Συζητήθηκε απόψε στη Βουλή η επίκαιρη ερώτηση του Προέδρου της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ Αλ. Αλαβάνου, προς την Υπουργό Παιδείας, σχετικά με τις Πανελλαδικές εξετάσεις και την ψυχική υγεία των μαθητών.
Κατά την τοποθέτησή του, ο Πρόεδρος της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ, τόνισε τα εξής:
Θα ήθελα να ήταν η κα Υπουργός εδώ, γιατί μεταξύ άλλων είναι και ψυχίατρος και έχει τη γνώση να προσεγγίσει το θέμα καλύτερα και από μένα και από τον κ. Υφυπουργό. Παρʼ όλα αυτά, άκουσα με προσοχή την απάντηση του κ. Υφυπουργού.
Άκουσα πριν από λίγο στο δελτίο ειδήσεων της κρατικής τηλεόρασης στις έξι, να γίνεται ειδική αναφορά στη σύνδεση της νευρικής ανορεξίας με τις πανελλαδικές εξετάσεις. Τα στοιχεία που δόθηκαν σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, εμφανίζουν την Ελλάδα μαζί με την Γαλλία και την Πολωνία, να έχει τα υψηλότερα ποσοστά άγχους. Ξέρετε ότι έχουμε φθάσει και σε αυτοκτονίες. Ξέρετε ότι είναι πια μαζικό φαινόμενο, το φαινόμενο της εφηβικής κατάθλιψης σε συνδυασμό με τις εξετάσεις.
Για αυτό το λόγο, θα ήθελα να σας ζητήσω κε Υφυπουργέ, το πόρισμα που έβγαλε η εποπτεύουσα αρχή της βʼ βαθμιας εκπαίδευσης στη Μ. Βρετανία, πριν από μια βδομάδα, η οποία ζήτησε την κατάργηση των εξετάσεων μέχρι την ηλικία των 16 ετών, δεδομένου ότι έχει καταστροφικά αποτελέσματα στους νέους και στις νέες.
Άκουσα τα μέτρα σας. Θεωρώ ότι είναι τελείως ανεπαρκή, γιατί ουσιαστικά εντάσσονται μέσα σε μια διοικητική δομή, όπου και οι καλύτερες προθέσεις στην πραγματικότητα χάνονται.
Θέλω να σας πω ότι, εμείς ως Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς, έχουμε μια άλλη αντίληψη.
Τρία είναι τα βασικά της σημεία.
Το πρώτο είναι η κατάργηση αυτής της ασφυκτικής βαθμολογίας. Έχουμε στην πραγματικότητα 200 βαθμούς, με τα δέκατα που μετράνε. Προτείνουμε την αντικατάστασή της με Α, Β, Γ, Δ, Ε. Πέντε δηλαδή σημεία, τα οποία θα μειώνουν τον ανταγωνισμό, θα μειώνουν το άγχος.
Το δεύτερο που ζητάμε, είναι η ελεύθερη πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Κάνετε λάθος όταν λέτε ότι δεν υπάρχει αλλού ελεύθερη πρόσβαση. Υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση στους δύο κλάδους της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης -στον επαγγελματικό και στον πανεπιστημιακό- σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες. Το πιο κοντινό στις προτάσεις του Συνασπισμού, είναι το σύστημα που ισχύει σήμερα στην Αυστρία. Στοιχεία όμως αυτής της ελεύθερης πρόσβασης θα δείτε και στη Γερμανία, όπου γίνονται εξετάσεις μόνο για τις σχολές υψηλής ζήτησης, καθώς και σε πολλές Σκανδιναβικές χώρες. Ελεύθερη πρόσβαση, λοιπόν, η οποία απαλλάσσει τα παιδιά απʼ αυτή τη μάχη ζωής ή θανάτου, η οποία γίνεται αυτές τις μέρες για την είσοδο στα Πανεπιστήμια και τις συγκεκριμένες σχολές.
Και το τρίτο, η αλλαγή των εξετάσεων στο Λύκειο, με τη συνεργατική μάθηση, με ορισμένα μαθήματα χωρίς εξετάσεις, με συνδυαβούλευση μαθητών και καθηγητών για τα μαθήματα. Με την κριτική γνώση σε αντικατάσταση της απομνημόνευσης κ.α. ένα ολόκληρο πακέτο προτάσεων.
Εγώ κύριε Υπουργέ, σας καλώ για άλλη μια φορά, να δείτε σοβαρά το ζήτημα. Αντί να βάζετε απανωτές εξετάσεις, και διάφορα δεκάρια που χρειάζονται για να περάσουν τα παιδιά, ας σεβαστούμε την εφηβεία των παιδιών και να σεβαστούμε το δικαίωμά τους να μπαίνουν στη ζωή, χωρίς άγχη, τουλάχιστον όχι περισσότερα απ΄ όσα η ίδια η ζωή δημιουργεί, και τα οποία σε μεγάλο βαθμό δημιουργούνται από το εξετασιοκεντρικό σύστημα που υπάρχει στην εκπαίδευση.