Νέοι και νέες,
Εκπαιδευτικοί και γονείς,
Η έναρξη του νέου σχολικού έτους βρίσκει τα σχολεία σε μία τραγική κατάσταση. Η σύγχυση, η αβεβαιότητα, η απαράδεκτη προχειρότητα, το συνεχές “ράβε-ξήλωνε”, ο αυταρχισμός, η έλλειψη διαλόγου και η εξοργιστική αδιαφορία για τα πραγματικά προβλήματα της εκπαίδευσης συνθέτουν ένα έντονα αρνητικό κλίμα, μέσα στο οποίο ξεδιπλώνεται η αντι-εκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης.
Το αποκορύφωμα αυτής της κατάστασης εντοπίζεται στο επίπεδο του Λυκείου όπου οι συνεχείς πειραματισμοί και η απουσία ενός οράματος για την παιδεία και την κοινωνία μας οδηγούν σε ένα χάος απερίγραπτο.
Οι απόφοιτοι του Γυμνασίου καλούνται να επιλέξουν μεταξύ του Ενιαίου Λυκείου και των Τεχνικών Επαγγελματικών Εκπαιδευτηρίων (Τ.Ε.Ε.) τη στιγμή που κανείς δεν γνωρίζει ποιες ειδικότητες και ποια προγράμματα σπουδών θα παρέχονται, ποια σχολεία θα λειτουργήσουν και ποιο εκπαιδευτικό προσωπικό θα τα στελεχώσει.
Τα σχολικά βιβλία του Ενιαίου Λυκείου, όσα δεν παρέμειναν τα ίδια, γράφτηκαν πολύ βιαστικά και η ποιότητά τους είναι συζητήσιμη. Παλιά και νέα βιβλία συνθέτουν ένα σωρό από γνώσεις χωρίς συνοχή και ενότητα. Η σύγχρονη ανθρωπιστική και κοινωνική διάσταση της γνώσης απουσιάζει αισθητά. Στόχος δεν είναι ολοκληρωμένος πολίτης, αλλά ο παραγωγικός εργαζόμενος.
Από φέτος θα εφαρμοστεί και στη Βʼ Λυκείου το νέο εξουθενωτικό σύστημα εξετάσεων και αξιολόγησης, που θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό το μορφωτικό μέλλον των νέων. Ο ανταγωνισμός εντείνεται, το άγχος πολλαπλασιάζεται, ενώ η εκτεταμένη φετινή αύξηση των εγγραφών στα φροντιστήρια κατά 35% προμηνύει ένα τραγικό μέλλον ανάμεσα στο σχολείο και στο φροντιστήριο, με εβδομαδιαία προγράμματα ως και 50 ωρών για όσους νέους αποφασίσουν να αντέξουν τις συνεχείς δοκιμασίες του νέου συστήματος. Η πολυδιαφημιζόμενη “ελεύθερη πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση” αποδεικνύεται ένα ταξικό σύστημα επιλογής, που ευνοεί αυτούς που “έχουν και κατέχουν”.
Οι εκπαιδευτικοί των Λυκείων και των Τ.Ε.Ε. -όσοι από αυτούς γνωρίζουν που θα εργαστούν- εφέτος όχι μόνο δεν έχουν ενημερωθεί για τη νέα κατάσταση, αλλά οι περισσότεροι ούτε κάν ξέρουν τι θα διδάξουν και με ποια βιβλία και ποια μέθοδο. Τα σεμινάρια ενημέρωσής τους θα γίνουν μετά την έναρξη των μαθημάτων, τα βιβλία δεν έχουν φτάσει ακόμη στα χέρια τους και πολλοί από αυτούς θα διοριστούν πολύ αργότερα.
Τα περισσότερα Ενιαία Λύκεια και τα Τ.Ε.Ε. δεν έχουν ούτε τη στοιχειώδη υποδομή σε κτίρια, αίθουσες, εργαστήρια, βιβλιοθήκες και εξοπλισμό για να λειτουργήσουν σωστά. Συνήθως τα σχολικά κτίρια είναι απρόσωπα, βρόμικα κτίρια που απωθούν, δεν εμπνέουν.
Παρόμοια προβλήματα αντιμετωπίζουν τα Νηπιαγωγεία, τα Δημοτικά και τα Γυμνάσια. Το “ολοήμερο” σχολείο χρειάζεται υποδομές, χρειάζεται ειδικευμένο προσωπικό και ειδικά προγράμματα για να λειτουργήσει αποτελεσματικά. Η ενισχυτική διδασκαλία απαιτεί σωστή προετοιμασία των εκπαιδευτικών, κατάλληλα προγράμματα και ειδικά προσαρμοσμένο διδακτικό υλικό.
Η κυβέρνηση, αντί να σκύψει με ενδιαφέρον σ΄αυτά τα προβλήματα και να ανοίξει διάλογο με τους φορείς της εκπαίδευσης, να εμπνεύσει και να ενθαρρύνει τους νέους στο δρόμο της γνώσης και της δημιουργίας, ακολουθεί σταθερά το δρόμο του αυταρχισμού και του πειθαναγκασμού. Επιβάλει συστήματα διορισμού για τους εκπαιδευτικούς και αξιολόγησης για εκπαιδευτικούς και μαθητές, χωρίς κανένα διάλογο με τους συλλογικούς φορείς και την κοινωνία. Μαθητές και εκπαιδευτικοί, σαν καλοκουρδισμένα στρατιωτάκια παραταγμένα στη σειρά με τις ευλογίες και την καθοδήγηση της Εκκλησίας θα ακολουθούν μία πορεία προδιαγεγραμμένη γι΄αυτούς, αλλά χωρίς αυτούς.
Νέοι και νέες,
Εκπαιδευτικοί και γονείς,
Η ελπίδα και το όραμα για ένα σύγχρονο, ανοιχτό, ανθρώπινο, αντιαυταρχικό σχολείο μας εμπνέει. Ελάτε να αγωνιστούμε μαζί για τη χαρά της γνώσης και της μόρφωσης. Για να πάψουν το σχολείο και η ζωή μας να είναι γρκίζα, γεμάτα άγος, βουτηγμένα στη ρουτίνα και τη βαθμοθηρία. Γιατί θέλουμε να πάρουμε τη ζωή μας στα χέρια μας.
Καλή σχολική χρονιά σε όλες και όλους!
Τμήμα Παιδείας