Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς και της Προόδου
13/12/1999

Ανακοίνωση του Τμήματος Υγείας του Συνασπισμού για τον Προϋπολογισμό του 2000

Το Τμήμα Υγείας του Συνασπισμού αναφερόμενο στον Προϋπολογισμό 2000 και τα κονδύλια που αφορούν στον τομέα της Υγείας τονίζει:

Η οικονομική πολιτική της κυβέρνησης, όπως αυτή πιστοποιείται απ' το νέο Προϋπολογισμό του 2000, για άλλη μια συνεχόμενη χρονιά, αποκαλύπτει την απουσία πολιτικής βούλησης για στήριξη και ουσιαστική εκσυγχρονιστική παρέμβαση στο σύστημα υγείας - πρόνοιας. Η αναγκαία θεσμική μεταρρύθμιση και παραγωγική αναδιάρθρωση, του σε κρίση ευρισκόμενου δημόσιου τομέα υγείας, παραμένει ζητούμενο χωρίς οικονομική κάλυψη.

Στη διάρκεια της 3ετούς διακυβέρνησης Σημίτη - ΠΑΣΟΚ ψηφίστηκαν τρεις βασικοί νόμοι για υγεία - πρόνοια. Ο 2519/97 για την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό του ΕΣ, ο 2646/98 για τη δημιουργία Εθνικού Συστήματος Κοινωνικής Φροντίδας και ο 2716/99 για την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό του Συστήματος Ψυχικής Υγείας.

Η παρουσίαση των κονδυλιών για τις Δημόσιες Δαπάνες Υγείας - Πρόνοιας και η πολιτική που τις διέπει, όπως αναλύονται στο Κεφ. 5 της Εισηγητικής Έκθεσης του φετινού προϋπολογισμού, αποδεικνύουν, ότι δεν προβλέπεται η εφαρμογή και ολοκλήρωση των βασικών θεσμικών τομών των συγκεκριμένων νόμων.

Η χώρα με την έλευση του 2000 παραμένει:

χωρίς εθνικό σύστημα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας και Πρόληψης (νόμος 2519/97 Δίκτυα ΠΦΥ)

με απαρχαιωμένες υπηρεσίες Δημόσιας Υγείας (νόμος 2519/97)

με δημόσια νοσοκομεία εγκαταλελειμμένα και φθίνοντα (νόμος 2519/97 εκσυγχρονισμός δομής και λειτουργίας του δημ.νοσοκομείου)

με εθνικό σύστημα Κοινωνικής Φροντίδας που ανευρίσκεται μόνο στα χαρτιά και τις προθέσεις (νόμος 2646/98)

με ένα ιδιωτικό τομέα που λειτουργεί άναρχα χωρίς κανόνες με μόνο κριτήριο το κέρδος (Μη εφαρμογή του νόμου για ιδ.κλινικές και διαγνωστικά κέντρα. Μη έκδοση Πρ.Διαταγμάτων από το 1995)

με το σύστημα Ψυχικής Υγείας αποδιαρθρωμένο, στηριζόμενο μόνον στα δύο νοσοκομεία της Αττικής και το νόμο που ψηφίστηκε, όπως φαίνεται μόνο για την απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων, σε αδράνεια.

Συγκεκριμένες παρατηρήσεις

1. (κεφ. 5 σελ. 96,97). Ισχυρίζεται η Εισηγητική Έκθεση ότι με τις αυξημένες πιστώσεις του έτους 2000 περίπου 50 δις επιπλέον, θα αντιμετωπιστούν δαπάνες:

Μισθοδοσίας νέων προσλήψεων στα νοσηλευτικά ιδρύματα

Αποζημίωση εφημεριών γιατρών ΕΣΥ

Λειτουργίας κέντρων αιμοδοσίας

Περίθαλψη οικονομικά αδύνατων

Επιχορήγηση φορέων

Επέκταση προγράμματος βοήθειας στο σπίτι

Αύξηση προνοιακών επιδομάτων κατά 5%, και

Ολοκλήρωση εφαρμογής των διατάξεων των ν. 2519/98 και 2646/98

Γίνεται εύκολα φανερό ότι το σημείο 8 τίθεται μόνο προς το θεαθήναι.

2. Για τις νέες προσλήψεις από το υπουργείο Υγείας - Πρόνοιας η Εισηγητική Έκθεση (σελ. 77) αναφέρει συγκεκριμένα μόνον για 2000 προσλήψεις ατόμων με σχέση εργασίας ορισμένου χρόνου, για κάλυψη αναγκών που προέκυψαν από την εφαρμογή του νέου ΔΥ κώδικα. Τελείως αόριστα αναφέρεται σε προσλήψεις νοσηλευτικού και ιατρικού προσωπικού, όταν είναι γνωστές οι τεράστιες ελλείψεις κι όταν σήμερα πλέον δεν καλύπτονται οι αποχωρήσεις - συνταξιοδοτήσεις.

3. Για τις εφημερίες των γιατρών του ΕΣΥ (πιν. 5.2, σελ. 72, εισ.έκθ.) προϋπολογίζει για το 2000 ποσόν 78 δις προσαυξημένο 2% από πέρσι. Αύξηση που ουσιαστικά σημαίνει μείωση (λόγων ωρίμανσης κλπ μισθολογίου). Αρα περαιτέρω περικοπή εφημεριών, άρα παραπέρα υποβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών.

4. (Στο Κεφάλαιο 6). Αξιολόγηση δημοσίων δαπανών, σελ. 123 εισ. έκθ. και από τον Πιν. 6.1 σελ. 124 όπου παρουσιάζονται οι δαπάνες νοσηλίων του δημοσίου. Επισημαίνεται ότι στις μισές κατηγορίες του πίνακα επετεύχθη μείωση μεταξύ 97 και 98. Σταθερά ανοδικά όμως κινείται η κατηγορία των παρακλινικών εξετάσεων, που είναι και η μόνη που παρουσιάζει πολύ μεγάλη αύξηση μεταξύ '94 και '98 της τάξης του 70% (18.960 -> 32.234 εκ.)

Η ανάπτυξη της βιοιατρικής τεχνολογίας αποτελεί σαφώς έναν παράγοντα. Ο πιο σημαντικός όμως παράγων έχει σχέση με τη διαπλοκή δημόσιου νοσοκομείου και ιδιωτικών διαγνωστικών κέντρων και βέβαια την προκλητή ζήτηση υπηρεσιών και ιατρικών πράξεων.

5. Στο ίδιο κεφάλαιο 6, στη σελ.126, η παρουσίαση και ανάλυση των ποσοστών για τις δαπάνες κοινωνικής προστασίας, παρουσιάζοντας την ανοδική τάση της χώρας, δεν αναφέρονται στη συνολική συγκεκριμένη πραγματικότητα: ότι δηλαδή η χώρα μας στον πίνακα των κοινωνικών δαπανών στην ΕΕ (% ως προς το ΑΕΠ) βρίσκεται στα τελευταία σκαλοπάτια, απέχοντας τουλάχιστον 20% από το μέσο όρο της ΕΕ.

Μεγάλη υστέρηση εξάλλου παρατηρείται και στην απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων που αφορούν το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Υγεία - Πρόνοια (1994-1999). Από τα 225 εκ. Ευρώ που προβλέπονται για τα 5 υποπρογράμματα, στην αρχή του 1999 (έτους λήξης του προγράμματος) έχουν απορροφηθεί μόνο 55 εκατομ. Ευρώ και για τα 5 υποπρογράμματα.

Τμήμα Υγείας