Το ΣΑΕ για την αριστερά και τον Συνασπισμό ειδικότερα πού πρωτοστάτησε για την δημιουργία του είναι ένας θετικός θεσμός για την προώθηση τής αυτοοργάνωσης και της συσπείρωσης τού ελληνισμού τής διασποράς. Δυστυχώς όμως κινδυνεύει να εξελιχθεί σε χώρο μόνο προσωπικής αναρρίχησης ορισμένων αριβίστικων στοιχείων και μικρό-κομματικών μικρό-προσωπικών συμφερόντων διάφορων κυβερνητικών παραγόντων.
Ο κάθε έλληνας πού ζει στο εξωτερικό και ασχολείται με τα ζητήματα αυτά γνωρίζει ότι το ΣΑΕ και ειδικότερα το σημερινό προεδρείο του ελάχιστα έχουν συμβάλει στην προώθηση όχι μόνον των εθνικών μας θεμάτων στο εξωτερικό όπως επιθυμεί όλη η ελληνική πολιτεία αλλά ούτε και στην επίλυση των διαφόρων θεμάτων πού απασχολούν τούς έλληνες τής διασποράς.
Μέχρι τώρα το προεδρείο τού ΣΑΕ κινήθηκε δορυφορικά προς τις ελληνικές κυβερνήσεις σπαταλώντας μεγάλα ποσά από τις κρατικές επιχορηγήσεις μόνο για τις μετακινήσεις και δημόσιες σχέσεις των μελών του
Το ζήτημα όμως τής ενεργοποίησης όλων των δυνάμεων τού ελληνισμού είναι τεράστιας εθνικής σημασίας ειδικότερα σ΄ αυτούς τούς δύσκολους καιρούς πού περνά η χώρα μας. Οι απόδημοι έλληνες μπορούν να γίνουν κάλλιστα οι καλύτεροι πρεσβευτές των ελληνικών συμφερόντων στις χώρες διαμονής τους.
Στην πραγματικότητα όλες οι ελληνικές κυβερνήσεις αντιμετώπισαν τους έλληνες της διασποράς, αποσπασματικά και επετιακά. Τα τελευταία χρόνια βέβαια τα πράγματα δείχνουν ότι αλλάζουν. Είναι πλέων πολλοί αυτοί πού άρχισαν να συνειδητοποιούν την μεγάλη σημασία τής σύνδεσης τής Ελλάδας με το ελληνικό στοιχείο τής διασποράς και από πολλές πλευρές γίνονται φιλότιμες προσπάθειες για την συσπείρωση και σύνδεση τού απόδημου ελληνισμού με την Ελλάδα. Αυτό όμως δεν αρκεί, είναι ανάγκη η ηγεσία τής ελληνικής πολιτείας να ξεκαθαρίσει πώς αντιλαμβάνεται αυτή την ενεργοποίηση τού ελληνισμού τής διασποράς και με ποιους τρόπους θα προωθηθεί. Αδιαμφισβήτητα η υπάρχουσα νομοθετική στήριξη για το ΣΑΕ δεν αρκεί πλέων.Το σχεδιο νομου που θα παρουσιασει αυτές τις μέρες ο αρμόδιος υφιπουργός για τον Αποδημο Ελληνισμό μεσα στο συνέδριο του ΣΑΕ βρίσκεται δυστυχώς στην ίδια λογική. Το σχέδιο νόμου παρουσιάζεται στην τακτική συνέλευση του ΣΑΕ για να ζυτηθεί υποτήθεται η γνωμη των αντιπροσωπων που θα το ακουσουν για πρωτη φωρα χωρίς να εχει συζητηθει προιγουμενα στα πρωτοβαθμια και δευτεροβαθμεια μαζικα οργανα της ομογενειας. Επαναλαμβάνονται και πάλι τα ιδια λαθη του χθές . Δεν ξεκαθαριζονται για μια ακόμη φορά ποιοι θα είναι οι σκοποί υπαρξης του ΣΑΕ, εάν δηλαδη θα είναι ένα απλο γνομοδοτικο όργανο ή θα έχει την δυνατότητα να είναι και ένα διεκδηκιτικο οργανο για την προοθηση λύσεων στα τόσα προβλήματα που ταλανισουν τον ελληνισμό της διασποράς . Σε βασικα ζητήματα όπως αυτό της ενταξης στο ΣΑΕ καποιας οργανωσης στο αρθρο 4 αναφερεται ότι για να γυνει κανεις μελος του ΣΑΕ αν είναι λαική κοινοτητα πρέπει να προσκομίσει προς το συντονιστικο συμβούλιο του αντιστιχου περιφεριακου ΣΑΕ το καταστατικο της που θα προκείπτει η τριετης τουλαχιστον υπαρξή της, πρακτικο πρόσφατων αρχεραισιών και βεβαιωση ότι είναι μελος του Εθνικού Ταμείου Ομογενων ( ΕΤΟ). Αντιθετα για τις κληρικολαικές οργανώσεις αρκει μονο η βεβαιωση του (ΕΤΟ). Διαφορετικη δηλαδή μεταχυριση ενταξης και σαν να μην εφθαναν όλα αυτά τον τελικο λογο κατοπην εισηγησεως των προξενικων αρχών θα τον εχει η ΓΓΑΕ που ως ξνοστον είναι κυβερνητικο οργανο.
Στο άλλο μεγαλο ζητημα της αντιπροσωπευτικότητας στην παγκοσμια συνελευση του ΣΑΕ εάν δεν προοθηθουν οι διαδικασίες εκλογης αντιπροσωπων με συγγεκριμενο μετρο εκλογης, εάν δεν συζητιθουν μεσα στις προτωβαθμιες συλογικές εκφράσεις του ελληνισμου της διασπορας, τα προβληματα, οι ανάγκες και οι γενικότεροι οραματισμοι του ώστε μεσα από εκει να εκλεγονται και οι διάφοροι αντιπροσωποι για τα συνεδρεια του ΣΑΕ ο μαρασμος και ο εκφυλισμος ενός θεσμου θα συνεχισθει. Η λογική ελέγχου από την οποιαδήποτε κυβερνητικη η εκλησιαστικη αρχή κτυπά την αυτονομία και την προσπάθεια δημοκρατικής αυτοοργανωσης του ελληνισμου της διασπορας. Το ΣΑΕ σήμερα όπως και κάθε οργανωμένη έκφραση τού απόδημου ελληνισμού θα πρέπει να προτάξουν πάνω απ΄ όλα την αυτονομία τους από κυβερνητικές, κομματικές, εκκλησιαστικές και οποιεσδήποτε άλλες μορφές παρεμβάσεων πού προσπαθούν να ποδηγετήσουν την όλη δραστηριοτητά τους.
Αυτό σε καμιά περίπτωση δεν σημαίνει άρνηση σχέσεων και δεσμών με όλες τις οργανωμένες εκφράσεις θεσμικές και μη τής ελληνικής πραγματικότητας.
Δεν μπορεί όμως το ΣΑΕ να είναι όργανο τις οποιασδήποτε κυβέρνησης ή κομματάρχη, ή ακόμα και τής ίδιας τής εκκλησίας. Το ΣΑΕ και το προεδρείο του πρέπει να γίνουν έκφραση όλων των ελλήνων τής διασποράς ανεξάρτητα από τις πολιτικές και θρησκευτικές τους πεποιθήσεις.
Οι μεθοδεύσεις πού υποβαθμίζουν τις συλλογικές εκφράσεις προς χάριν προσωπικών καιροσκοπικών και αριβίστικων εκφράσεων τραυματίζουν ανεπανόρθωτα όχι μόνο τον θεσμό τού ΣΑΕ αλλά και την όλη προσπάθεια πού γίνεται τα τελευταία χρόνια για την ουσιαστική ενεργοποίηση όλου τού απόδημου ελληνισμού . Αλλιώτικη πρέπει να είναι και η συλλογική μας πολιτική εάν θέλουμε να καλύψουμε τις αποστάσεις και τις αποκλίσεις πού μάς χωρίζουν.
Στον 21ο αιώνα δεν μπορούμε να πορευθούμε με μύθους, με πολιτικά και κομματικά κόλπα δεν μπορούμε να βολέψουμε το δύσκολο παρελθόν και το ακόμα πιο δύστροπο και απαιτητικό μέλλον.
Μία πολιτική για τον Απόδημο Ελληνισμό θα πρέπει βασικά να στοχεύει .
1} Στην ενίσχυση τής παρουσίας του στο Εξωτερικό μακριά από λογικές γκέτο, αυτοαπομόνωσης αλλά και πολιτισμικής αφομοίωσης και εξαφάνισης.
2) Στην σύσφιξη των σχέσεων του Απόδημου Ελληνισμού με τις οικονομικές, αυτοδιοικητικές, πολιτισμικές και προοδευτικές πολιτικές πραγματικότητες των χωρών υποδοχής.
3} Στον εκσυγχρονισμό των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και στην ενίσχυση τής υλικοτεχνικής υποδομής τής ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης.
4} Στην στήριξη των πολιτισμικών παραδόσεων και δεσμών με την Ελλάδα.
5} Στην ενίσχυση τής οργανωμένης του έκφρασης υπό την οποιανδήποτε μορφή αποφεύγοντας παράλληλα την διαλυτική οργανωτική του πολυδιάσπαση. Τα περίφημα δίκτυα ( γυναικών - νέων - επιχειρηματιών - πολιτισμού ) μπορεί να κτυπήσουν την οργανωτική συνοχή των κοινοτήτων και των ομοσπονδιών τους που πρέπει να ενισχυθούν σαν βασικές συλλογικές δημοκρατικές εκφράσεις του ελληνισμού της διασποράς.
6} Στην στήριξη τής οργανωτικής και οικονομικής αυτονομίας του από το οποιοδήποτε κυβερνητικό κομματικό η αλλού είδους θεσμικό ή μη κέντρο. Το ΕΤΟ ( Εθνικό Ταμείο Ομογενών) πρέπει να ενισχυθεί κατά κύριο λόγο από την ελληνική πολιτεία και όχι από τον περιορισμένο προϋπολογισμό των κοινοτήτων.
7} Τέλος στην δημιουργία προϋποθέσεων για την ομαλή επανένταξη των παλιννοστούντων Ελλήνων στην νέα σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα. Σε μία εποχή έξαρσης τού ρατσισμού και της ξενοφοβίας, του εθνικισμού, τής βαρβαρότητας και των στρατιωτικών επεμβάσεων για την επιβολή υποτίθεται των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, η Ελλάδα και ο Ελληνισμός, δεν μπορούν παρά να είναι υπέρ των αρχών τού διεθνούς δικαίου, τής καλής γειτονίας και τής συνεννόησης, υπέρ τού διαλόγου για την σταθερότητα και την ειρήνη στα Βαλκάνια και τον κόσμο.
Σε μία εποχή πού απλώνονται οι κοινωνικοί αποκλεισμοί, η φτώχεια, η ανεργία οι ανισότητες στην γνώση και την απασχόληση, οι συμπιέσεις των κοινωνικών δικαιωμάτων, οι παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, οι αδυσώπητοι ανταγωνισμοί τής αγοράς, η Ελλάδα , ο Ελληνισμός όπου γης, δεν μπορεί παρά να είναι υπέρ τής διεύρυνσης τής Δημοκρατίας και τής κοινωνικής πολιτικής, για πραγματικές εγγυήσεις προοδευτικής εξέλιξης και κοινωνικής στήριξης, με ανάπτυξη και συνοχή.
Σε μία περίοδο πού διασύρονται και αμφισβητούνται τα ιδανικά, πού κυριαρχεί ο ατομισμός, η Ελλάδα και ο Ελληνισμός τής διασποράς δεν μπορούν παρά να είναι με τούς αγώνες για τις κοινωνικές και πολιτικές αξίες τού ανθρωπισμού, της αλληλεγγύης, των δημοκρατικών δικαιωμάτων και τής οικολογικής ευαισθησίας.
Ο ελληνισμός της διασποράς οφείλει να αναδείξει την σύγχρονη δυναμική του χωρίς αρρωστημένους συναισθηματισμούς, εθνικισμούς και αναφορές μόνο στην αρχαία καταγωγή του. Το ζητούμενο σήμερα είναι η συλλογική συνείδηση, ο συλλογικός προβληματισμός η προοπτική του ελληνισμού με αυτογνωσία.
ΠΡΙΜΙΚΗΡΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
ΚΠΕ ΣΥΝ
ΥΠΕΥΘΥΝΩΣ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΑΠΟΔΗΜΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ
Τμήμα Ελληνισμού της Διασποράς