Η επίκαιρη ερώτηση του Γιάννη Δραγασάκη.
ΟΜΙΛΙΑ ΓΙΑΝΝΗ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗ: Κυρία Πρόεδρε, η απάντηση του κυρίου Υφυπουργού μόνο επιπρόσθετα ερωτήματα δημιουργεί.
Πρώτα-πρώτα, εμείς δεν έχουμε καμία αμφιβολία ότι η κυρία Υπουργός ασχολήθηκε με το θέμα, αλλά νομίζω ότι ένα αίσθημα της κοινής γνώμης, εάν μπορώ να το πω μ' αυτό τον τρόπο, είναι ότι εδώ πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα για το οποίο έπρεπε και σήμερα να ήταν εδώ η κυρία Υπουργός για να δώσει τις εξηγήσεις, χωρίς να υποτιμούμε καθόλου τη δική σας παρουσία.
Δεύτερον, να θυμίσω ότι το μάθαμε αυτό το θέμα, επειδή δύο καθηγήτριες το κατήγγειλαν.
Κύριε Υπουργέ, και εσείς είπατε πριν, εάν κατάλαβα καλά, ότι έπιασε τόπο η καταγγελία τους. Τότε γιατί διώκονται; Γιατί διώκονται οι δύο καταγγέλλουσες καθηγήτριες, αντί να τους δώσουμε έπαινο; Λέτε ότι είναι μεμονωμένο περιστατικό. Μα, και άλλο περιστατικό να υπήρχε, πώς να το καταγγείλει κάποιος, αφού βλέπει το αποτέλεσμα και τις συνέπειες που υπήρξαν για τις δύο καθηγήτριες της Θεσσαλονίκης; Εμείς λέμε ότι πρέπει να δοθεί έπαινος και στις καθηγήτριες και γενικά στο συνδικαλιστικό κίνημα, το οποίο ανέδειξε αυτό το πρόβλημα.
Τρίτο ερώτημα: Η ΕΔΕ δεν έχει καλύψει το θέμα. Σας διαβάζω δηλώσεις γενικότερα εκπροσώπων της ΟΛΜΕ. Λένε ότι με βάση το Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα, για να αναφέρω μόνο μια πτυχή του θέματος, την ΕΔΕ πρέπει να την διενεργήσει ομόβαθμος τουλάχιστον, ή ανώτερος στην ιεραρχία υπάλληλος. Τηρήθηκε αυτός ο κανόνας; Κλήθηκαν όλοι όσοι είχαν κάτι να πουν; Εμείς ζητούμε να γίνει νέα ολοκληρωμένη ΕΔΕ από στέλεχος από άλλη περιφέρεια, που να μην έχει εμπλοκή, να μην είναι μέσα στο σύστημα που δημιούργησε και διαχειρίστηκε αυτό το πρόβλημα.
Να προσθέσω στο προηγούμενο ότι ζητούμε να μην υπάρξει δίωξη για τις δύο καθηγήτριες.
Τέλος, εμείς δεν θέλουμε να πλήξουμε την αξιοπιστία του θεσμού, αλλά είμαστε υποχρεωμένοι να παρατηρήσουμε ότι η βάση του 10 και η φιλοσοφία που διέπει όλο αυτό το σύστημα, θα παράγει τέτοια προβλήματα, διότι το μεν 10 είναι σταθερό, αλλά η αυστηρότητα των θεμάτων είναι ελαστική, η αυστηρότητα ή όχι της βαθμολογίας είναι ελαστική, επομένως το σύστημα είναι διάτρητο και δεκτικό πολιτικών υπολογισμών και πολιτικών παραμέτρων.
Και εν πάση περιπτώσει, απαντήστε όχι σε μας, αλλά σε μια κοινή γνώμη, η οποία έχει διαμορφώσει αυτή την άποψη, ότι εν όψει των εκλογών η Κυβέρνηση και ευκολότερα θέματα μεθόδευσε να μπουν και ηπιότερα κριτήρια βαθμολογίας φρόντισε να υπάρξουν και αυτό το κρούσμα της Θεσσαλονίκης δεν το θεωρεί μεμονωμένο γεγονός. Αυτό είναι το κλίμα, αυτή είναι η εντύπωση που έχει δημιουργηθεί.
Μην κυνηγάτε, λοιπόν, μάγισσες, φήμες και όλα αυτά, αλλά προσπαθήστε με μια αξιόπιστη διαδικασία να απαντήστε σε αυτά τα εύλογα ερωτήματα.
Ευχαριστώ.
ΟΜΙΛΙΑ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ
ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΤΑΛΙΑΔΟΥΡΟΣ (Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Στα ερωτήματα που τέθηκαν με τις επίκαιρες ερωτήσεις των δύο συναδέλφων θα ήθελα να σας απαντήσω τα εξής: Πρώτον, η καταγγελία των δύο βαθμολογητριών του βαθμολογικού κέντρου ειδικών μαθημάτων της Θεσσαλονίκης αντιμετωπίστηκε άμεσα από την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Συγκεκριμένα, στις 4 Ιουλίου, αυθημερόν δηλαδή, κλήθηκε και έδωσε έγγραφες εξηγήσεις η πρόεδρος του κέντρου και αυθημερόν διατάχθηκε η διεξαγωγή ένορκης διοικητικής εξέτασης η οποία ολοκληρώθηκε στις 10 Ιουλίου μετά από εξέταση 37 μαρτύρων και αυτοψία όλων των αναβαθμολογημένων γραπτών.
Θα ήθελα να πω ότι στο χρονικό διάστημα της διεξαγωγής της ΕΔΕ τόσο η Υπουργός Παιδείας κ. Γιαννάκου όσο και ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Καραμάνος βρίσκονταν σε διαρκή επικοινωνία και ενημέρωναν τον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης κύριο Φλωρίδη. Το δε πόρισμα της ΕΔΕ, το ανακριτικό υλικό και αντίγραφα των γραπτών δοκιμίων παραδόθηκαν στον κύριο Φλωρίδη για τις δικές του ενέργειες, συνεπώς η κ. Υπουργός ήταν συνεχώς παρούσα και είχε συνεχή επαφή με τις αρμόδιες αρχές και διετάχθη άμεσα η ΕΔΕ η οποία και ολοκληρώθηκε ταχύτατα.
Δεύτερον, το Υπουργείο Παιδείας το οποίο έχει την ευθύνη της διεξαγωγής των εξετάσεων έχει καθήκον να ενημερώνει τους επικεφαλής των βαθμολογικών κέντρων και να ανταλλάσσει απόψεις μαζί τους πριν από την έναρξη της διεξαγωγής των εξετάσεων και αυτό το πράττει συνεχώς επί μακρά σειρά ετών. Παράλληλα υπάρχει και γραπτή ενημέρωση μέσω εγκυκλίου που αποστέλλεται στα βαθμολογικά κέντρα. Η σύσταση που απευθύνεται προς τους επικεφαλής των βαθμολογικών κέντρων οι οποίοι κατά το νόμο ελέγχουν «τον τρόπο βαθμολόγησης, την ποιότητα των αναβαθμολογήσεων και απευθύνουν οδηγίες και συστάσεις στους βαθμολογητές σύμφωνα με το άρθρο 22 του προεδρικού διατάγματος» είναι να επιστήσουν την προσοχή στους βαθμολογητές να είναι προσεκτικοί ώστε να αποφεύγονται μεγάλες αποκλίσεις και αποκλίσεις που οφείλονται κυρίως σε μηχανικά σφάλματα, παραδείγματος χάρη πρόσθεσης ή μεταφοράς βαθμολογίας. Αυτές οι πάγιες οδηγίες, όπως προείπα, επανελήφθησαν και φέτος σε μία προσπάθεια εξασφάλισης μίας δίκαιης μεταχείρισης που πιστεύω ότι όλοι επιθυμούμε μεταξύ των εξεταζομένων και είναι απόδειξη του αισθήματος ευθύνης με την οποία το Υπουργείο Παιδείας αντιμετωπίζει τους υποψηφίους.
Αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής είναι η θεαματική πτώση του ποσοστού αναβαθμολόγησης των γραπτών από το 2004 έως σήμερα. Χαρακτηριστικά σας αναφέρω ότι σήμερα η αναβαθμολόγηση στα γραπτά αγγλικών είναι στο 25% και στο παρελθόν, το 2001 για παράδειγμα, ήταν στο 38%. Τι θέλετε δηλαδή; Να επιλέξουμε τα υψηλά ποσοστά αναβαθμολόγησης ή με συνέπεια να έχουμε αποτελέσματα με τα οποία να μην αδικείται κανείς;
Τρίτον, η διαδικασία επαναβαθμολόγησης των τριάντα τριών γραπτών με τις αλλοιωμένες βαθμολογίες, οι οποίες ορθώς ακυρώθηκαν, είναι καθόλα νόμιμη, δεδομένου ότι ακολουθήθηκαν με συνέπεια όλες οι διαδικασίες που προβλέπονται από το νόμο, το σχετικό δηλαδή προεδρικό διάταγμα, την εισήγηση της Κεντρικής Επιτροπής Ειδικών Μαθημάτων, αλλά και από τις πάγιες αρχές διοικητικού δικαίου κι έγιναν μετά από εισήγηση της Νομικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Παιδείας.
Οι διαδώσεις που ακούστηκαν κατά κόρον αυτές τις ημέρες περί δήθεν περισσοτέρων γραπτών με αλλοιωμένες βαθμολογίες δεν στηρίζονται σε πραγματικά στοιχεία και δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
Τέλος, θα ήθελα να σημειώσω ότι η προσπάθεια που από πολλές πλευρές έγινε αυτό το διάστημα, να πληγεί το κύρος των εξετάσεων με τη διόγκωση ενός μεμονωμένου περιστατικού για το οποίο επελήφθησαν άμεσα όλοι οι αρμόδιοι και οδηγήθηκε στη δικαιοσύνη χρησιμοποιώντας σκοπίμως φήμες και υποθετικά σενάρια, είναι εκείνη που φανερώνει αν μη τι άλλο μία επιχείρηση καπηλείας της ευαισθησίας των Ελλήνων πολιτών για έναν τόσο σημαντικό και καταξιωμένο θεσμό, όπως είναι αυτός των εισαγωγικών εξετάσεων στα Ιδρύματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
όσον αφορά ορισμένα ερωτήματα τα οποία ετέθησαν, όπως είναι για το ποια είναι τα κριτήρια τοποθέτησης των Προέδρων στα βαθμολογικά κέντρα, θα ήθελα να πω ότι οι Πρόεδροι των βαθμολογικών κέντρων ορίζονται με υπουργική απόφαση συνυπολογίζοντας τα τυπικά προσόντα τους, τα τυχόν κατά το νόμο κωλύματα που έχουν, την εμπειρία τους και τις σχετικές προτάσεις των περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης.
Κύριε Δραγασάκη, στο ερώτημα γιατί δεν εκλήθησαν οι Πρόεδροι των ΕΛΜΕ, θα ήθελα να πω ότι οι Πρόεδροι των ΕΛΜΕ δεν γνώριζαν το θέμα. Κλήθηκαν οι καταγγέλλουσες, οι επόπτες του βαθμολογικού κέντρου, οι βαθμολογητές, οι οποίοι είχαν άμεση αντίληψη των πραγμάτων, κλήθηκαν δηλαδή συνολικά να καταθέσουν τριάντα επτά μάρτυρες.
Ερωτάτε, γιατί η βαθμολόγηση των γραπτών έγινε στην ίδια πόλη. Η βαθμολόγηση των γραπτών, η αναβαθμολόγηση δηλαδή έγινε στη Θεσσαλονίκη, γιατί ανασυγκροτήθηκε εξ αρχής όλη η Επιτροπή του βαθμολογικού κέντρου με τη συμμετοχή στη βαθμολόγηση νέων βαθμολογητών. Συνεπώς, δεν συνέτρεχε λόγος να μεταφερθούν τα γραπτά σε άλλο κέντρο βαθμολογικό.
Τέλος, την ΕΔΕ την έκανε το άτομο εκείνο που ήταν αρμόδιο με βάση τις διαδικασίες που προβλέπονται από τη διοικητική διαδικασία σε ό,τι αφορά τα εκπαιδευτικά θέματα. Δεν συνέτρεχε κανένας λόγος να ανατεθεί η διενέργεια της ΕΔΕ σε άλλο πρόσωπο άλλης περιοχής.
Πιστεύω, λοιπόν, ότι ελήφθησαν όλα εκείνα τα μέτρα, που αυτό το μεμονωμένο περιστατικό οδηγήθηκε στη δικαιοσύνη και δεν δημιουργείται κανένα πρόβλημα σε ό,τι αφορά το κύρος των εξετάσεων και το αδιάβλητο, το οποίο είναι θωρακισμένο από κάθε πλευρά. Η δε άμεση παρέμβαση του Υπουργείου Παιδείας, ευθύς ως ήλθαν στη γνώση μας οι καταγγελίες των δύο καθηγητριών, δείχνει ακριβώς ότι το θέμα δεν αφέθηκε στην τύχη του, ελήφθησαν όλα τα μέτρα και οδηγήθηκε στη δικαιοσύνη.
Ευχαριστώ.
ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ ΥΠΟΥΡΓΟΥ
ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΤΑΛΙΑΔΟΥΡΟΣ (Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Πρώτα απʼ όλα θα ήθελα να πω σε ό,τι αφορά τη βάση του 10 ότι αυτό ήταν ένα μέτρο, το οποίο είχε ληφθεί πριν από δύο χρόνια. Στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, όπου έγινε συζήτηση, υπήρξε ομόφωνη απόφαση και άποψη και εισήγηση, αν θέλετε, της ακαδημαϊκής κοινότητας.
Χαρακτηριστικά, επειδή αναφέρθηκαν και τα Τ.Ε.Ι., προσήλθε ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών των Τ.Ε.Ι., ο οποίος είπε –υπάρχουν τα Πρακτικά- ότι είναι ένα μέτρο προς θετική κατεύθυνση. Διότι, σύμφωνα με στοιχεία…
ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: Άρα, με τα δεδομένα που έχετε…
ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΤΑΛΙΑΔΟΥΡΟΣ (Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): … σύμφωνα με στοιχεία τα οποία υπήρχαν, το 75% των εγγεγραμμένων στα Τ.Ε.Ι. ιδιαίτερα, αλλά και στα Πανεπιστήμια εκείνα που είχαν βαθμό εισαγωγής κάτω από τη βάση, δεν έπαιρναν ποτέ πτυχίο. Και συνεπώς αυτό διαιώνιζε μια ουσιαστική εξαπάτηση της ελληνικής κοινωνίας. Εγγράφονταν μεν οι φοιτητές, είχαν όμως αδυναμία πραγματική να παρακολουθήσουν.
Ανατρέξτε, κύριε Δραγασάκη, στα Πρακτικά της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων και θα δείτε ότι ομόφωνη ήταν αυτή η πρόταση.
Από κει και πέρα, κατά τη δική μου εκτίμηση, η μείωση του ποσοστού, κύριε Κατσιλιέρη, από 42% σε 34% είναι θετική και κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση. Δεν πιστεύω εσείς να επιθυμείτε να είναι μεγαλύτερος ο αριθμός αυτών οι οποίοι αποτυγχάνουν και γράφουν κάτω από τη βάση. Και είναι κατά την άποψή μας…
ΠΕΤΡΟΣ ΚΑΤΣΙΛΙΕΡΗΣ: … (Δεν ακούστηκε).
ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΤΑΛΙΑΔΟΥΡΟΣ (Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): … κατά την άποψή μας είναι αποτέλεσμα της καλύτερης προετοιμασίας των φοιτητών και ενόψει του γεγονότος της βάσης του 10 και του ότι δεν θα έμπαιναν όπου να ʽναι με 3 και με 4, δημιουργήθηκε αυτό το κλίμα.
Άρα, το μέτρο της βάσης του 10 συνετέλεσε στην άνοδο της ποιότητας των υποψηφίων φοιτητών και όχι το αντίθετο. Και εμείς είμαστε υπέρ της άποψης οι υποψήφιοι φοιτητές να είναι καλύτερα προετοιμασμένοι.
Σε ό,τι αφορά το θέμα των καθηγητριών, οι οποίες προέβησαν στην καταγγελία, θα πρέπει να πούμε ότι παραπέμπονται μαζί με άλλες έξι καθηγήτριες, διότι και εκείνες συνήργησαν σε ένα αδίκημα. Αυτό δεν τις απαλλάσσει. Το ότι θα υπάρξουν ενδεχομένως ελαφρυντικά, διότι το κατήγγειλαν, είναι ένα άλλο θέμα. Από κει και πέρα, το αδίκημα συντελέστηκε. Δεν αρνήθηκαν να κάνουν την αλλοίωση της βαθμολογίας, συνεπώς ορθώς παραπέμπονται.
Τέλος, σε ό,τι αφορά το θέμα, στο οποίο αναφερθήκατε, για τις νέες γκάφες κ.λπ. σήμερα, να σας πω ότι αυτό ήταν λάθος που οφείλεται σε παραλείψεις, σφάλματα της υπηρεσίας του Υπουργείου Παιδείας και μάλιστα έμπειρων στελεχών, που για πολλά χρόνια είναι σε αυτή τη θέση. Το λάθος αυτό για τους τριάντα τρεις υποψήφιους διαπιστώθηκε πάραυτα και άμεσα, την ίδια ημέρα, αντικαταστάθηκαν, με αεροπλάνο που πήγε κατευθείαν στη Θεσσαλονίκη όλες τις σωστές απαντήσεις. Άρα, μόλις το πρόβλημα έγινε αντιληπτό, οι καταστάσεις αποσύρθηκαν και αντικαταστάθηκαν αυθημερόν με τις σωστές.
Εκείνο το οποίο θέλω να πω εν κατακλείδι είναι ότι και στο παρελθόν υπήρχαν παραλείψεις και σφάλματα σε αυτές τις διαδικασίες. Δεν τα επικαλούμαστε, διότι δεν μας ενδιαφέρει τι έγινε στο παρελθόν. Εκείνο το οποίο μας ενδιαφέρει είναι να θωρακίσουμε με τον καλύτερο τρόπο το σύστημα των εξετάσεων, που στη συνείδηση της ελληνικής κοινωνίας –και ορθά- έχει το χαρακτήρα ενός αδιάβλητου και διαφανούς συστήματος. Και αυτό το πράξαμε, ενεργώντας άμεσα, αποτελεσματικά και στέλνοντας το θέμα στις αρμόδιες δικαστικές αρχές.