάσεις του δημοσίου με τις Τράπεζες για τα «δομημένα» ομόλογα,
• Αποφεύγει να γνωστοποιήσει από ποιους τα αγόρασαν και με ποιες διαδικασίες, ποια ήταν η αξία και ο χρόνος αγοράς τους και ποια η σημερινή τους αξία,
• Αποφεύγει να δώσει στη δημοσιότητα τις πλήρεις συμβάσεις των Ταμείων για την αγορά αυτών των «δομημένων» προϊόντων.
Οι ισχυρισμοί των Υπουργών Οικονομίας και Απασχόλησης ότι δεν γνώριζαν πως τα Ταμεία αγόραζαν μαζικά «δομημένα» ομόλογα του δημοσίου και όχι μόνο, δεν είναι καθόλου πειστικοί.
Η Κυβέρνηση φέρει πολιτικές ευθύνες γιατί δεν υπήρχε κρατική εποπτεία στις τοποθετήσεις των Ταμείων, πράγμα που άφηνε ανοικτό το δρόμο για μεγάλες αυθαιρεσίες αλλά και για να οργανώνονται, χωρίς δυνατότητα άμεσης αποκάλυψης, σκοτεινά παιχνίδια με τα διαθέσιμα των Ταμείων. Η παρότρυνση των Υπουργών Οικονομίας και Απασχόλησης αλλά και του ίδιου του Πρωθυπουργού προς τα Ταμεία να διεκδικήσουν δικαστικά τις ζημιές τους, συνιστά πολιτική υπεκφυγή. Η κυβέρνηση πρώτη είχε υποχρέωση να προχωρήσει στη διερεύνηση και προσδιορισμό με αντικειμενικούς και αδιάβλητους όρους των οικονομικών απωλειών στα Ταμεία, και οφείλει να προχωρήσει στην πλήρη και έντοκη αποζημίωσή τους, αφού οι απώλειες αυτές έγιναν είτε με πράξεις είτε με παραλείψεις της ίδιας της κυβέρνησης.
Οι πολιτικές ευθύνες της Κυβέρνησης αναφορικά με το θέμα είναι αναμφίβολα μεγάλες και σοβαρές αφού ενώ γνωρίζει το πρόβλημα δεν προβαίνει στη λήψη αναγκαίων μέτρων για τον προσδιορισμό του και την ουσιαστική αντιμετώπισή του.
Από τα ανωτέρω προαναφερόμενα συνάγεται ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις και είναι αναγκαία η σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής κατά το άρθρο 68 του Συντάγματος και 144 του Κανονισμού της Βουλής, με σκοπό, να προστατευθούν τα αποθεματικά των Ταμείων, η κοινωνική συνοχή και η αξιοπιστία του κράτους.
Ειδικότερα προτείνεται ότι η Επιτροπή μεταξύ άλλων θα πρέπει να διερευνήσει και τα εξής:
• Ποια και πόσα δομημένα ομόλογα έχει εκδώσει το Ελληνικό Δημόσιο
• Ποια από αυτά αγοράστηκαν από τα Ασφαλιστικά Ταμεία, ή από επιχειρήσεις στις οποίες το ελληνικό Δημόσιο διαδραματίζει σοβαρό ρόλο.
• Μέσω ποιας διαδικασίας και μέσω ποιου χρηματοπιστωτικού φορέα περιήλθαν στα Ταμεία.
• Ποια ποσά επενδύθηκαν από κάθε Ταμείο ή δημόσια επιχείρηση σε τέτοιου είδους ομόλογα και ποιες προμήθειες καταβλήθηκαν για την πραγματοποίηση αυτών των συναλλαγών
• Το ύψος της ζημιάς που έχει υποστεί κάθε Ταμείο από την αγορά εκάστου σύνθετου ομολόγου και συνολικά
• Το ύψος, τις διαδικασίες και τυχόν απώλειες από την αγορά εταιρικών δομημένων ομολόγων τραπεζών ή άλλων επιχειρήσεων εκ μέρους των ασφαλιστικών ταμείων
• Το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία των Ταμείων (την ύπαρξη μηχανισμών ή υπηρεσιών παρακολούθησης διαχείρισης των αποθεματικών τους).
• Την εφαρμογή και λειτουργία του ισχύοντος μηχανισμού παρακολούθησης, ελέγχου και εποπτείας των Ασφαλιστικών Ταμείων από το Ελληνικό Δημόσιο ή χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς
• Τις συνέπειες που υπήρξαν για τα οικονομικά των Ασφαλιστικών Ταμείων από την συμμετοχή τους στο χρηματιστήριο την περίοδο 1999-2002.
Συνολικότερα η Επιτροπή αυτή θα προχωρήσει σε :
• Εξέταση των επενδύσεων των αποθεματικών των Ταμείων την τελευταία δεκαετία είτε μέσω της αγοράς ομολόγων είτε μέσω της αγοράς μετοχών στο χρηματιστήριο, αλλά και σε ιστορικό βάθος από τη δεκαετία του ʼ50 με τις άτοκες ή με τις ευτελούς επιτοκίου αναγκαστικές τραπεζικές καταθέσεις.
• Εκτίμηση του ύψους των κεφαλαίων που πρέπει να επιστραφούν στα Ταμεία.
• Εξέταση του προβλήματος της αξιοποίησης αλλά και διαφάνειας στη διαχείριση των αποθεματικών των Ταμείων σε συνδυασμό με τις επιλογές των κυβερνήσεων για αδιαφανείς χειρισμούς στην υπόθεση του Δημόσιου Χρέους και ιδιαίτερα τις προμήθειες εξοπλισμών.
• Αξιολόγηση της επιβάρυνσης των Ταμείων από την καταλήστευση των αποθεματικών τους ως προσθετικού στοιχείου στην αποδυνάμωση των Ταμείων με την εισφοροδιαφυγή (που κατά το ΙΝΕ και την ΓΣΕΕ υπερβαίνει τα 4 δις ? ετησίως), την έλλειψη ελεγκτικών μηχανισμών για τις εισφορές, την έλλειψη προσωπικού στο ΙΚΑ και σε άλλους θεσμούς της κοινωνικής ασφάλισης, την επιβάρυνση των Ταμείων με τις νομοθετικές ενέργειες σχετικά με ενοποιήσεις ασφαλιστικών φορέων οι οποίες μεταθέτουν στα Ταμεία μεγάλες υποχρεώσεις της εργοδοσίας, όπως έχει γίνει με την υπόθεση των Τραπεζοϋπαλλήλων.»
Επιτροπή για τα Δημόσια Εργα