Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
25/06/2007

Ομιλία του ΦΩΤΗ ΚΟΥΒΕΛΗ στην πρόταση του ΠΑΣΟΚ για σύσταση εξεταστικής επιτροπής, σχετικά με το θέμα της αγοράς Ομολόγων από τα Ασφαλιστικά Ταμεία

ΦΩΤΗΣ ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ο Συνασπισμός της Ριζοσπαστικής Αριστεράς λίγες μέρες μετά τη δημοσιοποίηση της λεηλασίας και της απομείωσης των αποθεματικών των ασφαλιστικών ταμείων, απευθύνθηκε δημόσια δια του Προέδρου του εδώ σʼ αυτή την Αίθουσα προς όλες τις πολιτικές δυνάμεις και ζήτησε να υπάρξει κοινός τόπος, κοινή διεκδίκηση για να συσταθεί Εξεταστική Επιτροπή προκειμένου αυτή η υπόθεση -υπόθεση που αφορά στη λεηλασία του κοινωνικού χρήματος- να διερευνηθεί ως προς όλες τις διαστάσεις της όχι μόνο για να υπάρξει η απόδοση των πολιτικών ή και των ποινικών ευθυνών στο βαθμό που η εξεταστική επιτροπή αναζητά και τέτοιες, αλλά ταυτόχρονα για να υπάρξουν και οι επιλογές εκείνες για την αντιμετώπιση της αποτελεσματικής και εγγυημένης διαχείρισης των περιουσιακών στοιχείων και των αποθεματικών των ασφαλιστικών ταμείων.

Τότε υπήρξε ανταπόκριση από τον Αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης από το Βήμα αυτό ως προς την πρόταση του Συνασπισμού ότι στην πορεία του χρόνου αποδέχεται την πρόταση αυτή και θα συνδράμει έτσι ώστε να προκύψει ο αναγκαίος αριθμός προκειμένου να προκληθεί η συζήτηση και ενδεχομένως να αποφασιστεί η σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής. Με την ίδια θέση, λίγες μέρες πριν τη σημερινή συζήτηση, το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας μετά την κατάθεση της πρότασης του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς, ζήτησε και αυτό τη σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής.

Το μεγάλο θέμα είναι ότι εμφανίζεται σήμερα η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας για να αποκρούσει την πρόταση αυτή με την επιχειρηματολογία ότι αυτή τη στιγμή διερευνάται η υπόθεση από την ελληνική δικαιοσύνη και από κάποιες άλλες αρμόδιες αρχές και συγκεκριμένα από την αρχή, η οποία ερευνά την προέλευση του χρήματος και την αντιμετώπιση του μαύρου, λεγομένου, χρήματος.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τείνει εδώ και χρόνια, όμως, αυτό το μείζον όπλο του κοινοβουλευτικού ελέγχου η Εξεταστική Επιτροπή, να εξαφανιστεί ως πραγματικότητα και ως δυνατότητα της αντιπολίτευσης να ασκεί τον κοινοβουλευτικό έλεγχο ακριβώς στην κορυφαία αυτή έκφανσή του, που είναι η σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής. Με μία θα έλεγα, αβάσιμη όσο και προσαρμοσμένη στην εκάστοτε κυβερνητική πλειοψηφία ερμηνεία, γίνεται δεκτό εδώ και χρόνια ότι το δικαίωμα αυτό ουσιαστικά το έχει η πλειοψηφία για τη σύσταση της εξεταστικής επιτροπής, ενώ κατά την άποψή μου με εσφαλμένη ερμηνεία του Συντάγματος γίνεται παραδεκτή η άποψη αυτή, ενώ η Εξεταστική Επιτροπή και σήμερα και χθες και στο μέλλον θα πρέπει να είναι το δικαίωμα της μειοψηφίας να ελέγχει την εκάστοτε Κυβέρνηση αναφορικά με κρίσιμα, με μεγάλα ζητήματα.

(BA)

(1XF)

Βλέπετε, όμως, όταν οι θεσμοί αντιμετωπίζονται προσαρμοζόμενοι προς τα συμφέροντα της εκάστοτε πλειοψηφίας –το ίδιο κάνατε και εσείς κύριοι συνάδελφοι του ΠΑ.ΣΟ.Κ.- αυτοί οι θεσμοί αφυδατώνονται και έτσι αυτό το σημαντικό, επαναλαμβάνω, μέσο Κοινοβουλευτικού ελέγχου να έχει περιπέσει σε αχρηστία.

Θέλω να σημειώσω ότι η δημοκρατικότητα της λειτουργίας ενός πολιτικού συστήματος και η δημοκρατικότητα της λειτουργίας του Κοινοβουλίου κρίνεται –και νομίζω ότι πρέπει να συμφωνήσετε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι- από τα δικαιώματα της μειοψηφίας και όχι από τα δικαιώματα της πλειοψηφίας που οδηγούν σε ασφυξία τη λειτουργία του Κοινοβουλευτικού συστήματος. Και την ασφυξία αυτή τη διαπιστώνουμε σήμερα, με δεδομένη την προαναγγελθείσα μάλιστα θέση της Κυβέρνησης –διότι προαναγγέλθηκε η θέση της- για την απόκρουση και την άρνηση παραδοχής της πρότασης για τη σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής. Και κατατίθεται και το δεύτερο, λέει, επιχείρημα εκ μέρους της συμπολιτεύσεως: μα, την ώρα που ερευνά η δικαιοσύνη, την ίδια ώρα θα υπάρξει και Εξεταστική Επιτροπή; Και δεν αποτελεί αυτό –έτσι λέει η Νέα Δημοκρατία- παρέμβαση στο έργο της συντεταγμένης δικαιοσύνης; Πρόκειται περί εξαιρετικά αβάσιμου πολιτικού λόγου, όσο και επικίνδυνου, διότι έτσι καταργείται και από μια άλλη πλευρά το μέσο της Εξεταστικής Επιτροπής. Και ποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι η Εξεταστική Επιτροπή από την ώρα που θα συσταθεί, θα δυσχεράνει το έργο της δικαιοσύνης; Είναι δύο διαδικασίες, η διαδικασία ενώπιον της δικαιοσύνης και η διαδικασία ενώπιον της Εξεταστικής Επιτροπής, οι οποίες μπορούν και πρέπει να βαίνουν παράλληλα, χωρίς η μια να εμποδίζει το έργο της άλλης. Και θυμηθείτε κύριοι συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας: σε ποια πρόταση για σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής παραλείψατε να καταθέτετε το ίδιο, θα έλεγα, αβάσιμο, όσο και αντιδημοκρατικό επιχείρημα, με την επίκληση του γεγονότος ότι η δικαιοσύνη επιλαμβάνεται;

Και το τρίτο. Άκουσα να λέγεται το τρομερό και φοβερό ότι με ενέργειες, λέει, της Κυβέρνησης ασχολείται η δικαιοσύνη και με δική της πρωτοβουλία. Κύριοι συνάδελφοι, αιρέτω! Αν η δικαιοσύνη χρειάζεται την προτροπή, ή την παρέμβαση της όποιας Κυβέρνησης, και εν προκειμένω της Νέας Δημοκρατίας, για να αναπτύξει τις δικές της ενέργειες και τα δικά της αντανακλαστικά, τότε πρέπει να ανησυχούμε συνολικά για μια δικαιοσύνη η οποία, είτε σε λήθαργο βρίσκεται, είτε σε θέση αναμονής των όποιων κυβερνητικών κελευσμάτων, άμεσων ή έμμεσων. Και αυτό είναι ό,τι χειρότερο μπορεί να συμβαίνει για τη λειτουργία του πολιτικού συστήματος και προφανέστατα για τη λειτουργία της τρίτης, κατά τα άλλα, διακηρυγμένης ανεξάρτητης αρχής, της δικαιοσύνης.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η χρόνια εισφοροδιαφυγή, η ανασφάλιστη εργασία και η απουσία ενός ασφαλούς συστήματος και αποδοτικής αξιοποίησης της περιουσίας των ασφαλιστικών ταμείων, επιτείνουν τα προβλήματα του ασφαλιστικού συστήματος της χώρας. Χρόνια ολόκληρα τα ασφαλιστικά ταμεία, με ευθύνη των εκάστοτε κυβερνήσεων, έχουν υποστεί τεράστιες απώλειες στα αποθεματικά τους. Αρχικά αυτό έγινε με πολύ χαμηλά επιτόκια τοκισμού. Στη συνέχεια με τη χρησιμοποίησή τους ως μέσου για την τόνωση του Χρηματιστηρίου. Και τελευταία διαπιστώθηκε η αγορά με μεθοδευμένο τρόπο από τα ταμεία των λεγόμενων σύνθετων δομημένων ομολόγων, έκδοση του ελληνικού δημοσίου, ή άλλων χρηματοπιστωτικών οργανισμών. Στην περίπτωση των σύνθετων δομημένων ομολόγων υπήρξε σε αρκετές περιπτώσεις παρεμβολή και μεσολάβηση μεσαζόντων, οι οποίοι καρπώθηκαν με παράνομους και παραβατικούς τρόπους και συμπεριφορές σημαντικά ποσά, σε βάρος των ταμειακών διαθέσιμων και αποθεματικών των ασφαλιστικών ταμείων.

(GM)

(1BA)

Το γνωρίζετε, ότι η κατάσταση αυτή έχει προκαλέσει την έντονη κοινωνική και πολιτική δυσαρέσκεια και αντίδραση των ασφαλισμένων, των πολιτών και των συλλογικών τους φορέων. Έχει εκθέσει ταυτόχρονα διεθνώς τη χώρα μας και έχει πλήξει την οικονομική και πολιτική αξιοπιστία της Κυβέρνησης και του ασφαλιστικού συστήματος.

Τα βασικά ζητήματα αναφορικά με τη λειτουργία της χρηματαγοράς και την έκδοση και αγορά ομολόγων ελληνικού δημοσίου από τα ασφαλιστικά ταμεία που απασχολούν τους πολίτες και τη κοινή γνώμη και συζητήθηκαν βέβαια και στην Οικονομική Επιτροπή και στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής ήταν: η αγορά ομολόγου του ελληνικού δημοσίου αξίας 75 εκατομμυρίων ευρώ από το ΤΕΑΔΥ το Μάιο του 2006. Το ομόλογο αυτό στην δευτερογενή αγορά διαπραγματεύτηκαν κάτω από το όριο και η ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ ΑΧΕΠΕΥ το διέθεσε στο ΤΕΑΔΥ, στο 106,7% , με αποτέλεσμα να υποστεί το ταμείο σημαντική ζημία.

Η έκδοση κρυφού δομημένου ομολόγου ελληνικού δημοσίου αξίας 280 εκατομμυρίων ευρώ δωδεκαετούς διάρκειας μέσω της 23ης Γενικής Διεύθυνσης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους στις 22 Φεβρουαρίου του 2007 με ανάδοχο την Τράπεζα MORGAN. Αυτό το ομόλογο είχε προσχεδιαστεί και τελικά διατέθηκε με την παρεμβολή και μεσολάβηση κατά τρόπο αναίτιο τρίτων μεσαζόντων σε τέσσερα ασφαλιστικά ταμεία ΤΕΑΔΥ, 100 εκατομμύρια ευρώ, ΤΕΑΠΟΚΑ 80 εκατομμύρια ευρώ, ΤΕΑΥΦΕ 55 εκατομμύρια ευρώ και ΤΣΕΥΠ 45 εκατομμύρια ευρώ στη συνολική τιμή των 280 εκατομμυρίων ευρώ.

Από τον μεθοδευμένο αυτόν σχεδιασμό τα ασφαλιστικά ταμεία που προανέφερα και που προέβησαν στην αγορά του ομολόγου ελληνικού δημοσίου υπέστησαν σοβαρή οικονομική ζημία.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η συναλλαγή αυτή υπήρξε άκρως επιζήμια για τα ταμεία αφού θα έπρεπε να αγοραστεί το ομόλογο ελληνικού δημοσίου κάτω του αρτίου, 85% και αυτό διατέθηκε στα ταμεία στο άρτιο 100%.

Πέραν όμως αυτών αποκαλύπτεται πια ότι κατά τη διάρκεια των ετών 2005, 2006, 2007 πλήθος ασφαλιστικών ταμείων με οργανωμένο και συντονισμένο τρόπο έχουν προβεί στην αγορά σύνθετων δομημένων ομολόγων του ελληνικού δημοσίου, πράγμα που είχε ως συνέπεια να υποστούν οι ασφαλιστικοί φορείς οικονομική ζημία, το ακριβές ύψος της οποίας δεν είναι γνωστό και θα πρέπει να διερευνηθεί και να προσδιοριστεί με ακρίβεια από τη Βουλή.

Οι σκανδαλώδεις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν αφήνουν έντονες ισχυρές υπόνοιες, υποστηρίζει ο Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς για άνωθεν μεθόδευση, η οποία επίσης πρέπει να διερευνηθεί.

Παράλληλα τα ασφαλιστικά ταμεία φέρονται να αγοράζουν ανάλογα εταιρικά χρηματοπιστωτικά προϊόντα ξένων ή εγχώριων τραπεζών με ή χωρίς ημερομηνία λήξεως. Και επειδή εμφιλοχωρεί ο ίδιος κίνδυνος να προκληθεί ζημιά σε βάρος των ταμείων, θα πρέπει επίσης να διερευνηθούν αν και ποια ταμεία προμηθεύτηκαν τέτοια προϊόντα, με ποιους όρους και με ποιες οικονομικές συνέπειες.

Ας σημειωθεί ότι οι παραβατικές συμπεριφορές που διαπιστώθηκαν από χρηματιστηριακές επιχειρήσεις αναφορικά με τις επενδυτικές δραστηριότητες των ασφαλιστικών ταμείων ανάγκασε κάποιες αρμόδιες αρχές, Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, επί παραδείγματι, να προβούν στην ανάκληση της λειτουργίας των ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ ΑΧΕΠΕΥ, ARTION, ΤΡΩΙΛΟΣ κ.ά.

Ταυτόχρονα, διαπιστώνεται λειτουργική αδυναμία των ασφαλιστικών ταμείων, ανυπαρξία του απαιτούμενου κρατικού μηχανισμού, έλλειψη του κατάλληλου στελεχιακού δυναμικού, το οποίο στερείται τεχνογνωσίες και δεν εξασφαλίζει την αναγκαία υλικοτεχνική υποδομή.

TL

(1GM)

Τα προβλήματα αυτά, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, καθιστούν τα ασφαλιστικά ταμεία εύκολη λεία για την ανάπτυξη παραβατικών συμπεριφορών από τράπεζες και χρηματιστηριακές εταιρείες σε βάρος των επενδυτικών δραστηριοτήτων και έχουν ως αποτέλεσμα τη λεηλασία των αποθεματικών των ασφαλιστικών ταμείων, δηλαδή τη λεηλασία κοινωνικού χρήματος.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, παρά την κατάσταση αυτή, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, αντί να αναλάβει τις ευθύνες της για το σκάνδαλο των δομημένων ομολόγων, επιχειρεί συστηματικά από την πρώτη στιγμή να το συγκαλύψει. Αντί να ρίξει άπλετο φως στην υπόθεση και σε όλες τις παραμέτρους της, επιχειρεί να την περιορίσει και να συσκοτίσει τα δεδομένα.

Το σκάνδαλο δεν περιορίζεται μόνο στο υπερτιμολογημένο ομόλογο της «Ακρόπολης» και στο κρυφό ομόλογο του Δημοσίου των 280 εκατομμυρίων ευρώ, που ερευνούν παράλληλα η Δικαιοσύνη και η Εθνική Αρχή για την αντιμετώπιση της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές πράξεις.

Η Κυβέρνηση, παρά το γεγονός ότι επίμονα της έχει ζητηθεί, αποφεύγει να δώσει στη δημοσιότητα τις συμβάσεις τους Δημοσίου με τις τράπεζες για τα δομημένα ομόλογα, αποφεύγει να γνωστοποιήσει από ποιους τα αγόρασαν και με ποιες διαδικασίες, ποια ήταν η αξία και ο χρόνος αγοράς τους και ποια η σημερινή τους αξία. Αποφεύγει να δώσει στη δημοσιότητα τις πλήρεις συμβάσεις των Ταμείων για την αγορά αυτών των δομημένων προϊόντων.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)

Κύριε Πρόεδρε, την ανοχή σας…

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σωτήρης Χατζηγάκης): Παρακαλώ, παρακαλώ.

ΦΩΤΗΣ ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Οι ισχυρισμοί των Υπουργών Οικονομίας και Απασχόλησης ότι δεν γνώριζαν πως τα Ταμεία αγόραζαν μαζικά δομημένα ομόλογα του Δημοσίου –και όχι μόνο- δεν είναι καθόλου πειστικοί. Η Κυβέρνηση φέρει πολιτικές ευθύνες, γιατί δεν υπήρχε κρατική εποπτεία στις τοποθετήσεις των Ταμείων, πράγμα που άφηνε ανοιχτό το δρόμο για μεγάλες αυθαιρεσίες, αλλά και για να οργανώνονται, χωρίς δυνατότητα άμεσης αποκάλυψης, σκοτεινά παιχνίδια με τα διαθέσιμα των Ταμείων.

Η παρότρυνση των Υπουργών Οικονομίας και Απασχόλησης αλλά και του ίδιου του Πρωθυπουργού προς τα Ταμεία να διεκδικήσουν δικαστικά τις ζημιές τους συνιστά πολιτική υπεκφυγή. Η Κυβέρνηση πρώτη –στην κυριολεξία πρώτη- είχε υποχρέωση να προχωρήσει στη διερεύνηση και στον προσδιορισμό με αντικειμενικούς και αδιάβλητους όρους των οικονομικών απωλειών των Ταμείων. Και οφείλει να προχωρήσει στην πλήρη και έντοκη αποζημίωσή τους, αφού η απώλειες αυτές έγιναν είτε με πράξεις είτε με παραλείψεις της ιδίας, αυτής της Κυβέρνησης.

Οι πολιτικές ευθύνες της Κυβέρνησης αναμφίβολα είναι μεγάλες και σοβαρές, αφού, ενώ γνωρίζει το πρόβλημα, δεν προβαίνει στη λήψη αναγκαίων μέτρων για τον προσδιορισμό και την ουσιαστική αντιμετώπισή του.

Και, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, από τα όσα προανέφερα, έχω τη βεβαιότητα ότι συνάγεται πως συντρέχουν οι προϋποθέσεις και είναι αναγκαία η σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής, τόσο κατά το Σύνταγμα όσο και κατά τον Κανονισμό της Βουλής, με σκοπό να προστατευθούν τα αποθεματικά των Ταμείων, η κοινωνική συνοχή και η αξιοπιστία του κράτους.

Και η Εξεταστική Επιτροπή –η οποία, απʼ ό,τι φαίνεται, δεν θα συσταθεί- θα έπρεπε, αν συστηνόταν, να διερευνήσει ποια και πόσα δομημένα ομόλογα έχει εκδώσει το ελληνικό Δημόσιο, ποια από αυτά αγοράστηκαν από τα ασφαλιστικά ταμεία ή από επιχειρήσεις, στις οποίες το ελληνικό Δημόσιο διαδραματίζει σοβαρό ρόλο, με ποιες διαδικασίες και μέσω ποιου χρηματοπιστωτικού φορέα περιήλθαν στα Ταμεία, ποια ποσά επενδύθηκαν από κάθε ταμείο ή δημόσια επιχείρηση σε τέτοιου είδους ομόλογα και ποιες προμήθειες καταβλήθηκαν, το ύψος της ζημίας –κυρίες και κύριοι συνάδελφοι- που έχει υποστεί το κάθε Ταμείο. Την εφαρμογή θα έπρεπε να διερευνήσει η Εξεταστική Επιτροπή της λειτουργίας του ισχύοντος μηχανισμού παρακολούθησης, ελέγχου και εποπτείας των ασφαλιστικών ταμείων από το ελληνικό Δημόσιο.

(ΖΕ)

(2TL)

Βεβαίως η πρόταση του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς διαλαμβάνει όλα τα ζητήματα που θα έπρεπε να εξεταστούν από μία εξεταστική των πραγμάτων επιτροπή και δεν θέλω να τα επαναλάβω σεβόμενος και το χρόνο.

Εκείνο όμως που θέλω να υποστηρίξω απευθυνόμενος στους συναδέλφους του ΠΑ.ΣΟ.Κ. είναι το εξής: Κύριοι συνάδελφοι, γιατί δεν θέλετε, γιατί δεν το διεκδικήσατε με την πρόταση που καταθέσατε να διερευνηθεί ο χρονικός ορίζοντας έτσι ώστε να εξεταστεί και η απώλεια των χρημάτων, του κοινωνικού χρήματος που σημειώθηκε στη διάρκεια των δήθεν επενδύσεων στο Χρηματιστήριο για την ενίσχυσή του και μάλιστα με έναν τεχνητό τρόπο. Χάθηκαν χρήματα, απομειώθηκαν τα περιουσιακά στοιχεία των ασφαλιστικών ταμείων και είναι ένα ζήτημα το οποίο πρέπει και αυτό να ερευνηθεί.

Εμείς δεν επιδιώκουμε συμψηφισμούς μεταξύ ευθυνών της Νέας Δημοκρατίας και ευθυνών της Κυβέρνησης του ΠΑ.ΣΟ.Κ. Διότι η διεκδίκηση να λάμψει η αλήθεια δεν μπορεί να συμψηφίζεται ούτε με τους κομματικούς ανταγωνισμούς των δύο κομμάτων της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑ.ΣΟ.Κ. ούτε και με το μεγάλο ζήτημα απώλειας κοινωνικού χρήματος που σημειώθηκε και με τα δύο αυτά γεγονότα δηλαδή και με τις επενδύσεις στο Χρηματιστήριο και με τα δομημένα ομόλογα. Επομένως μία πρόταση που περιορίζει το χρονικό ορίζοντα, μια πρόταση που δεν θέλει τη συνολική διερεύνηση των πραγμάτων δεν είναι πρόταση που αφορά στο Συνασπισμό Ριζοσπαστικής Αριστεράς. Κατά παρέκκλιση του Κανονισμού παρά το γεγονός ότι η πρότασή μας φέρει μόνο έξι υπογραφές, θα έλεγα ότι εμείς δεν ψηφίζουμε την πρόταση του ΠΑ.ΣΟ.Κ., αλλά ψηφίζουμε τη δική μας την πρόταση του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς που θεωρώ ότι έχει πληρότητα και κυρίως ανταποκρίνεται στο μεγάλο αίτημα και στην κοινωνική διεκδίκηση να ερευνηθεί αυτή η υπόθεση σε βάθος και να αποδοθούν οι ευθύνες όπου αυτές ανήκουν.

Σας ευχαριστώ.