Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας
09/08/2007

Συνέντευξη του Νίκου Κωνσταντόπουλου στον Ρ/Σ "Αθήνα 9,84" (Αγγ. Μόσχοβα)

-    Βλέπετε εκλογές κ. Πρόεδρε; ...

Είναι φανερό ότι επικρατεί πια αυτή η έξαψη των εκλογών και όλα κινούνται στους ρυθμούς της εκλογολογίας. Όμως τα μεγάλα προβλήματα της κοινωνίας, της οικονομίας, των θεσμών βρίσκονται μπροστά μας, είναι ανοιχτά και μας περιμένουν. Επίσης, δυστυχώς, πηγαίνοντας προς τις εκλογές, που είναι κορυφαία δημοκρατική διαδικασία, τονίζονται όλο και πιο πολύ αρνητικές πλευρές της πολιτικής: ο εντυπωσιασμός, η συνθηματολογία, ένας νεόκοπος αρχηγισμός, ο αγοραίος χαρακτήρας της πολιτικής, ο κούφιος λόγος και οι σκηνοθετημένες ατάκες. Είναι ένα διαλυτικό μίγμα σύγχρονης επικοινωνιακής τακτικής και αναχρονιστικού παλαιοκομματικού τρόπου άσκησης της πολιτικής.

Με επικοινωνιακές συνταγές, που έχουν τα ίδια τυπικά χαρακτηριστικά των διαφημίσεων αναλώσιμων προϊόντων, δεν γίνεται πολιτική στον 21ο αιώνα. Και κάποιοι πρέπει κάποια στιγμή να θυμίζουν επίμονα ότι βρισκόμαστε στον 21ο αιώνα. Δεν χρειαζόμαστε ούτε συνθήματα από το χρονοντούλαπο της ιστορίας, ούτε επικοινωνιακές εικόνες μιας ιδεατής πραγματικότητας, στην οποία όλοι εμφανίζονται ως σωτήρες, μοναδικοί και αναντικατάστατοι.

-    Ανεξάρτητα απ΄όλα αυτά, που είναι πολύ σωστά, ο κόσμος ακούει παροχές. Αν αυτές ισχύσουν, δεν θα είναι ευεργετικές γι αυτό το κομμάτι του κόσμου;.... Η κυβέρνηση λέει, ορίστε, στο τέλος της τετραετίας... είμαι συνεπής στις δεσμεύσεις μου... σας δίνω αυτά που σας είχα υποσχεθεί προεκλογικά το 2004...

Ο Έλληνας έχει έντονο το αισθητήριο της πολιτικής αντίληψης. Κι αν πολλές φορές, μετά από διαδοχικές διαψεύσεις, θυμώνει, χλευάζει ή αδιαφορεί, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν καταλαβαίνει τι γίνεται γύρω του και ποια είναι η πραγματικότητα.

Αυτή η ιστορία των παροχών, που εμπορευματοποιεί τελικά τα συλλογικά αγαθά για να εξυπηρετηθούν πελατειακές σχέσεις, είναι μία παλιά ιστορία, έχει παρελθούσες χρήσεις πολλές και πολλές απ΄  αυτές τις πλευρές έχουν περάσει και στην ελληνική επιθεώρηση, διότι ουσιαστικά είναι μία νοοτροπία των κομμάτων που θεωρούν ότι με υποσχέσεις την παραμονή των εκλογών μπορούν να αγκιστρώσουν την πολιτική κρίση και την συνείδηση των πολιτών.

-    Λειτουργεί μέχρι στιγμής αυτό όμως....

Νομίζω ότι είναι μια επιβίωση ενός αρνητικού τρόπου με τον οποίον είναι διαπαιδαγωγημένα τα κόμματα και επίσης είναι μία ανακύκλωση μιας κακής κουλτούρας που έχουν τα κόμματα εξουσίας. Θεωρούν ότι ο δημόσιος χώρος της πολιτικής είναι περίπου κομματικό φέουδο και αρκεί να υποσχεθούμε λαγούς με πετραχήλια, για να πούμε ότι εμείς ξέρουμε καλύτερα να λύσουμε τα  προβλήματα από τους άλλους.

Για να είμαι πιο συγκεκριμένος, και η Ν.Δ. ως κυβέρνηση και το ΠΑΣΟΚ ως αξιωματική αντιπολίτευση έχουν κυβερνητικό παρελθόν, κρίνονται με βάση τις πράξεις τους και ο πολίτης είναι σε θέση να κρίνει, να συγκρίνει, να προκρίνει.

-    Τι σας κάνει να πιστεύετε ότι θα λειτουργήσει διαφορετικά αυτή τη φορά το εκλογικό σώμα, αν το πιστεύετε ....

Το πιστεύω, διότι από ιδιοσυγκρασία πιστεύω στην αγωνιστική αισιοδοξία. Πιστεύω ότι δεν μπορεί να είναι στάσιμα τα πράγματα. Κάποια στιγμή η συσσώρευση στασιμότητας και αδιεξόδων μετατρέπεται σε κίνηση για την αναζήτηση άλλων συσχετισμών και άλλων δρόμων. Με κάνει, επίσης, να πιστεύω ότι πρέπει να αλλάξουν τα πράγματα και η εκτίμηση που έχω για το στελεχικό δυναμικό όλων των κομμάτων στη χώρα μας. Δεν υπάρχει κανείς που να μην καταλαβαίνει ότι πάμε στις επόμενες εκλογές με συνθήκες κρίσης του πολιτικού συστήματος. Όταν υπάρχει κρίση του πολιτικού συστήματος, αυτή είναι απόλυτα συναρτημένη με κρίση μέσα στην κοινωνία, γιατί καμιά κρίση του πολιτικού συστήματος δεν είναι αυτόνομη, δεν προκύπτει από μόνη της. Είναι διαρκής η κρίση του πολιτικού συστήματος γιατί και μέσα στην κοινωνία έχουν δημιουργηθεί τάσεις που ανέχονται αυτή την κρίση ή που, σε τελευταία ανάλυση, βολεύονται μ΄ αυτή την κρίση.

Εδώ λοιπόν έχουμε φτάσει σ΄ ένα όριο. Έχει αλλάξει ο κόσμος γύρω μας, βρισκόμαστε στον 21ο αιώνα, έχουν αλλάξει τα πάντα εντός της κοινωνίας, αλλάζει ο τρόπος λειτουργίας της οικονομίας, αλλάζουν οι κοινωνικές συμπεριφορές, αλλάζουν οι γεωστρατηγικοί ανταγωνισμοί γύρω μας, η τεχνολογία διαμορφώνει νέους ορίζοντες και εμείς εξακολουθούμε να επιμένουμε σε ένα πολιτικό σύστημα το οποίο μας παραπέμπει στα αρχέτυπα των δύο κομμάτων εξουσίας.

-    Επειδή είπατε ότι το στελεχικό δυναμικό των κομμάτων είναι συγκεκριμένο. Σας λείπει; ... Έχετε πάρει μια επώδυνη προσωπική απόφαση να αποχωρήσετε. Μήπως οι τελευταίες εξελίξεις σας έχουν κάνει να αναθεωρήσετε άποψη;...

Όχι. Γιατί η απόφαση αυτή με εκφράζει και διότι θεωρώ ότι όσο η πολιτική υποτάσσεται στις επικοινωνιακές πιέσεις και όσο η αυτονομία των δημοκρατικών διαδικασιών μικραίνει από την εξουσιαστική δύναμη της διαπλοκής, τόσο είναι αναγκαίες οι διαρθρωτικές αλλαγές μέσα στο πολιτικό σύστημα. Και εδώ είναι το πεδίο της δοκιμασίας όλων, των πολιτών και των πολιτικών. Το κεντρικό και πρωταρχικό θέμα είναι να αλλάξει το πολιτικό σύστημα ως εκλογικό σύστημα, ως μοντέλο διακυβέρνησης, ως τρόπος συγκρότησης των κυβερνήσεων και λειτουργίας της Βουλής, ως θεσμικό πλαίσιο το οποίο αυτή τη στιγμή δεν είναι σε θέση να εκφράσει την πραγματικότητα της Ελλάδας και την πραγματικότητα των καιρών.

Γιατί, σε τελευταία ανάλυση, αυτό είναι για μένα το κρίσιμο αδιέξοδο. Τα κόμματα έρχονται με πανοπλίες και δουλείες από το παρελθόν τους, λειτουργούν μέσα σ΄ ένα θεσμικό πλαίσιο το οποίο δεν απελευθερώνει νέες δυνάμεις και νέες σχέσεις των πολιτών με την πολιτική, ενώ είναι γύρω μας, όπως είπα και προηγουμένως, άλυτα τα μεγάλα προβλήματα.

Είναι ποτέ δυνατόν να πιστεύει κανένας ότι τα προβλήματα της Ελλάδας του 21ου αιώνα μπορεί να τα λύσει ένας νεόκοπος δικομματισμός, ένας νεόκοπος αρχηγισμός που δείχνει τελικά ότι είναι αρρώστια αυτό που λέμε πολιτικός βολονταρισμός.

-    Επειδή αναφερθήκατε σε επικοινωνιακές τακτικές των δύο μεγάλων κομμάτων, έχει κατηγορηθεί ο διάδοχός σας ο κ. Αλαβάνος ότι εκμεταλλεύεται ή αξιοποιεί αυτή την επικοινωνιακή τακτική προσφέροντας ατάκες, συζητήσεις, κουβέντες, χαρακτηρισμούς για να γραφτεί κάτι στις εφημερίδες.  Εσείς είχατε εκφράσει κάποιες ενστάσεις για κάποιους χαρακτηρισμούς... το «νονό» κατά του Πρωθυπουργού κ.λπ. Κατά τη γνώμη σας δεν λειτουργεί σωστά επικοινωνιακά ούτε ο ΣΥΝ;

Ο ΣΥΝ δίνει ένα δύσκολο αγώνα, μέσα σε άνισους όρους και πρέπει με κάθε τρόπο να ενισχύει τις δυνάμεις του, γιατί είναι πολύ μεγαλύτερη η απήχησή του στην κοινωνία από την εκλογική του δύναμη. Κριτική και παρατηρήσεις γίνονται, πρέπει να γίνονται και εντός των κομμάτων, Δεν πρέπει σε καμιά περίπτωση ούτε να υπάρχει ανταγωνιστικότητα, ούτε να ενοχοποιούνται παρατηρήσεις που γίνονται.

Η λειτουργία της πολιτικής είναι πολύ ευαίσθητη υπόθεση και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί όλα να αντιμετωπίζονται με αυτό το πολεμοχαρές κλίμα το οποίο διαμορφώνουν τα Μέσα Ενημέρωσης. Στόχος των μέσων ενημέρωσης είναι η τηλεθέαση για να έχουν το μεγαλύτερο ποσοστό τηλε-διαφήμισης. Εμπορικός στόχος. Στόχος των κομμάτων είναι η μεγιστοποίηση της κοινωνικής και πολιτικής τους δύναμης. Ιδεολογικός, πολιτικός, κοινωνικός στόχος. Εκεί είναι λοιπόν που πρέπει να αξιοποιεί κανείς σωστά τις νέες τεχνικές της επικοινωνίας, χωρίς να αλλοτριώνεται το δείγμα γραφής, η διακριτή του θέση, το ιδεολογικό, κοινωνικό και πολιτικό περιεχόμενο των θέσεών του.

To Γραφείο Τύπου