Η ΚΠΕ στην συνεδρίαση της στις 5 Μαρτίου 2005 μετά από εισήγηση της Επιτροπής Καταστατικού που παρουσίασε τις προτάσεις της και την συζήτηση που ακολούθησε, αποφάσισε για τις αναγκαίες αλλαγές στο καταστατικό που προτείνονται στον προσυνεδριακό διάλογο. Με τις προτάσεις η ΚΠΕ επιδιώκει
Με τις προτάσεις της ΚΠΕ δεν επιδιώκεται η ριζική αλλαγή του καταστατικού που έτσι κι αλλιώς με τις ισχύουσες ρυθμίσεις του διασφαλίζει την δημοκρατική λειτουργία του ΣΥΝ, αλλά ορισμένες βελτιώσεις του, και είναι επιθυμητό σ΄αυτό το πλαίσιο να κινηθεί και η συζήτηση στον προσυνεδριακό διάλογο.
Με βάση αυτό το σκεπτικό και για να διευκολυνθεί η προώθηση των παραπάνω στόχων, οι προτάσεις που ακολουθούν για αλλαγές (προσθήκες ή τροποποιήσεις) στο καταστατικό του κόμματος, μπορούν να κωδικοποιηθούν ως εξής:
Τα όποια προβλήματα αφορούν τη λειτουργία τους και όχι την αναγκαιότητα τους, που είναι σύμφυτη με το χαρακτήρα και την κομματική συγκρότηση του ΣΥΝ. Η τήρηση του καταστατικού είναι η καλύτερη διασφάλιση του ρόλου τους ως ιδεολογικών και πολιτικών ρευμάτων. Η ενίσχυση των συλλογικών λειτουργιών του κόμματος θα εμποδίσει διαδικασίες που μας οδηγούν στο να βλέπουμε τις τάσεις ως καταφύγιο ασφάλειας των μελών.
Για την ανανέωση των κεντρικών οργάνων προτείνεται αύξηση ποσοστού ανανέωσης (από 25% σε 30%) στην ΚΠΕ και περιορισμένος αριθμός θητειών, με ενδιάμεση απουσία, από την ΠΓ, έτσι ώστε να δίνεται η δυνατότητα ανάδειξης νέων στελεχών στα ανώτερα όργανα.
Προτείνεται η μείωση του ποσοστού των οργανώσεων και των
μελών που μπορούν να προκαλέσουν εσωκομματικό δημοψήφισμα, θεματικά συνέδρια
και Νομαρχιακές Συνδιασκέψεις και οι αποφάσεις της ΚΠΕ να συζητούνται από τις
πολιτικές κινήσεις, ως μέτρα πολιτικής ισχυροποίησης του ρόλου των μελών.
Η ενίσχυση των περιφερειακών συμβουλίων ως ουσιαστικού
παράγοντα αποκέντρωσης της κομματικής παραγωγής πολιτικής και αναβάθμισης των
οργανώσεων της περιφέρειας.
Προτείνεται ο Πρόεδρος του κόμματος να εκλέγεται από την ΚΠΕ η οποία θα εκλέγει και το Γραμματέα της με ευθύνη τη λειτουργία της και των τμημάτων της.
Η αντίληψη για ουσιαστική ανανέωση των δημοσίων προσώπων
μας οδήγησε σε συζήτηση για περιορισμό θητειών.
Προτείνεται να υπάρχουν δύο θητείες για βουλευτές,
ευρωβουλευτές μετά παύση και δυνατότητα άλλων δύο θητειών καθώς και δυνατότητα
εναλλαγής Ευρωβουλευτή στο μέσον της θητείας του, εφόσον προϋπάρχει απόφαση
της ΚΠΕ, πριν τις προκριματικές εσωκομματικές εκλογές.
Επίσης προτείνονται αλλαγές και σε ορισμένα άλλα ζητήματα διαδικαστικά, οικονομικών του κόμματος και στον κανονισμό εκλογής οργάνων και αντιπροσώπων.
Θεωρούμε ότι η συζήτηση επί των πέντε αυτών σημείων μπορεί να λειτουργήσει βοηθητικά στην αποσαφήνιση των πολιτικών και οργανωτικών χαρακτηριστικών του κόμματος και οι τελικές αποφάσεις του Συνεδρίου για το Καταστατικό να συμβάλουν στην ενίσχυση της δημοκρατίας και αποτελεσματικής λειτουργίας του.
Στον προσυνεδριακό διάλογο η ΚΠΕ θέτει μαζί με τις 29 προτάσεις που πλειοψήφησαν και τις 15 προτάσεις που μειοψήφησαν καθώς και 16 προτάσεις που δεν συζητήθηκαν στη συνεδρίαση της ΚΠΕ.
Εισαγωγικά υπενθυμίζουμε τις 4 τροποποιήσεις που ομόφωνα το 4ο Συνέδριο αποφάσισε να ενταχθούν στο Καταστατικό.
1. Ο ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ ΤΩΝ ΚΙΝΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑΣ είναι ένα πολιτικό κόμμα της σύγχρονης δημοκρατικής, ριζοσπαστικής, κινηματικής και οικολογικής Αριστεράς. (σελ. 5)
2. Ο ΣΥΝ είναι μέλος του κόμματος της ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ. Η ΚΠΕ με απόφαση της εκπληρώνει τις υποχρεώσεις και ασκεί τα δικαιώματα που απορρέουν από τη συμμετοχή του στο κόμμα της ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ. (σελ. 7)
3. Ο τίτλος του κόμματος είναι ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ ΤΩΝ ΚΙΝΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑΣ. (σελ. 7)
4. Η ΚΠΕ εκλέγει από όλα τα μέλη του ΣΥΝ τους συνέδρους για
το συνέδριο του κόμματος της ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ
Η ΚΠΕ εκλέγει από τα μέλη της την αντιπροσωπεία του ΣΥΝ
στην εκτελεστική επιτροπή του κόμματος της ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ. (σελ. 21)
1. ...από τα ιδανικά και τις αξίες του δημοκρατικού σοσιαλισμού και της πολιτικής οικολογίας... (σελ. 5)
2. ...στις παραγωγικές, κοινωνικές, πολιτικές, ιδεολογικές, θρησκευτικές, πολιτιστικές... (σελ. 7)
3. Ο ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ ενθαρρύνει τα νέα σε ηλικία μέλη να έρθουν σε επαφή και να ενταχθούν οργανωτικά στη Νεολαία του ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΥ. (σελ. 11)
4. H ανανέωση της κάρτας πραγματοποιείται κάθε 2 χρόνια για όλα τα μέλη του ΣΥΝ με τη σύμφωνη γνώμη τους. (σελ. 11)
5. Τα όργανα του κόμματος, στο θεσμικό πλαίσιο λειτουργία τους, είναι υποχρεωμένα να παρέχουν κάθε πληροφορία που θα διευκολύνει την κρίση των μελών και την πολιτική διαφάνεια του κόμματος. (σελ. 12)
6. Τα μέλη έχουν δικαίωμα να ασκούν έλεγχο σε οποιοδήποτε χρόνο έναντι των οργάνων και των στελεχών, αν θεωρούν ότι καταστρατηγούνται τα δικαιώματα τους. (σελ. 12)
7. Αναπτύσσουν πρωτοβουλία σε όλους τους τομείς της κοινωνικής ζωής. Οφείλουν να μετέχουν και συνδιαμορφώνουν... (σελ. 12)
8. Το νέο μέλος ασκεί το δικαίωμα αυτό 2 μήνες από την ημέρα της εγγραφής του. Οι Γραμματείς των ΠΚ υποχρεούνται 2 μήνες πριν από όλες τις εσωκομματικές διαδικασίες να ενημερώνουν για τις καταστάσεις των μελών. (σελ. 13)
9. Ο ΣΥΝ επιδιώκει να αναδείξει την οικολογική αντίληψη ως μόνιμο και βασικό στοιχείο της πολιτικής του. Ο ΣΥΝ καλείται να προχωρήσει συνολικά σε κάθε αναγκαία δράση και ενέργεια ώστε να συμβάλει στη διαμόρφωση οικολογικής συνείδησης στα μέλη του ΣΥΝ και όλους τους πολίτες. (σελ. 18)
10. Συγκροτείται από 2 μέλη που εκλέγονται από κάθε Νομαρχιακή Οργάνωση ... της συγκεκριμένης περιφέρειας και συνεδριάζει τουλάχιστον 2 φορές το χρόνο.
Οι συνεδριάσεις πραγματοποιούνται περιοδικά σε όλους τους Νομούς της Περιφέρειας και οι αποφάσεις αποτελούν θεματολογία της ΚΠΕ. (σελ. 19)
11. Η ΚΠΕ εκλέγει τον Πρόεδρο του ΣΥΝ. Ο Πρόεδρος εκπροσωπεί δημόσια τον ΣΥΝ και είναι Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας. (σελ. 20)
12. Η ΚΠΕ εκλέγει το Γραμματέα της. Ο Γραμματέας έχει την ευθύνη για τη λειτουργία της ΚΠΕ και των τμημάτων της. (σελ. 20)
13. Τα μέλη της ΚΠΕ μπορούν να εκλέγονται στην ΠΓ μέχρι δύο συνεχόμενες θητείες και μετά από μια διακοπή μπορούν να επανεκλέγονται με τον ίδιο τρόπο. (σελ. 20)
14. Η ΚΠΕ συνέρχεται τακτικά κάθε 3 μήνες με ευθύνη της ΠΓ και εντός 15 ημερών αν το ζητήσει το 1/4 των μελών της. (σελ. 20)
15. Διαγράφεται από το Καταστατικό η πρόταση.
Στις συνεδριάσεις της ΚΠΕ για σοβαρά πολιτικά ζητήματα παίρνουν μέρος με δικαίωμα ψήφου οι γραμματείς των Νομαρχιακών Επιτροπών, οι Βουλευτές και οι Ευρωβουλευτές του Κόμματος. (σελ. 20)16. Τα μέλη της ΚΠΕ από Συνέδριο σε Συνέδριο ανανεώνονται τουλάχιστον κατά 30%. (σελ. 21)
17. Οι αποφάσεις της ΚΠΕ συζητούνται στις ΠΚ για να εκφράσουν τα μέλη τη γνώμη τους. (σελ. 21)
18. Η ΚΠΕ κάνει τον απολογισμό της στο τέλος της θητείας της, ο οποίος συζητείται προσυνεδριακά στις Π.Κ. (σελ. 21)
19. ...εφ όσον το ζητήσουν οργανώσεις που αντιπροσωπεύουν το 1/4 των οργανώσεων. Ακόμη , όταν το ζητήσει το 15% των μελών του ΣΥΝ. (σελ. 22)
20. ...με ευθύνη του Περιφερειακού Συμβουλίου συγκαλείται 1 φορά το χρόνο. (σελ. 23)
21. ...αν το ζητήσει το 1/4 των Πολιτικών Κινήσεων του Νομού. Ακόμα, όταν το ζητήσει το 15% των μελών του ΣΥΝ στο Νομό. (σελ. 23)
22. ...... Οργανώσεις που αντιπροσωπεύουν το 1/4 των μελών του ΣΥΝ. Ακόμα αν το ζητήσει το 15% των μελών του ΣΥΝ. (σελ. 24)
23. Οι Βουλευτές και οι Ευρωβουλευτές μετά από 2 θητείες (ελάχιστος χρόνος παραμονής 6 χρόνια) δεν μπορούν να είναι υποψήφιοι. Μετά τη διακοπή μπορούν να είναι για άλλες δύο θητείες. (σελ. 28)
24. Η ΚΠΕ έχει τη δυνατότητα να αποφασίζει την εναλλαγή στη διάρκεια της ίδιας θητείας των Ευρωβουλευτών με απόφασή της που έχει πάρει πριν από τις εσωκομματικές προκριματικές εκλογές. (σελ. 28)
25. Η διατήρηση ταυτόχρονα δύο αιρετών θέσεων (Εθνικό Κοινοβούλιο - Ευρωβουλή - Αυτοδιοίκηση) δεν επιτρέπεται. (σελ. 28)
26. Ο Γραμματέας της Νεολαίας είναι μέλος της ΚΠΕ με πλήρη δικαιώματα. (σελ. 29)
27. Στην 14η Την ευθύνη για την εκπροσώπηση του κόμματος στα τηλεοπτικά ΜΜΕ την έχει το Γραφείο Τύπου στο πλαίσιο των ρυθμίσεων του κώδικα δεοντολογίας που καθορίζει η ΚΠΕ. (σελ. 33)
28. Τα ποσοστά από τις αποζημιώσεις των Βουλευτών και των Ευρωβουλευτών, που καθορίζονται στην πρώτη συνεδρίαση της ΚΠΕ μετά την εκλογή τους. (σελ. 34)
Προτείνουμε την αναδιάταξη και κωδικοποίηση των άρθρων του προηγούμενου Κανονισμού, καθώς και ορισμένες νέες προτάσεις ως εξής:
29.
1. Το δικαίωμα του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι για τα όργανα του κόμματος το έχουν όλοι όσοι συμμετέχουν σε πολιτικές κινήσεις οι οποίες υπάρχουν τουλάχιστον τρεις μήνες πριν από τη διεξαγωγή του συνεδρίου ή της συνδιάσκεψης, είναι τακτοποιημένοι οικονομικά και έχουν γίνει μέλη του κόμματος το ελάχιστο 3 μήνες πριν από
1.1 τη διεξαγωγή του συνεδρίου εάν πρόκειται για εκλογή αντιπροσώπων για το συνέδριο
1.2 τη διεξαγωγή της συνδιάσκεψης Ν.Ε εάν πρόκειται για εκλογή αντιπροσώπων για συνδιάσκεψη Ν.Ε
1.3 τη διεξαγωγή της συνέλευσης για την εκλογή γραμματείας Π.Κ εάν πρόκειται για πολιτική κίνηση.
2. Το δικαίωμα του εκλέγεσθαι το έχουν:
2.1 Για την ΚΠΕ όλα τα μέλη του κόμματος
2.2 Για την εκλογή αντιπροσώπου στο συνέδριο ή στη συνδιάσκεψη τα μέλη της αντίστοιχης Π.Κ.
2.3 Για την εκλογή της Ν.Ε τα μέλη των πολιτικών κινήσεων που ανήκουν στη δύναμη της Ν.Ε.
2.4 Για την εκλογή της γραμματείας Π.Κ τα μέλη της αντίστοιχης πολιτικής κίνησης.
3. Το δικαίωμα του εκλέγειν το έχουν:
3.1 Για την ΚΠΕ όλοι οι εκλεγμένοι αντιπρόσωποι στο συνέδριο
3.2 Για αντιπροσώπους στο συνέδριο ή στη συνδιάσκεψη τα μέλη της αντίστοιχης Π.Κ
3.3 Για τη Ν.Ε οι εκλεγμένοι αντιπρόσωποι στη νομαρχιακή συνδιάσκεψη
3.4 Για γραμματεία Ν.Ε τα εκλεγμένα μέλη της Ν.Ε
4. Οι εκλογές πραγματοποιούνται από εφορευτική επιτροπή η οποία εκλέγεται από το αντίστοιχο όργανο (ΚΠΕ, συνέδριο, συνδιάσκεψη, συνέλευση). Δικαίωμα συμμετοχής στην εφορευτική επιτροπή έχουν όλα τα μέλη του κόμματος με τους περιορισμούς του άρθρου 1. Μέλος εφορευτικής επιτροπής δεν έχει δικαίωμα να είναι υποψήφιος στις αντίστοιχες εκλογές. Η εφορευτική επιτροπή συντάσσει πρακτικό εκλογής το οποίο παραδίδει μαζί με τα ψηφοδέλτια στα αμέσως παραπάνω όργανα. Αντίγραφο του πρακτικού εκλογής παραδίδει και στον εκάστοτε πλειοψηφούντα ο οποίος έχει και την ευθύνη της σύγκλησης της πρώτης συνεδρίασης. Όλα τα μέλη του κόμματος έχουν το δικαίωμα της ένστασης την οποία καταθέτουν στην εφορευτική επιτροπή το αργότερο 3 ημέρες μετά τη διεξαγωγή της ψηφοφορίας. Η Εφορευτική Επιτροπή πρέπει να απαντήσει στις τυχόν ενστάσεις εντός 7 ημερών.
5. Ο αριθμός των μελών των οργάνων και το μέτρο αντιπροσώπευσης καθορίζεται ως εξής:
5.1 Το μέτρο για την εκλογή αντιπροσώπων για το συνέδριο καθορίζεται από την απερχόμενη ΚΠΕ.
5.2 Ο αριθμός των μελών της ΚΠΕ που πρόκειται να εκλεγεί αποφασίζεται από το συνέδριο.
5.3 Το μέτρο για την εκλογή αντιπροσώπων στη συνδιάσκεψη καθορίζεται από την απερχόμενη Ν.Ε.
5.4 Ο αριθμός των μελών της Ν.Ε καθορίζεται από τη συνδιάσκεψη.
5.5 Ο αριθμός των μελών της γραμματείας της Π.Κ αποφασίζεται από τη συνέλευση της Π.Κ.
6. Η εκλογή των οργάνων και των αντιπροσώπων στα συνέδρια και στις συνδιασκέψεις γίνεται με μυστική ψηφοφορία και με ενιαίο τρόπο.
6.1 Για την εκλογή όλων των οργάνων καθώς και των αντιπροσώπων στα συνέδρια ή στις συνδιασκέψεις ισχύει η γυναικεία ποσόστωση στη βάση των εγγεγραμμένων μελών.
6.2 Εάν υπάρχει μόνο ενιαίο ψηφοδέλτιο και δεν υπάρχουν ξεχωριστά (λίστες) ο ψηφοφόρος μπορεί να βάλει τόσους σταυρούς προτίμησης όσοι αντιστοιχούν στο 40% των εκάστοτε εκλεγομένων. Στην περίπτωση ύπαρξης κλάσματος αυτό στρογγυλοποιείται προς τα πάνω. Η κατανομή των εδρών γίνεται με βάση τους σταυρούς προτίμησης των υποψηφίων αφού εξασφαλιστεί η γυναικεία ποσόστωση. Σε περίπτωση ισοψηφιών γίνεται κλήρωση.
6.3 Εάν υπάρχουν ξεχωριστά ψηφοδέλτια (λίστες) τότε η εκλογή γίνεται με το σύστημα της απλής αναλογικής με βάση τους σταυρούς προτίμησης που πήραν τα ψηφοδέλτια. Σε περίπτωση αδιάθετης έδρας και ύπαρξης ίδιου αδιάθετου αριθμού ψήφων γίνεται κλήρωση μεταξύ των ψηφοδελτίων. Η κατανομή των εδρών στο εσωτερικό της λίστας γίνεται με τη σειρά των σταυρών προτίμησης των υποψηφίων αφού εξασφαλιστεί η γυναικεία ποσόστωση. Σε περίπτωση ισοψηφιών γίνεται κλήρωση. Εάν σε κάποιο από τα ψηφοδέλτια δεν εξασφαλιστεί η απαιτούμενη γυναικεία ποσόστωση λόγω μη ύπαρξης υποψήφιας η υποχρέωση της ποσόστωσης δεν μεταφέρεται στα άλλα ψηφοδέλτια.
6.4 Το δικαίωμα ξεχωριστού ψηφοδελτίου ισχύει εφόσον έχει κατατεθεί κείμενο πολιτικών θέσεων (πλατφόρμα) μέχρι την κήρυξη των προσυνεδριακών ή προσυνδιασκεψιακών διαδικασιών. Το κείμενο αυτό κυκλοφορεί και παρουσιάζεται στις οργανώσεις από τους εισηγητές του. Τα μέλη που το καταθέτουν ή που συντάσσονται μ' αυτό -πράγμα το οποίο εκφράζουν και με την ψήφο τους- έχουν τη δυνατότητα όλων των δυνατών επιλογών, είτε για τη διαμόρφωση ξεχωριστής λίστας είτε για την επιδίωξη ευρύτερων συνθέσεων.
6.5 Εάν υπάρχουν ξεχωριστά ψηφοδέλτια (λίστες), εξασφαλίζεται η παρουσίαση των βασικών τους θέσεων.
6.6 Εάν υπάρχουν ξεχωριστά ψηφοδέλτια (λίστες), εξασφαλίζεται η ύπαρξη ειδικής λίστας για όσους δεν επιθυμούν να συμμετάσχουν σε ξεχωριστά ψηφοδέλτια.
6.7 Εάν υπάρχουν ξεχωριστά ψηφοδέλτια (λίστες) ο ψηφοφόρος μπορεί να βάλει στους υποψήφιους της λίστας που έχει επιλέξει τόσους σταυρούς προτίμησης όσοι αντιστοιχούν στο 40% των εκάστοτε εκλεγομένων.
6.8 Εάν υπάρχουν ξεχωριστά ψηφοδέλτια (λίστες), ο ψηφοφόρος μπορεί να δώσει σε υποψήφιους άλλων ψηφοδελτίων απ' αυτό της προτίμησης του από 1 μέχρι και το 1/4 των σταυρών προτίμησης που δικαιούται (επικοινωνία). Ο όρος αυτός δεν ισχύει για την εκλογή των εκτελεστικών οργάνων.
6.9 Η Επιτροπή Οικονομικού Ελέγχου εκλέγεται από ενιαίο ψηφοδέλτιο στο οποίο ο ψηφοφόρος έχει δικαίωμα να βάλει από 1 μέχρι και τόσους σταυρούς όσοι αντιστοιχούν στο 40% των εκλεγομένων.
6.10 'Ακυρα θεωρούνται τα ψηφοδέλτια:
6.10.1 Σε κάθε περίπτωση που παραβιάζεται η μυστικότητα της ψηφοφορίας
6.10.2 Ως προς τη λίστα όταν δεν έχουν σταυρό σε καμία λίστα ή όταν έχουν σταυρούς σε περισσότερες από μία λίστες. Στις περιπτώσεις αυτές το ψηφοδέλτιο θεωρείται έγκυρο ως προς τους σταυρούς προτίμησης εφόσον τηρείται η προϋπόθεση του 40% επί των εκλεγομένων.
6.10.3 Ως προς τους σταυρούς προτίμησης εφόσον υπερβαίνουν το επιτρεπόμενο 40% ή εφόσον υπερβαίνουν το επιτρεπόμενο δικαίωμα επικοινωνίας. Στις περιπτώσεις αυτές το ψηφοδέλτιο θεωρείται έγκυρο ως προς τη λίστα εφόσον έχει σταυρό σε μία μόνο λίστα.
7. Ο γραμματέας Π.Κ και ο γραμματέας Ν.Ε εκλέγονται από τη γραμματεία της Π.Κ και της Ν.Ε αντίστοιχα με απόλυτη πλειοψηφία επί των ψηφισάντων.
8. Σε περίπτωση παραίτησης, απώλειας της κομματικής ιδιότητας ή θανάτου μέλους ενός οργάνου του κόμματος η αναπλήρωση του γίνεται στην αμέσως επόμενη συνεδρίαση του εν λόγω οργάνου. Η αναπλήρωση γίνεται από τον πρώτο αναπληρωματικό του αντίστοιχου ψηφοδελτίου με το οποίο είχε εκλεγεί ο αναπληρούμενος. Τα ισχύοντα για τη γυναικεία ποσόστωση ισχύουν και για τις περιπτώσεις αναπλήρωσης.
Πρόταση για τα όρια θητείας στην
ΚΠΕ - ΠΓ - ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ - ΕΥΡΩΒΟΥΛΕΥΤΕΣ του ΣΥΝ1. Κάθε μέλος του κόμματος έχει δικαίωμα να εκλεγεί στην ΚΠΕ και να εκπροσωπήσει το κόμμα στην ελληνική βουλή και στο ευρωκοινοβούλιο.
2. Οι καταστατικές ρυθμίσεις οφείλουν να διασφαλίζουν την ίση δυνατότητα σε κάθε μέλος να εκλέγεται σε οποιοδήποτε όργανο του κόμματος αλλά και σε δημόσια αξιώματα.
3. Οι διαδικασίες επιλογής οφείλουν να διασφαλίζουν τις αρχές της συνέχειας και της ανανέωσης.
4. Κάθε μέλος του κόμματος δικαιούται να εκλέγεται στην ΚΠΕ για αδιάλειπτη θητεία δέκα (10) ετών. Μετά τη συμπλήρωση δεκαετίας υποχρεούται να παραμείνει για μια τουλάχιστον πλήρη θητεία εκτός οργάνου.
5. Από το σύνολο των μελών που συμπλήρωσαν δεκαετία δικαιούται να ανανεώσει τη θητεία του για μία και μόνο θητεία το 50% με τη διαδικασία της ειδικής εκλογιμότητας.
6. Κανένα μέλος δεν έχει τη δυνατότητα να κάνει χρήση του δικαιώματος της ειδικής εκλογιμότητας για δύο συνεχείς περιόδους.
7. Το ποσοστό ανανέωσης της ΚΠΕ δεν μπορεί να είναι μικρότερο του 30% των μελών της.
8. Οι ποσοστώσεις αφορούν αντίστοιχα κάθε ξεχωριστή λίστα, εφόσον κατά την διαδικασία εκλογής συμμετέχουν περισσότερες της μιας.
9. Κατά την εφαρμογή των ποσοστώσεων για την ανανέωση των οργάνων, εφαρμόζεται παράλληλα και η ποσόστωση για την συμμετοχή των γυναικών.
10. Το κριτήριο της ανανέωσης με βάση τη δεκαετία εφαρμόζεται για το ελληνικό και το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο. Η θητεία στα δύο αυτά δημόσια αξιώματα αθροίζεται και λογίζεται ενιαία, εφόσον η μία διαδέχεται την άλλη.
Ειδική λίστα εκλογιμότητας
Η ειδική λίστα συγκροτείται ως εξής.
Κάθε μέλος του κόμματος που έχει τουλάχιστον δεκαετή αδιάλειπτη θητεία έχει τη δυνατότητα να θέσει υποψηφιότητα με οποιαδήποτε λίστα.
Μετά τη διαλογή των ψηφοδελτίων συντάσσεται η λίστα των εκλεγέντων.
Τα μέλη που ήδη έχουν συμπληρώσει δεκαετή και πλέον αδιάλειπτη θητεία, εφόσον έχουν εκλεγεί, συγκροτούν την ειδική λίστα, ή τις ειδικές λίστες σε περίπτωση που περισσότερες από μία λίστες συμμετέχουν στις εκλογές.
Από την ειδική λίστα ή τις ειδικές λίστες θεωρούνται επιτυχόντες μόνο όσοι, κατά σειρά ψήφων (σταυροί προτίμησης), συμπληρώνουν το 50% του συνόλου των μελών τα οποία κατά τη λήξη της παρελθούσης περιόδου είχαν συμπληρώσει το κριτήριο της δεκαετίας.
Εφόσον μετά τη διαδικασία αυτή δημιουργηθούν κενές θέσεις αυτές συμπληρώνονται με βάση τη σειρά επιτυχίας των υπολοίπων υποψηφίων.
Μέλος που έχει συμπληρώσει το κριτήριο της δεκαετίας και δεν έχει περιληφθεί στην ειδική λίστα δεν δικαιούται να καλύψει τα κενά που πιθανόν να δημιουργηθούν.
Πρόταση για την άμεση εκλογή της ΚΠΕ του ΣΥΝ από τη Βάση
(μέρος της ΚΠΕ από τις Νομαρχιακές Συνελεύσεις και μέρος από το Συνέδριο)1. Το Συνέδριο του κόμματος αποφασίζει για τον αριθμό των μελών της ΚΠΕ. Επίσης αποφασίζει για το πόσα από τα μέλη της Κ.Π.Ε. θα εκλεγούν από το Συνέδριο και πόσα άμεσα από τη βάση. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ο αριθμός των μελών της Κ.Π.Ε. θα μπορούσε να είναι 131. από τους οποίους οι 51 να εκλεγούν από το Συνέδριο και οι 80 άμεσα από τη βάση.
2. Κάθε Νομαρχιακή οργάνωση εκλέγει τον αριθμό των μελών της Κ.Π.Ε. που της αναλογούν, ανάλογα με τη δύναμη της.
(π.χ. αν τα μέλη της Κ.Π.Ε. που θα εκλεγούν από τη βάση είναι 80 και τα μέλη του ΣΥΝ είναι 18000 τότε το μέτρο (μ) θα είναι: 18000:80=225. Δηλ. ανά 225 μέλη της νομαρχιακής οργάνωσης θα αναλογεί ένας εκπρόσωπος στην Κ.Π.Ε.) Ο ελάχιστος αριθμός μελών που πρέπει να έχει μια νομαρχιακή οργάνωση για να εκλέξει έναν εκπρόσωπο της σαν μέλος της Κ.Π.Ε., θα είναι ίσος με το μέτρο(μ) : 2 (στο παράδειγμα μας 225:2=113 μέλη) εκτός από τις περιφερειακές νομαρχιακές οργανώσεις που το όριο αυτό θα πρέπει να είναι τέτοιο ώστε κάθε περιφερειακή νομαρχιακή οργάνωση να μπορεί να εκλέγει κατ' ελάχιστον έναν εκπρόσωπο της στην Κ.Π.Ε.3. Τα μέλη της Κ.Π.Ε. που αναλογούν σε κάθε νομαρχιακή οργάνωση εκλέγονται από τη Νομαρχιακή Συνέλευση (συνέλευση όλων των μελών της νομαρχιακής οργάνωσης).
Τα μέλη αυτά μπορούν να ανακληθούν και να εκλεγούν νέα από τη Νομαρχιακή Συνέλευση, με πλειοψηφία τουλάχιστον των 2/3 των μελών της Νομαρχιακής οργάνωσης.
Το σύστημα εκλογής των μελών της Κ.Π.Ε. που εκλέγονται από τις νομαρχιακές συνελεύσεις είναι το ίδιο με το σύστημα εκλογής των μελών της Κ.Π.Ε. που εκλέγονται από το Συνέδριο.4. Αν ο νέος αυτός θεσμός εγκριθεί από το επικείμενο Συνέδριο του ΣΥΝ, τότε αυτό θα εκλέξει μόνο τον αριθμό των μελών της Κ.Π.Ε. που προβλέπεται να εκλεγεί από αυτό και εντός ενός μηνός μετά το Συνέδριο θα συνέλθουν οι νομαρχιακές συνελεύσεις για να εκλέξουν τα μέλη της Κ.Π.Ε. που τους αναλογούν.
Κανονισμός Εκλογής Οργάνων και Αντιπροσώπων
Ο ρόλος των τάσεων στο κόμμα4.α. Αντικατάσταση όλων των εδαφίων, με εξαίρεση το τελευταίο που αναφέρεται στην Επιτροπή Οικονομικού Ελέγχου.
Προτείνεται η διατύπωση:
«Η εκλογή αντιπροσώπων για τα συνέδρια και τις συνδιασκέψεις, των μελών της ΚΠΕ και των Νομαρχιακών Επιτροπών διεξάγεται με ενιαίο ψηφοδέλτιο στο οποίο καταχωρίζονται τα ονόματα όλων των υποψηφίων με αλφαβητικά σειρά».
4.β. Αντικατάσταση όλων των εδαφίων, με εξαίρεση το τελευταίο που αναφέρεται στην περίπτωση ισοψηφιών.
Προτείνεται η διατύπωση:
-«Η κατανομή των εδρών γίνεται με τη σειρά σταυρών προτίμησης, βάσει του συστήματος μειωμένης σταυροδοσίας 40%».
-«Η ποσόστωση των Γυναικών εφαρμόζεται κατά την ανακήρυξη».Σκοπός:
- Ο περιορισμός του ρόλου των τάσεων στην αναγκαία ζωτική για το κόμμα διακίνηση ιδεών.
- Η εξουδετέρωση των βλαπτικών επιπτώσεων των τάσεων στο κόμμα, που παραδέχονται και καταλογίζουν όλες οι τάσεις!
- Η διασφάλιση της θεμελιώδους, για ενιαίο κόμμα, διάταξης του καταστατικού: «Καταβάλλεται κάθε προσπάθεια ώστε να εξασφαλίζεται η σύνθεση των απόψεων και η μέγιστη δυνατή συναίνεση.
- Η διάταξη αυτή αναιρείται από τον προτεινόμενο για τροποποίηση κανονισμό, που οδηγεί σε περιχαράκωση με το άρθρο 4α, εδαφ. 3 «Το δικαίωμα ξεχωριστού ψηφοδελτίου ισχύει εφόσον έχει κατατεθεί κείμενο πολιτικών θέσεων (πλατφόρμα)
- Στα Ενιαία Δημοκρατικά Κόμματα η συζήτηση είναι παραγωγική όταν διεξάγεται σε κοινή πλατφόρμα με προτάσεις - αντιπροτάσεις - τροπολογίες στα σημεία διαφορετικής γνώμης, με ζητούμενο το άριστο αποτέλεσμα για το κόμμα και την κοινωνία.
Για την ανανέωση των ηγετικών στελεχών του Κόμματος
Κάθε μέλος της ΚΠΕ δικαιούται να εκλέγεται στην ΠΓ μέχρι 10 χρόνια, σωρευτικά από την ίδρυση του Κόμματος.
Επέρχεται αντικατάσταση των μελών της ΠΓ από τους αναπληρωματικούς, κατά την ημερομηνία συμπλήρωσης της 10ετίας
Για τον τρόπο εκλογής του Προέδρου
Ο Πρόεδρος εκλέγεται από το Συνέδριο , εκπροσωπεί δημόσια το κόμμα και είναι Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής ομάδας . Ο Πρόεδρος λειτουργεί στο πλαίσιο των αποφάσεων της ΚΠΕ . Σε περίπτωση άρσης της εμπιστοσύνης της ΚΠΕ ( 51% ) προς τον Πρόεδρο , συγκαλείται Έκτατο συνέδριο με θέμα την εκλογή Προέδρου.
Περιορισμός Θητειών
Ο περιορισμός θητειών να ισχύει μόνο για τις αιρετές θέσεις που η σειρά εκλογής τους καθορίζεται αποκλειστικά από εσωκομματικές διαδικασίες (πχ Ευρωβουλευτές).
Διαδικαστικές ρυθμίσεις
Η συμμετοχή των Γυναικών σε όλα τα όργανα του Κόμματος να είναι 50%.
Διαδικαστικές ρυθμίσεις
Η συμμετοχή των γυναικών στα ψηφοδέλτια των εθνικών και των ευρωπαϊκών εκλογών είναι 50%.
Διαδικαστικές ρυθμίσεις
Η συμμετοχή των γυναικών στα ψηφοδέλτια των εθνικών και των ευρωπαϊκών εκλογών είναι 30%.
Κανονισμός Εκλογής Οργάνων και Αντιπροσώπων
Η εκπροσώπηση των γυναικών σε όλα τα βουλευόμενα όργανα είναι τουλάχιστον 30%, αρκεί οι υποψήφιες να έχουν συγκεντρώσει το 50% των ψήφων του/της τελευταίου/ας, χωρίς την εφαρμογή της ποσόστωσης
Κανονισμός Εκλογής Οργάνων και Αντιπροσώπων
Η ποσόστωση των γυναικών ισχύει εφόσον έχουν ψηφιστεί από το 10% των ψηφισάντων του σώματος η της λίστας.
Κανονισμός Εκλογής Οργάνων και Αντιπροσώπων
Εάν υπάρχουν ξεχωριστά ψηφοδέλτια (λίστες), ο ψηφοφόρος μπορεί να δώσει σε υποψηφίους άλλων ψηφοδελτίων από αυτό της προτίμησης του από 1 μέχρι και το 1/10 των σταυρών προτίμησης που δικαιούται (επικοινωνία). Μπορεί να δώσει έως και το σύνολο των σταυρών που δικαιούταί κατανεμημένο όπως θέλει σε υποψηφίους από όλες τις λίστες υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα έχει δώσει σταυρό προτίμησης σε συγκεκριμένο ψηφοδέλτιο (λίστα).
Κανονισμός Εκλογής Οργάνων και Αντιπροσώπων
Αν υπάρχουν ξεχωριστά ψηφοδέλτια (λίστες), ο ψηφοφόρος μπορεί να δώσει σε υποψηφίους άλλων ψηφοδελτίων από αυτό της προτίμησής του μέχρι το 30% των σταυρών προτίμησης που δικαιούται (επικοινωνία). Ο όρος αυτός δεν ισχύει για την εκλογή των εκτελεστικών οργάνων.
Κανονισμός Εκλογής Οργάνων και Αντιπροσώπων
Η επικοινωνία στις ψηφοφορίες μεταξύ των ξεχωριστών ψηφοδελτίων να ισχύει και στα εκτελεστικά όργανα.
Δικαιώματα μελών
Τα μέλη έχουν ισότιμη δυνατότητα να προσλαμβάνονται ως μισθωτοί στο μηχανισμό του κόμματος. Την ευθύνη έχει Επιτροπή που ορίζεται από την ΚΠΕ.
Ειδική λίστα εκλογής στην ΚΠΕ μη ενταγμένων σε τάσεις.
Από την ειδική αυτή λίστα εκλέγεται στην ΚΠΕ - αντίστοιχα στις ΝΕ - αριθμός μελών που αντιστοιχεί στο 15% του συνολικού αριθμού των μελών του οργάνου. Σε περίπτωση που το 15% αντιστοιχεί σε δεκαδικό αριθμό εφαρμόζεται η ρύθμιση της στρογγυλοποίησης . Για την ειδική λίστα ισχύει η μονοσταυρία και δεν ισχύει η ποσόστωση γυναικών.
Για τις τάσεις
Είναι γενικά παραδεκτό ότι ο σημερινός τρόπος λειτουργίας και ο ρόλος των τάσεων έχει ορισμένες αρνητικές επιπτώσεις στη λειτουργία του Κόμματος. Από την άλλη πλευρά ουδείς υποστηρίζει, σοβαρά, την κατάργηση των τάσεων, αντίθετα θεωρούμε, συνολικά, ως κατάκτηση τον πολυτασικό χαρακτήρα του ΣΥΝ. Επομένως, το ζητούμενο είναι να προταθούν μέτρα και ρυθμίσεις οι οποίες στο πλαίσιο ενός πολυτασικού κόμματος θα περιορίζουν αρνητικές πλευρές από την ύπαρξη και τη λειτουργία των τασικών μορφωμάτων. Δεν αγνοούμε ότι στο Καταστατικό μας περιλαμβάνονται ανάλογες ρήτρες, όμως αυτές έχουν περισσότερο το χαρακτήρα «ευχών» παρά δεσμευτικών ρυθμίσεων.
Μια αιτία των προβλημάτων είναι ότι οι τάσεις ενώ - διακηρυχτικά τουλάχιστον - ξεκινούν ως ρεύματα ιδεών, στη συνέχεια αποκτούν ακαμψίες, ιεραρχίες κλπ. Ένας τρόπος να ξεπεραστούν αυτά τα φαινόμενα είναι ο συγκεκριμένος χρόνος ζωής ενός τασικού μορφώματος.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι σύντροφοι που συνέταξαν το υπάρχον Καταστατικό (στη φάση της ίδρυσης του ΣΥΝ) και το σώμα που το ενέκρινε είχαν από τότε προβλέψει τους κινδύνους που εμπεριέχονται, αντικειμενικά, στη μονιμότητα των τάσεων και γι΄αυτό διατύπωσαν τη θέση «οι τάσεις δεν είναι κατ΄ανάγκην μόνιμο σχήμα». Σήμερα, με την εμπειρία 12 χρόνων, θα βοηθούσε το Κόμμα η συγκεκριμενοποίηση της ιδρυτικής θέσης και η αποφυγή διαιώνισης των τασικών μορφωμάτων. Εξάλλου στο διάστημα που μεσολαβεί μεταξύ 2 Συνεδρίων (3 χρόνια, τουλάχιστον) προκύπτουν αλλαγές σε ιδιαίτερες θέσεις, σε ιδέες, σε συγκλίσεις και αποκλίσεις κλπ.Πρόταση - συμπλήρωση:
Οι τάσεις δεν είναι κατ΄ανάγκην μόνιμο σχήμα. Με αυτή τη λογική μπορούν να συγκροτούνται στη διάρκεια της εκάστοτε προσυνεδριακής περιόδου με βάση τα ερωτήματα και τα διλήμματα που απασχολούν το συγκεκριμένο Συνέδριο και να υπάρχουν μέχρι το επόμενο Συνέδριο.
Στη διάρκεια της επόμενης προσυνεδριακής περιόδου με βάση τα νέα ερωτήματα και διλήμματα μπορούν να αυτοδιαλύονται, να ανασυγκροτούνται και να ανασυντίθενται. Οι τάσεις δεν νοούνται ως μικρογραφία Κόμματος με κάθε οργανωτική δομή και διοικητικά όργανα και πολύ περισσότερο με δική τους πειθαρχία.
Για τις τάσεις
Ο,τι περιορίζει τη λειτουργία των τάσεων ως «μηχανισμών» κινείται σε σωστή κατεύθυνση. Από την άποψη αυτή μπορεί να διαμορφωθεί μια πρόταση, πάντα στο πλαίσιο του ενιαίου - πολυτασικού κόμματος, σύμφωνα με την οποία η διαμόρφωση των συσχετισμών για την εκλογή του Προέδρου, της ΚΠΕ κλπ, ενόψει Συνεδρίου, να γίνεται στη διάρκεια της προσυνεδριακής διαδικασίας, άμεσα, με βάση την ψήφο του συνόλου των μελών του κόμματος (καθολική ψηφοφορία) για τα προτεινόμενα εναλλακτικά προσυνεδριακά κείμενα ή τις τροπολογίες επί των ιδίων κειμένων.
Δηλαδή, τα μέλη του Κόμματος ψηφίζουν, στην προσυνεδριακή διαδικασία, εναλλακτικά κείμενα, που αντιστοιχούν σε αντίστοιχα τασικά μορφώματα και σε αντίστοιχες προτάσεις για την προεδρία του κόμματος. Με τον τρόπο αυτό οι καθοριστικές ψηφοφορίες εμπεριέχουν στο μέγιστο δυνατό βαθμό το στοιχείο της άμεσης ψηφοφορίας και δεν παρεμβάλλονται οι τεχνικές της εκλογής συνέδρων.
Γίνεται μια κριτική στη λογική που συνοδεύει την πρόταση αυτή. Υποστηρίζεται ότι με την προτεινόμενη διαδικασία ενισχύεται ο «κλειστός» χαρακτήρας των τάσεων. Υπάρχει βάση στην κριτική αυτή. Η πρόταση όμως λαμβάνει υπόψιν το γεγονός ότι οι τάσεις υπάρχουν, ότι στα Συνέδρια οι καταστάσεις είναι δεδομένες και ότι η μεταφορά των επιλογών στο «κατώτερο» δυνατό επίπεδο περιορίζει αισθητά την αρνητική επίπτωση «των μηχανισμών» χωρίς να αναιρείται ούτε ο ενιαίος χαρακτήρας του Κόμματος, ούτε ο ρόλος του Συνεδρίου ως ανώτατο όργανο του κόμματος.
Σημείωση: Οι παραπάνω σκέψεις εκκινούν από ανάλογες εμπειρίες των κομμάτων της ιταλικής Αριστεράς.
Σε περίπτωση αποδοχής του προαναφερόμενου σκεπτικού, θα απαιτούντο συγκεκριμένες τροποποιήσεις του καταστατικού στις διατάξεις περί ΚΠΕ, τακτικού συνεδρίου, καθώς και σε αντίστοιχες διατάξεις του «Κανονισμού εκλογής οργάνων και αντιπροσώπων».
Όργανα της ΚΠΕ
Η ΚΠΕ εκλέγει την Πολιτική Διεύθυνση και την Εκτελεστική Γραμματεία.
Η Πολιτική Διεύθυνση αποτελεί πολιτικό όργανο του κόμματος με ευθύνη την εξειδίκευση στην πολιτική συγκυρία των αποφάσεων της ΚΠΕ και την αντιμετώπιση τρεχόντων θεμάτων μεταξύ των συνόδων της ΚΠΕ, πάντα στο πνεύμα των αποφάσεών της. Αποτελεί επίσης το όργανο που εισηγείται στην ΚΠΕ. Προφανώς η Πολιτική Διεύθυνση δεν μπορεί να αναιρέσει αποφάσεις της ΚΠΕ. Συνεδριάζει τακτικά κάθε δεκαπενθήμερο με ευθύνη της Ε.Γ. και εκτάκτως όταν το ζητήσει το 1/3 των μελών της.
Η Εκτελεστική Γραμματεία αποτελεί εκτελεστικό όργανο με ευθύνη την καθημερινή λειτουργία του κόμματος, τον έλεγχο και το συντονισμό της υλοποίησης των αποφάσεων της ΚΠΕ και της Πολιτικής Διεύθυνσης και την αντιμετώπιση έκτακτων καθημερινών αναγκών.
Η Πολιτική Διεύθυνση δεν θα πρέπει να ξεπερνάει σε μέγεθος τα 39 μέλη και η Εκτελεστική Γραμματεία τα 7.
Για τα Τμήματα - Επιτροπές
Καταρχήν στο σχετικό κεφάλαιο του Καταστατικού συνυπάρχουν δύο αντιτιθέμενες τοποθετήσεις ως προς τη συγκρότηση των τμημάτων
Τοποθέτηση 1 (σελ.24):
«Με απόφαση της ΚΠΕ, μετά από σύγκληση ευρύτερου σώματος από μέλη του ΣΥΝ που εκδηλώνουν ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο θέμα, συγκροτούνται μόνιμα τμήματα, .»
Τοποθέτηση 2 ( σελ. 25):
«Η σύνθεση του Τμήματος, ο/η υπεύθυνος/η, αποφασίζεται, εκλέγεται από ευρύτερα σώματα που συγκαλεί η ΚΠΕ από μέλη του ΣΥΝ που εκδηλώνουν ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο θέμα».
Στην πράξη όλα τα προηγούμενα χρόνια ακολουθείται η δεύτερη διαδικασία.
Η εμπειρία, μέσα από την υποκειμενική εκτίμηση, είναι ότι η ακολουθούμενη διαδικασία συγκρότησης δεν οδηγεί στα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα.
Στην πράξη τι συμβαίνει; Στην εναρκτήρια συνεδρίαση εμφανίζεται ένας μεγάλος αριθμός συντρόφων (σε πολλά τμήματα, όχι σε όλα), διαμορφώνεται ένας κατάλογος στον οποίο προστίθενται και απόντες (που έχουν διαμηνύσει ότι ενδιαφέρονται) και το σύνολο εκλέγει γραμματεία και υπεύθυνο.
Στη συνέχεια το «Τμήμα» δεν συγκαλείται ή συγκαλείται πολύ σπάνια και λειτουργεί μόνο η γραμματεία που εκφράζει όσους συγκεντρώθηκαν στη συγκεκριμένη συνεδρίαση. Εμφανίζονται και πάλι η δραστηριοποίηση των τάσεων, η «κινητοποίηση», τα τασικά κριτήρια, ο συσχετισμός. Υπάρχουν αξιόλογοι σύντροφοι που η όλη διαδικασία τους αποθαρρύνει να συμμετάσχουν. Γι΄αυτό θα ήταν προτιμότερο, αφού πρόκειται για τμήματα της ΚΠΕ, μετά την όλη προετοιμασία, η ίδια η ΚΠΕ (ή η ΠΓ εξουσιοδοτούμενη) να αποφασίζει, συνεκτιμώντας όλα τα δεδομένα, την τελική σύνθεση του τμήματος και τον υπεύθυνο.
Πρόταση:
Να απαλειφθεί η εκλογή από το ευρύτερο σώμα (σελίδα 25) και η πρώτη παράγραφος (σελίδα 24) να επαναδιατυπωθεί ως εξής:
«Με απόφαση της ΚΠΕ, μετά από σύγκληση ευρύτερης σύσκεψης από μέλη και φίλους τους ΣΥΝ που εκδηλώνουν ενδιαφέρον για το κάθε συγκεκριμένο θέμα, συγκροτείται το αντίστοιχο μόνιμο τμήμα (σύνθεση και υπεύθυνος) για τη θεματική επεξεργασία της πολιτικής του ΣΥΝ. Το σύνολο των συντρόφων και φίλων που εκδηλώνουν ενδιαφέρον αξιοποιούνται συστηματικά στην όλη δραστηριότητα του Τμήματος.
Για τους Αιρετούς
Μετά τη φράση «Η επιλογή των υποψηφίων Ευρωβουλευτών … μελών του ΣΥΝ» προστίθεται:
«Επιδιώκεται η πλήρωση τουλάχιστον Ύ των θέσεων του ευρωψηφοδελτίου μέσω των προκριματικών εκλογών. Είναι δυνατόν πάντως η ΚΠΕ να αποφασίσει (πριν από τη διεξαγωγή του δημοψηφίσματος) ότι το τελευταίο σε ψήφους 25% των υποψηφίων στις προκριματικές εκλογές δεν θα συμμετάσχει στο ψηφοδέλτιο, ακόμη κι αν άτι τέτοιο παραβιάζει τον κανόνα των Ύ. Οι υπόλοιπες θέσεις του ψηφοδελτίου συμπληρώνονται με ευθύνη της ΚΠΕ και δεν είναι υποχρεωτικό να είναι οι τελευταίες της λίστας. Δεν μπορεί πάντως με απόφαση της ΚΠΕ να τοποθετηθεί σε εκλόγιμη θέση μέλος του Κόμματος που δεν συμμετείχε στις προκριματικές εκλογές. Επίσης λαμβάνεται κατάλληλη μέριμνα ώστε πριν από τη διεξαγωγή των προκριματικών εκλογών να έχουν τα μέλη την ευκαιρία να ενημερωθούν επαρκώς για τις απόψεις των υποψηφίων (πχ μέσω της ΑΥΓΗΣ, κοινού ερωτηματολογίου-συνέντευξης που απαντούν, εκδηλώσεις κ.α.)».
Για τις Πολιτικές Κινήσεις
Στο τμήμα περί συγκρότησης των ΠΚ, μετά τη φράση «Οι κινήσεις σε χώρους…υφίσταται ΝΕ από την ΚΠΕ» προστίθεται τα εξής:
«Προκειμένου να διασφαλιστεί η ουσιαστική και όχι μόνο η τυπική λειτουργία των Πολιτικών Κινήσεων και να είναι δυνατή η ανάπτυξη ενός γόνιμου πολιτικού διαλόγου, θεωρείται σκόπιμο οι ΠΚ να μην ξεπερνούν τα 50-60 μέλη. Όπου συμβαίνει κάτι τέτοιο, με μέριμνα των ίδιων των ΠΚ και των ανώτερων οργάνων (ΝΕ, ΚΠΕ) επιδιώκεται η δημιουργία επιπλέον Πολιτικών Κινήσεων στον ίδιο κοινωνικό χώρο (Δήμος, εργασιακός χώρος κλπ). Προφανώς οι ΠΚ αυτές θα πρέπει να συντονίζουν τη δράση τους, ώστε η παρέμβαση του Συνασπισμού να είναι ενιαία και όχι αντιφατική. Επιπλέον, για ζητήματα συνδικαλιστικής εκπροσώπησης, επιλογής υποψήφιου Δημάρχου, δημόσιας διατύπωσης γνώμης για θέματα που αφορούν ολόκληρο τον κοινωνικό χώρο στον οποίο αναφέρονται οι Πολιτικές Κινήσεις κλπ η απόφαση λαμβάνεται σε ολομελειακή συνδιάσκεψη όλων των ΠΚ που καλύπτουν το συγκεκριμένο χώρο. Κάθε άλλη, μονομερής απόφαση είναι άκυρη».
Για τα μέλη των κλαδικών οργανώσεων.
Τα μέλη του ΣΥΝ που δεν ανήκουν σε τοπικές ΠΚ δικαιούται να συμμετέχουν κανονικά κατά τη συζήτηση και ψηφοφορία για θέματα που αφορούν τον Δήμο στον οποίο κατοικούν.
Περί κυρώσεων των μελών
Σε περίπτωση που δεν υπάρξει πλειοψηφία 50%+1 αλλά σχετική πλειοψηφία υπέρ της διαγραφής σε ΓΣ με απαρτία, τότε το θέμα παραπέμπεται στο αμέσως ανώτερο όργανο (ΝΕ, ΚΠΕ) το οποίο καλείται να αποφανθεί αιτιολογημένα υπέρ ή κατά της διαγραφής του μέλους.
Περί κυρώσεων των μελών
Οι αποφάσεις στέρησης της κομματικής ιδιότητας λαμβάνονται με πλειοψηφία των 2/3 των παρόντων μελών της ΠΚ σε ΓΣ που υπάρχει απαρτία. Για την επανένταξη στην ίδια Π.Κ., που μπορεί να ζητηθεί μετά από ένα χρόνο, απαιτείται πλειοψηφία των 2/3 των παρόντων μελών της Π.Κ. σε Γ.Σ. που υπάρχει απαρτία.
Περί κυρώσεων των μελών
Η αναιτιολόγητη αποχή μέλους για ένα χρόνο οδηγεί στη στέρηση του δικαιώματος της ψήφου, του εκλέγειν και εκλέγεσθαι.
Για τη συμμετοχή των γυναικών στα ψηφοδέλτια.
Σε εκλογές στις οποίες ο Συνασπισμός συμμετέχει μέσω κάποιου σχήματος εκλογικής συνεργασίας, που του δίνει τη δυνατότητα να ορίσει αυτόνομα έναν αριθμό υποψηφίων, η υποχρέωση της ποσόστωσης φύλου μεταφέρεται σ΄αυτούς τους υποψήφιους.
Σε εκλογές που γίνονται με το σύστημα της λίστας, θα πρέπει να λαμβάνεται ειδική μέριμνα ώστε η ποσόστωση φύλου να μην αφορά το ψηφοδέλτιο γενικώς, αλλά και τις εκλογικές θέσεις. Η υποχρέωση αυτή, όπως και η υποχρέωση των εν γένει ποσοστώσεων, ισχύει και στην περίπτωση που για τη συμπλήρωση του ψηφοδελτίου γίνονται εσωκομματικές προκριματικές εκλογές.
Είναι προφανές ότι σε περίπτωση συμμετοχής σε σχήματα εκλογικής συνεργασίας με αυτόνομες διαδικασίες τα παραπάνω δεν είναι δυνατό να δεσμεύουν ολόκληρο το σχήμα. Παρόλα αυτά ο Συνασπισμός - στο πλαίσιο των Διακηρύξεών του για τη προώθηση της ισότητας - καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια προκειμένου αντίστοιχες αρχές να υιοθετηθούν και από το εκλογικό σχήμα.
Για τον Κανονισμό Εκλογής Οργάνων και Αντιπροσώπων
«Ισχύει το δικαίωμα ξεχωριστού ψηφοδελτίου (λίστας) στις διαδικασίες εκλογής αντιπροσώπων για τα συνέδρια και τις συνδιασκέψεις, για την εκλογή της ΚΠΕ και των Νομαρχιακών Επιτροπών εφόσον στο διάλογο έχει κατατεθεί ξεχωριστό κείμενο από τους ενδιαφερόμενους».
«Το δικαίωμα ξεχωριστού ψηφοδελτίου ισχύει εφόσον έχει κατατεθεί κείμενο πολιτικών θέσεων (πλατφόρμα) προς ψήφιση στο Συνέδριο. Τα κείμενα αυτά συντάσσονται από τους ενδιαφερόμενους και κυκλοφορούν στις οργανώσεις μαζί με όλα τα υλικά με ευθύνη των οργανώσεων. Η κατάθεση του κειμένου για ψηφοφορία αποτελεί προϋπόθεση για τη συμμετοχή στην εκλογή της ΚΠΕ με ξεχωριστή λίστα».
«Ισχύει το δικαίωμα ξεχωριστού ψηφοδελτίου (λίστας) και για τα εκτελεστικά όργανα του Κόμματος, εφόσον στην αντίστοιχη πολιτική διαδικασία (συνέδριο, συνδιάσκεψη κλπ) έχει κατατεθεί ξεχωριστό κείμενο θέσεων (πλατφόρμα)».
Για το Ειδικό Συμβούλιο
Η ΚΠΕ εκλέγει 15μελές Ειδικό Συμβούλιο από μη μέλη της και με αυξημένη πλειοψηφία 80%. Το ειδικό συμβούλιο διασφαλίζει τα δικαιώματα των μελών και αποφασίζει στις προσφυγές των μελών για παραβιάσεις των δικαιωμάτων τους από όργανα και στελέχη του ΣΥΝ.
Για το Πόθεν έσχες
Στο Ειδικό Συμβούλιο κατατίθενται τα πόθεν έσχες των μελών της ΚΠΕ και όσων άλλων στελεχών αποφασίζει η ΚΠΕ και αποτελούν δημόσια έγγραφα.
Για την Ευρωπαϊκή Αριστερά
Η ΚΠΕ εκλέγει από όλα τα μέλη του ΣΥΝ και της Νεολαίας τους συνέδρους για το Συνέδριο του κόμματος της Ευρωπαϊκής Αριστεράς.
Η ΚΠΕ εκλέγει από τα μέλη της και από τα μέλη του ΚΣ της Νεολαίας την αντιπροσωπεία του ΣΥΝ στην ΕΕ του κόμματος της Ευρωπαϊκής Αριστεράς.
Το συνέδριο θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας στις 16 και 17 Απριλίου. Η ΚΠΕ λαμβάνοντας υπόψιν τόσο την ανάγκη διασφάλισης ενός ελεύθερου και πλούσιου διαλόγου, όσο και τα ασφυκτικά χρονικά περιθώρια, καθορίζει το ακόλουθο χρονοδιάγραμμα:
10 Μαρτίου: Λήξη προθεσμίας κατάθεσης άλλων κειμένων στην Επιτροπή Καταστατικού για συμμετοχή στον προσυνεδριακό διάλογο.
20 Μαρτίου: Δημοσίευση των προσυνεδριακών κειμένων.
21 Μαρτίου - 13 Απριλίου: Προσυνεδριακός διάλογος στις ΠΚ
Μέχρι 15 Απριλίου: Κωδικοποίηση από την Επιτροπή Καταστατικού των προτάσεων από τον προσυνεδριακό διάλογο για να παρουσιαστούν στο Συνέδριο.
Αλλαγές στο καταστατικό του κόμματος
Συζήτηση για την οργανωτική ανασυγκρότηση του κόμματος
Για την συζήτηση των κειμένων θα ακολουθηθεί η εξής διαδικασία:
1. Θα πρέπει να πραγματοποιηθεί τουλάχιστον μία συνέλευση σε κάθε Π.Κ.
2. Στη συζήτηση για την απόφαση του συνεδρίου σε σχέση με την οργανωτική ανασυγκρότηση του κόμματος καταγράφονται οι απόψεις των ομιλητών, ψηφίζονται τα πολιτικά κείμενα, καθώς και πιθανές τροπολογίες.
3. Στη συζήτηση για το καταστατικό παρουσιάζεται από τον
εισηγητή το πνεύμα των προτεινόμενων αλλαγών στο καταστατικό και οι βασικές
αλλαγές που προτείνονται. (Για τη διευκόλυνση της συζήτησης θα πρέπει στα
προσυνεδριακά υλικά να μην αναφέρονται μόνο οι προτεινόμενες, νέες
διατυπώσεις αλλά και οι ισχύουσες, προς αναθεώρηση διατάξεις).
Μετά την εισήγηση ακολουθεί συζήτηση και καταγραφή των
εκτιμήσεων της ΠΚ και των προτάσεων μεμονωμένων συντρόφων που το επιθυμούν.
Η ΠΚ, εφ' όσον το επιθυμεί, ψηφίζει κείμενό της με παρατηρήσεις και
προτάσεις για το καταστατικό. Αν επίσης επιθυμεί ψηφίζει όλες ή ορισμένες
από τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί, σύμφωνα με την κρίση της. Οι
μειοψηφούσες προτάσεις για αλλαγές στο καταστατικό τίθενται σε ψηφοφορία εφ'
όσον τις υιοθετεί τουλάχιστον ένα μέλος της ΠΚ.
4. Στην προσυνεδριακή διαδικασία έχουν δικαίωμα ψήφου όλα τα μέλη της ΠΚ που έχουν εγγραφεί στο κόμμα ή τη Νεολαία μέχρι και την 31η Ιανουαρίου 2005.