Το παλιό αίτημα των Ελλήνων της διασποράς για να τους δοθεί το δικαίωμα της ψήφου στις εθνικές μας εκλογές επανήλθε και πάλη στην επικαιρότητα.
Η κυβέρνηση δια του κυρίου Παυλόπουλος παρέδωσε στα κόμματα και δημοσιοποίησε ένα σχέδιο νόμου που αφορά την συμμετοχή των Ελλήνων της διασποράς στις εθνικές εκλογές. Βέβαια στην διαμόρφωση αυτού του προσχεδίου η κυβέρνηση της Ν.Δ συνέχισε με την ίδια προσφιλή της λογική και μεθοδολογία του να μην ρωτάει κανέναν . Για μια φορά ακόμα δεν πείρε υπό υπόψη της καθόλου τη γνώμη της οργανωμένης έκφρασης του Αποδ. Ελληνισμού όπως το ΣΑΕ ή τα πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια μαζικά όργανα των Ελλήνων της διασποράς.
Ας δούμε όμως το τι συμβαίνει με το θέμα αυτό, στην Ε.Ε. Όλες οι χώρες μέλη παρέχουν το δικαίωμα της ψήφου στους απόδημους πολίτες των και την συμμετοχή τους στις Εθνικές εκλογές, πλην της Ελλάδας και της Ιρλανδίας.
Στην Ελλάδα ο χώρος της ριζοσπαστικής Αριστεράς και ο ΣΥΝ ειδικότερα ήταν, είναι και θα είναι υπέρ του να δοθεί το δικαίωμα της ψήφου για τις εθνικές εκλογές στους Έλληνες της Διασποράς με ορισμένες φυσικά προϋποθέσεις ώστε να εξασφαλιστεί :
α) το αδιάβλητο της ψήφου
β) η ισότιμη παρουσίαση όλων των κομμάτων που θα διεκδικήσουν την ψήφο των Ελλήνων της Διασποράς.
Το σχέδιο νόμου όμως της κυβέρνησης κάθε άλλο παρά είναι προς την σωστή κατεύθυνση. Στόχο έχει να εξυπηρετήσει τα μικροκομματικά εκλογικίστικα συμφέροντα της Ν.Δ .
Ο ΣΥΝ είναι αντίθετος με αυτό το σχέδιο νόμου γιατί :
1) Διαχέει την ψήφο των Ελλήνων της Διασποράς σε όλες τις εκλογικές περιφέρειες της Ελλάδας εξισώνοντας με τον τρόπο αυτό τον κάτοικο επικράτειας μιας οποιασδήποτε εκλογικής περιφέρειας με τον μόνιμο κάτοικο εξωτερικού. Με τον τρόπο αυτό η ψήφος του απόδημου απομειώνεται και εξαφανίζεται στο γενικό σύνολο. Είναι προφανές ότι ο προτεινόμενος από την κυβέρνηση νόμος δεν είναι αποδεκτός και από τους ίδιους τους απόδημους διότι δεν εξασφαλίζει μια καθαρή και ουσιαστική αντιπροσώπευση των απόδημων στο ελληνικό Κοινοβούλιο.
2) Το σχέδιο νόμου αυτό αφαιρεί το δικαίωμα από τον Έλληνα απόδημο να έχει στην Βουλή τον δικό του αντιπρόσωπο που θα προέρχεται από τις χώρες της αποδημίας.
3) Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη στο νομοσχέδιο για ειδικές συμφωνίες με τις χώρες υποδοχής ώστε να εξασφαλιστεί η ομαλή και ισότιμη διακίνηση των ιδεών και των πολιτικών δικαιωμάτων όλων των ελληνικών κομμάτων που θα ζητήσουν την ψήφο των Ελλήνων της Διασποράς.
Ο ΣΥΝ μπορεί να στέκεται αρνητικά στο κυβερνητικό νομοσχέδιο σε καμία περίπτωση όμως δεν μπορεί να σταθεί αρνητικά στο αναφαίρετο δικαίωμα του ελληνισμού της διασποράς να συμμετέχει στις εθνικές εκλογές της πατρίδας του.
Δεν μπορεί ο ΣΥΝ όπως κάνει σήμερα το ΚΚΕ να μπει σε λογικές πλήρους άρνησης. Από πολλές δεκαετίες ήταν πάγιο αίτημα όλης της αριστεράς η ψήφος των Ελλήνων της διασποράς. Ούτε μπορεί να αποδεχθεί λογικές και μεθοδεύσεις μικροκομματικού εκλογικού ανταγωνισμού πού σίγουρα θα επιδιώξουν να επιβάλουν η Ν.Δ και το ΠΑΣΟΚ.
Αντίθετα ο ΣΥΝ έχει επεξεργασθεί και διαμορφώσει, σύμφωνα και με τις απόψεις των οργανωμένων εκφράσεων του Απόδημου Ελληνισμού, μια ολοκληρωμένη πρόταση που μπορεί να εντάξει στην ελληνική πολιτική πραγματικότητα τον ελληνισμό της διασποράς.
Συγκεκριμένα προτείνει μέσα από νομοθετικές και συνταγματικές ρυθμίσεις :
1) Να δημιουργηθεί ξεχωριστή εκλογική «περιφέρεια εξωτερικού» αποκλειστικά για τους απόδημους Έλληνες .
Η εκλογική περιφέρεια Εξωτερικού να είναι χωρισμένη σε εκλογικές ζώνες (διαμερίσματα) π.χ α) Ευρώπη, β) Βόρειος και Νότιος Αμερική, γ) Αφρική, Ασία, και Ωκεανία. Οι απόδημοι Έλληνες να ψηφίζουν αποκλειστικά σε αυτή και να εκλέγουν με την ψήφο τους ένα συγκεκριμένο αριθμό «αποδήμων βουλευτών» ( 6-12 ) .
Η ψήφος των αποδήμων να μην συνυπολογίζεται στην είσοδο η μη κάποιου κόμματος στην βουλή ( στο περίφημο 3% ) λόγου της διαφοροποίησης που εκ των πραγμάτων έχει η ψήφος των αποδήμων με την ψήφο των Ελλήνων της επικράτειας.
2) Να εκλέγονται βουλευτές Απόδημου Ελληνισμού . Οι βουλευτές αυτοί θα πρέπει να προέρχονται από τους Απόδημους που θα γνωρίζουν τα προβλήματα και τις ανάγκες του ελληνισμού της διασποράς και θα είναι υποψήφιοι των κομμάτων που θα συμμετέχουν στις εθνικές εκλογές. Αυτή η επιλογή θα αυξήσει το ενδιαφέρον των αποδήμων για την πατρίδα και την εκλογή των «δικών» τους βουλευτών.
3) Ως προς την διαδικασία ο καταλληλότερος τρόπος είναι αυτός της επιστολικής ψήφου χωρίς να αποκλείονται και άλλες μορφές γιατί δίνει την δυνατότητα εύκολα σε όλους να ψηφίσουν εφόσον είναι ελληνικής καταγωγής, είναι εγγεγραμμένοι στα ελληνικά δημοτολόγια και ελληνικούς εκλογικούς καταλόγους και έχουν γραφτεί με αιτησή τους σε ειδικούς εκλογικούς καταλόγους.
4) Να υπάρχει ενιαίο ψηφοδέλτιο σε κάθε ζώνη όπου θα υπάρχουν οι συνδυασμοί όλων των κομμάτων. Με τον τρόπο αυτό θα αποφευχθεί ο τεράστιος όγκος ψηφοδελτίων.
5) Οι ελληνικές αρχές στο εξωτερικό ( στη περίπτωση της επιστολικής ψήφου) θα πρέπει 20 ημέρες πριν τις εθνικές εκλογές να αποστείλουν το ψηφοδέλτιο με τον ειδικό φάκελο στον κάθε Έλληνα απόδημο που έχει το δικαίωμα ψήφου. Ο φάκελος με την ψήφο σφραγισμένος επιστρέφει στα προξενεία τα οποία με την σειρά τους προωθούν τους φακέλους στο υπουργείο εσωτερικών ώστε η καταμέτρηση τους να γίνει ταυτόχρονα με τα άλλα εκλογικά τμήματα στην Ελλάδα.
6) Οι ελληνικές πρεσβείες στο εξωτερικό θα πρέπει να προβούν σε συμφωνίες με τις χώρες υποδοχής ώστε να εξασφαλισθεί η προεκλογική παρουσίαση των θέσεων όλων των πολιτικών ελληνικών κομμάτων χωρίς καμιά εξαίρεση.
Από τις κυβερνήσεις των χωρών αυτών θα πρέπει απαραιτήτως να εξασφαλίζεται η εγγύηση ότι η ψήφος των Ελλήνων υπηκόων θα είναι ελεύθερη και μυστική και ότι για τον ψηφοφόρο δεν θα προκύψει κανένα μειονέκτημα τόσο στην εργασία του όσο και στα δικαιώματά του. Έλληνες που διαμένουν σε χώρες με τις οποίες δεν είναι δυνατόν να συναφθούν τέτοιου είδους συμφωνίες, δεν θα έχουν τη δυνατότητα της ψήφου, και μόνον στην Ελλάδα θα μπορούν να ψηφίσουν.
7)Τέλος ο κάθε Έλληνας κάτοικος εξωτερικού, μπορεί να έχει την δυνατότητα να επιλέξει την ψήφο του στο εξωτερικό ή την άσκηση του εκλογικού του δικαιώματος στην Ελλάδα.