Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας
18/07/2007

Κομισιόν: Τραγικές οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση των μεγάλων σιδηροδρομικών και λιμενικών έργων του Ταμείου Συνοχής

Τελευταία η Ελλάδα στους «15» στην αξιοποίηση των κοινοτικών πόρων του Ταμείου Συνοχής

Αποκαλυπτική απάντηση της Επιτρόπου Χούμπνερ στον Δημήτρη Παπαδημούλη

Οι ρυθμοί υλοποίησης σιδηροδρομικών και λιμενικών έργων που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Συνοχής είναι εξαιρετικά βραδείς με αποτέλεσμα η ολοκλήρωση τους  μέχρι το 2008 να βρίσκεται σε άμεσο κίνδυνο. Αυτό προκύπτει από απάντηση της αρμόδιας Επίτροπου κ. Ντανούτα Χούμπνερ σε σχετική ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΝ Δημήτρη Παπαδημούλη.

Από την απάντηση και τους πίνακες που απέστειλε η κ  Χούμπνερ στον έλληνα ευρωβουλευτή  προκύπτει ότι η Ελλάδα παρουσιάζει  τις χειρότερες επιδόσεις μεταξύ των «15» όσον αφορά την αξιοποίηση των κοινοτικών πόρων του Ταμείου Συνοχής. Βρίσκεται στην τελευταία θέση της κατάταξης με συνολική μέση απορρόφηση μόλις 46%, ενώ Ιρλανδία και Ισπανία παρουσιάζουν απορρόφηση 88% και 64% αντίστοιχα. Επιπλέον η μέση απορρόφηση για τα μεγάλα σιδηροδρομικά έρεγα του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών βρίσκονται κολλημένα στο 41%.

Οι χειρότερες περιπτώσεις με την χαμηλότερη απορρόφηση είναι:

•    Κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής Ευαγγελισμός – Λεπτοκαρυά η οποία δεν έχει ακόμα ξεκινήσει

•    Προέκταση της γραμμής του μετρό στο Ελληνικό (απορρόφηση 20%)

•    Κατασκευή διπλής  σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο – Ροδοδάφνη (απορρόφηση 32%)

•    Κατασκευή διπλής  σιδηροδρομικής γραμμής Ικόνιο – Θριάσιο (απορρόφηση 20%)

Επίσης, πολύ κακή είναι και η πορεία της κατασκευής και εκσυγχρονισμού των λιμανιών όπου η μέση απορρόφηση είναι μόνο 21%.  Χαρακτηριστικό παράδειγμα η κατασκευή του λιμανιού της Ηγουμενίτσας (Βʼ Φάση) η οποία δεν έχει ακόμα ξεκινήσει.

Όπως αναφέρει η κ. Χούμπνερ στην απάντηση της οι αιτίες της κακής πορείας των έργων είναι συγκεκριμένες και έχουν να κάνουν με  «ανεπαρκής προετοιμασία για τα έργα, καθυστερήσεις στη διαδικασία απαλλοτρίωσης και την έκδοση αδειών από την αρμόδια περιβαλλοντική υπηρεσία, οι τεχνικές ιδιαιτερότητες των έργων, καθώς και τα προβλήματα συμμόρφωσης με την κοινοτική νομοθεσία π.χ. ως προς την περιβαλλοντική νομοθεσία και τους κανόνες για τις δημόσιες συμβάσεις»

Αναφερόμενος στο ζήτημα ο Δημ. Παπαδημούλης δήλωσε:

"Αφιερώνουμε τα επίσημα στοιχεία της Κομισιόν στην κυβέρνηση της ΝΔ, τον Υπουργό Μεταφορών κ. Λιάπη και τον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Κεφαλογιάννη. Καλούμε όσους αποδίδουν τα συχνά ατυχήματα στον ΟΣΕ καθώς και την ταλαιπωρία στα ελληνικά λιμάνια, αποκλειστικά στον "ανθρώπινο παράγοντα" να αναλάβουν τις μεγάλες τους ευθύνες για το κραυγαλέο έλλειμμα εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης των ελληνικών σιδηροδρόμων και λιμανιών.

Αναμένουμε τις κυβερνητικές εξηγήσεις και ενέργειες. Για να μη χαθούν κι άλλα σημαντικά ποσά από το Γ' ΚΠΣ αλλά και για να ξεκινήσει επιτέλους το Δ' ΚΠΣ".

Ακολουθούν πίνακες με τα ποσοστά απορρόφησης του Ταμείου Συνοχής  

Συγκριτική απορρόφηση των κοινοτικών πόρων του Ταμείου Συνοχής
για τα επιλέξιμα κράτη μέλη της ΕΕ-15
Ιρλανδία 585.575.802,00 517.830.135,71 88,43%
Ισπανία 11.833.104.581,00 7.545.270.633,05 63,76%
Πορτογαλία 3.153.233.032,00 1.600.330.296,82 50,75%
Ελλάδα 3.187.321.223 1.470.961.169 46,15%
ΕΓΝΑΤΙΑ
ΕΡΓΟ ΚΟΙΝΟΤΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ ΠΛΗΡΩΜΕΣ ΠΟΣΟΣΤΟ ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗΣ
ΕΓΝΑΤΙΑ Κόυλουρα - Κλειδί 27.262.551 27.262.551 21.810.041 80%
ΕΓΝΑΤΙΑ δακτύλιος Κ1 μέχρι Κ4 49.527.500 49.527.500 39.622.000 80%
ΕΓΝΑΤΙΑ Ολοκλήρωση Ηγουμενίτσα - Σέλλες 96.635.000 96.635.000 76.124.823 79%
ΕΓΝΑΤΙΑ Μέτσοβο - Παναγιά 140.814.720 140.814.720 108.251.989 77%
ΕΓΝΑΤΙΑ Νυμφοπέτρα - Ρεντίνα - Ασπροβάλτα 77.095.200 77.095.200 51.602.993 67%
ΕΓΝΑΤΙΑ Σέλλες - Ιωάννινα (σήραγγα Δωδώνης} 90.021.887 90.021.887 49.074.207 55%
Εγνατία Κατασκευή τμήματος από Ανίλιο μέχρι Μαλακάσιο 146.062.798 146.062.798 111.715.521 76%
Σύνολο 627.419.656 627.419.656 458.201.574 73%
 
ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ
ΕΡΓΟ ΚΟΙΝΟΤΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ ΠΛΗΡΩΜΕΣ ΠΟΣΟΣΤΟ ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗΣ
ΙΟΝΙΑ 'Αρτα Φιλιπιάδα 21.336.120 21.336.120 9.940.734 47%
ΙΟΝΙΑ μελέτη Βορειοδυτικού άξονα 3.689.600 3.689.600 1.807.480 49%
ΙΟΝΙΑ παράκαμψη Αγρινίου (Αγγελόκαστρο - Κουβαρά) 68.737.500 68.737.500 26.701.121 39%
Σύνολο 93.763.220 93.763.220 38.449.335 41%
ΛΙΜΑΝΙΑ
ΕΡΓΟ ΚΟΙΝΟΤΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ ΠΛΗΡΩΜΕΣ ΠΟΣΟΣΤΟ ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗΣ
Λιμάνι Ηγουμενίτσας Β΄ Φάση Κατασκευή 46.750.000 46.750.000 0 0%
Λιμάνι Ηγουμενίτσας Β΄ Φάση μελέτη 1.100.000 1.100.000 697.932 63%
Λιμάνι Λαυρίου 15.883.755 15.883.755 12.391.654 78%
Σύνολο 63.733.755 63.733.755 13.089.586 21%
ΠΑΘΕ - ΟΔΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ
ΕΡΓΟ ΚΟΙΝΟΤΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ ΠΛΗΡΩΜΕΣ ΠΟΣΟΣΤΟ ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗΣ
ΠΑΘΕ ολοκλήρωση Υλίκη - 'Αγιος Κωνσταντίνος 40.991.770 40.991.770 32.793.416 80%
Τρίπολη - Καλαμάτα - Σπάρτη μελέτες 4.400.000 4.400.000 1.645.276 37%
ΠΑΘΕ παράκαμψη 'Αγιος Κωνσταντίνος - Καμένα Βούρλα 68.737.500 68.737.500 26.701.121 39%
ΠΑΘΕ παράκαμψη Κατερίνης 49.900.000 49.900.000 39.920.000 80%
ΠΑΘΕ Ράχες - 'Αγιοι Θεόδωροι 48.654.733 48.654.733 23.927.863 49%
ΠΑΘΕ Σκοτίνα - Λιτόχωρο - Δίον - Κατερίνη 49.395.553 49.395.553 39.516.442 80%
Σύνολο 262.079.556 262.079.556 164.504.118 63%
ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΙ - ΜΕΤΡΟ
ΕΡΓΟ ΚΟΙΝΟΤΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ ΠΛΗΡΩΜΕΣ ΠΟΣΟΣΤΟ ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗΣ
Προέκταση γραμμής του ΜΕΤΡΟ στο Ελληνικό 265.200.000 265.200.000 53.040.000 20%
Σιδηροδρομική γραμμή Ευαγγελισμός - Λεπτοκαρυά Β' φάση 33.013.600 33.013.600 0 0%
Σιδηροδρομική γραμμήΘριάσιο - Ελευσίνα - Κόρινθος Γ' Φάση 52.500.000 52.500.000 42.000.000 80%
Σιδηροδρομική γραμμήΘριάσιο - Ελευσίνα - Κόρινθος Β" Φάση 46.000.000 46.000.000 36.800.000 80%
Ηλεκτροκίνηση Αθήνα - Θεσσαλονίκη και Οινόη - Χαλκίδα 82.500.000 82.500.000 66.000.000 80%
Κατασκευή διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο - Ροδοδάφνη 26.000.000 26.000.000 8.397.290 32%
Σιδηροδρομική γραμμή Ικόνιο θριάσιο 240.000.000 240.000.000 48.000.000 20%
Σιδηροδρομική γραμμή Κόρινθος - Κιάτο και μελέτη Κιάτο Πάτρας 71.495.710 71.495.710 44.208.418 62%
Θριάσιο Πεδίο κέντρο εμπορευμάτων και γραμμή σύνδεσης 91.285.715 91.285.715 73.028.571 80%
Σύνολο 907.995.025 907.995.025 371.474.279 41%
ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ 90.379.999 90.379.999 46.831.386 52%

To Γραφείο Τύπου