Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας
16/07/2007

Ακτοπλοΐα: Σκανδαλώδης αντίθεση Κυβέρνησης- Κομισιόν!

Επίτροπος Μπαρρό: "Κατάσταση δεσπόζουσας θέσης από μια επιχείρηση στην ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση των Κυκλάδων!"

Αποκαλυπτική απάντηση της Κομισιόν στον Δημ. Παπαδημούλη

Μ. Κεφαλογιάννης σε ερώτηση του Γ. Δραγασάκη για το ίδιο θέμα: Κανένα πρόβλημα!

Τη στιγμή που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή -με βάση αναμφισβήτητα στοιχεία- καταλήγει στο συμπέρασμα ότι στην ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση των Κυκλάδων έχει δημιουργηθεί κατάσταση δεσπόζουσας θέσης, ο Έλληνας Υπουργός Εμπορικής ναυτιλίας κ. Μανώλης Κεφαλογιάννης δεν διαπιστώνει κανένα πρόβλημα.

Η απάντηση του αρμόδιου Επιτρόπου κ. Μπαρρό προς τον ευρωβουλευτή του ΣΥΝ Δ. Παπαδημούλη, είναι καταπέλτης για την κυβερνητική πολιτική της ΝΔ η οποία ευνοεί τη δημιουργία μονοπωλιακών καταστάσεων και καρτέλ στην ακτοπλοΐα, που με τη σειρά τους φουσκώνουν τις τιμές και υπονομεύουν τον υγιή ανταγωνισμό:

"Τα στοιχεία που αναφέρει το Αξιότιμο Μέλος του Κοινοβουλίου ισοδυναμούν πρακτικώς με κατάσταση δεσπόζουσας θέσης από μια επιχείρηση όσον αφορά την ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση των Κυκλάδων.

Στις περιπτώσεις αυτές, εάν οι εθνικές αρχές μπορούν να διαπιστώσουν ή έχουν εύλογες ανησυχίες (για παράδειγμα, με βάση τον όγκο του μεταφερομένου φορτίου ή τους υπερβολικούς ναύλους) ότι η συγκεκριμένη επιχείρηση κάνει κατάχρηση της θέσης της αυτής λαμβάνοντας αποφάσεις που καθιστούν ανεπαρκή την παρεχόμενη υπηρεσία, έχουν τη δυνατότητα να επιβάλουν υποχρεώσεις δημόσιας υπηρεσίας προκειμένου να εξασφαλίσουν την επάρκεια της εξυπηρέτησης, κατʼ εφαρμογήν του κανονισμού (ΕΟΚ) αριθ. 3577/92 του Συμβουλίου της 7ης Δεκεμβρίου 1992 για την εφαρμογή της αρχής της ελεύθερης κυκλοφορίας των υπηρεσιών στις θαλάσσιες μεταφορές στο εσωτερικό των κρατών μελών (θαλάσσιες ενδομεταφορές-καμποτάζ)[1].

Εξάλλου, κάθε κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης είναι δυνατόν να διωχθεί, με βάση το άρθρο  82 της συνθήκης ΕΚ, από την εθνική επιτροπή ανταγωνισμού ή, κατά περίπτωση, από την Επιτροπή εφόσον επηρεάζει το εμπόριο μεταξύ των κρατών μελών."

Ο ευρωβουλευτής του ΣΥΝ Δ. Παπαδημούλης με ερώτησή του προς την Ευρ. Επιτροπή και ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Γ. Δραγασάκης με ερώτησή του προς το Υπουργείο Ναυτιλίας, περιέγραφαν με στοιχεία τις συνθήκες «δεσπόζουσας θέσης», που έχουν δημιουργηθεί στην ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση των Κυκλάδων και ζητούσαν την επιβολή εκ μέρους της κυβέρνησης ανώτατων ορίων στις τιμές των ναύλων ώστε να προστατευθούν οι καταναλωτές.  

Πιο συγκεκριμένα, στο κείμενο της παράλληλης ερώτησής τους, οι Γ. Δραγασάκης και Δ. Παπαδημούλης τονίζουν ότι: «Σύμφωνα με την από 26.2.2007 ανακοίνωση της εταιρείας "ΑΤΤΙCA Α.Ε. Συμμετοχών" προς το Χρηματιστήριο Αθηνών, αυτή ελέγχει πλέον την εταιρεία "Μινωικές Γραμμές Α.Ν.Ε.". Η ATTICA, μέσω της θυγατρικής της "Blue Star Ναυτιλιακή Α.Ε.", ελέγχει το 53% της ακτοπλοϊκής αγοράς των Κυκλάδων και οι Μινωικές Γραμμές, μέσω της συνδεδεμένης της εταιρείας "Hellenic Seaways A.N.E.", ελέγχουν το 30% της ίδιας αγοράς (τα παραπάνω στοιχεία αναφέρονται στο ετήσιο Δελτίο, έτους 2005, της εταιρείας Attica). Από την επιχειρούμενη αυτή συγκέντρωση δημιουργείται μονοπωλιακή κατάσταση, δεδομένου ότι ελέγχεται συνολικό μερίδιο αγοράς άνω του 80% στις ακτοπλοϊκές μεταφορές των Κυκλάδων, το οποίο μάλιστα προσεγγίζει το 100% στις γραμμές των Ανατολικών Κυκλάδων.»

Σε πλήρη αντίθεση με τον Επίτροπο Μπαρρό, στην απάντησή του προς τον Γ. Δραγασάκη, ο Υπουργός Ναυτιλίας αρκείται στο να περιγράψει το νομοθετικό πλαίσιο για τις θαλάσσιες ενδομεταφορές χωρίς να διαπιστώνει πουθενά την ύπαρξη προβλήματος, τονίζοντας ότι «οι πλοιοκτήτριες εταιρείες προσαρμόζουν την τιμολογιακή τους πολιτική με βάση τις συνθήκες ανταγωνισμού που επικρατούν στην εκάστοτε αγορά».

Αναφερόμενοι στο ζήτημα, με κοινή τους δήλωση ο Γ. Δραγασάκης και ο Δ. Παπαδημούλης δήλωσαν τα εξής:

«Ενώ υπάρχει θύελλα διαμαρτυριών για τα απαράδεκτα υψηλά επίπεδα των ναύλων προς τα νησιά μας, ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δέχεται ότι έχουν δημιουργηθεί μονοπωλιακές καταστάσεις σε γραμμές του Αιγαίου, ενώ τα υψηλά ναύλα αποτελούν σήμερα τον κυριότερο ανασταλτικό παράγοντα για την τουριστική ανάπτυξη των νησιών, η κυβέρνηση εξακολουθεί να αναμασά, χωρίς να πείθει κανέναν, τα δήθεν επιχειρήματα περί «ελεύθερου ανταγωνισμού».

Η απάντηση του Ευρωπαίου Επιτρόπου δίνει το δικαίωμα στην ελληνική κυβέρνηση «αν έχει εύλογες ανησυχίες» για «υπερβολικούς ναύλους» να επιβάλει ανώτατες τιμές. Η κυβέρνηση και ο Υπουργός  Ναυτιλίας οφείλουν να προστατέψουν τους καταναλωτές και την ανάπτυξη των νησιών και να δώσουν πειστικές απαντήσεις για την προκλητική αδράνεια που επιδεικνύουν. Περιμένουμε τις κυβερνητικές εξηγήσεις και κυρίως τις κυβερνητικές ενέργειες.»

[1] ΕΕ L 364 της 12.12.1992.

To Γραφείο Τύπου