Ο ΣΥΝ πιστεύει ότι απαιτείται εγρήγορση και ανάληψη πρωτοβουλιών έτσι ώστε η εξωτερική πολιτική της χώρας να είναι αποτελεσματική για τα συμφέροντα του λαού μας.
Επισημαίνω ότι στην ευρύτερη περιοχή υπάρχει ρευστότητα, η οποία έχει την τάση να θέλει να βραχυκυκλώσει την εξωτερική πολιτική της χώρας.
Με την Τουρκία σε συνθήκες διαπραγμάτευσης, το πρόβλημα είναι η Τουρκία να ανταποκριθεί στα κριτήρια και τις προϋποθέσεις των αποφάσεων που ελήφθησαν, να αναγνωρίσει την Κυπριακή Δημοκρατία, να οδηγηθεί σ΄ έναν ουσιαστικό εκδημοκρατισμό και να αναπτυχθεί η δυναμική του ευρωπαϊκού πλαισίου για ασφαλή, δίκαιη και λειτουργική λύση του κυπριακού προβλήματος.
Στο θέμα της αναγνώρισης της FYROM, η θέση του ΣΥΝ είναι σαφής και συνεπής. Πιστεύουμε ότι πρέπει να συνεχιστούν οι διαπραγματεύσεις στα πλαίσια του ΟΗΕ, στα πλαίσια της ενδιάμεσης συμφωνίας, για μια λύση η οποία θα είναι αμοιβαίως αποδεκτή και δεν θα δημιουργεί πολιτικά, πολιτισμικά ή άλλα προβλήματα σε καμία από τις γειτονικές χώρες. 'Αλλωστε η πορεία της FYROM προς την Ευρώπη προϋποθέτει αποδοχή του ευρωπαϊκού πλαισίου που συνίσταται στην μη αμφισβήτηση των συνόρων, στη μη αμφισβήτηση της κρατικής οντότητας των υπαρχόντων κρατών.
Είναι αναγκαίο να επισημάνω ότι θεωρώ απαράδεκτες και προσβλητικές για τη χώρα μας στα πλαίσια αυτής της ρευστής και κρίσιμης περιόδου τις δηλώσεις του κ. Μπερνς. Αν ο κ. Μπερνς θέλει να γίνει βαλκανιάρχης, δεν μπορεί να το κάνει αυτό σε βάρος των συμφερόντων της Ελλάδας αλλά και της σταθερότητας της ευρύτερης περιοχής των Βαλκανίων, που έχουν ιστορικό προορισμό την ένταξή τους στην ευρωπαϊκή ολοκλήρωση.
Θεωρώ επίσης επικίνδυνες και αποπροσανατολιστικές τις παρεμβάσεις ορισμένων παραγόντων, όπως ο μεταθετός Επίσκοπος της Θεσσαλονίκης, για ζητήματα τα οποία είναι της αρμοδιότητας της κυβέρνησης και των πολιτικών δυνάμεων της χώρας.
Τέλος, εύχομαι στα ζητήματα της εξωτερικής πολιτικής να μην υποτροπιάσει ένα αρνητικό σύμπτωμα του πολιτικού μας συστήματος, ένα τραγικό λάθος, να χρησιμοποιούνται τα ζητήματα εξωτερικής πολιτικής για λόγους εσωτερικής κατανάλωσης και κομματικής αντιπαράθεσης. Πολύ περισσότερο διότι είμαστε σε πορεία δημοτικών-νομαρχιακών εκλογών και στη συνέχεια εθνικών εκλογών.
Θεωρώ, και το είπα από την πρώτη στιγμή με συνέπεια, ότι το διαπραγματευτικό πλαίσιο και η αντιδήλωση δίνουν τη δυνατότητα στην εξωτερική πολιτική της χώρας να υπερασπιστεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα συμφέροντά μας, κάτω από την στέγη του ευρωπαϊκού κεκτημένου, στα πλαίσια της πορείας της Τουρκίας προς την Ευρώπη. Αυτό είναι το κρίσιμο από δω και πέρα, μέσα σ΄ ένα πλαίσιο που δεν είναι αρνητικό για τη χώρα. Και επίσης θεωρώ ότι η ρευστότητα που υπάρχει στα Βαλκάνια και στην ευρύτερη περιοχή, έτσι όπως εκφράζεται από την αναγνώριση που έκανε της FYROM ο κ. Μπους, από τις υβριστικές δηλώσεις, τις ιταμές δηλώσεις του κ. Μπερνς και από την επίσπευση της πρωτοβουλίας του κ. Νίμιτς επιβάλλει να έχουμε διορατικότητα και ανάληψη πρωτοβουλιών.
Το λέω ευθέως, στα θέματα εξωτερικής πολιτικής δεν έχουν ρόλο παρεμβάσεις του τύπου που έκανε ο μεταθετός Επίσκοπος Θεσσαλονίκης, όπως επίσης δεν έχουν ρόλο αντιλήψεις που θέλουν αυτά τα ζητήματα να τα αξιοποιούν για την εξυπηρέτηση εσωτερικών κομματικών αντιπαραθέσεων.
Είναι επίσης αναγκαίο να πω ότι αντιλήψεις περί βέτο και δημοψηφισμάτων εγώ τις θεωρώ άστοχες.
Δεν είναι δείγμα ευθύνης εάν χρησιμοποιούνται αυτά τα θέματα για την κομματική αντιπαράθεση. Πληρώσαμε αυτή τη νοοτροπία με τρόπο τραγικό επί 15 ολόκληρα χρόνια. Και με ευθύνη της τότε κυβέρνησης της Ν.Δ. του κ. Μητσοτάκη και με ευθύνη της τότε κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ. Από το εμπάργκο και τα συλλαλητήρια να μην οδηγηθούμε σε νέο αδιέξοδο. Αυτό ζητάει ο απλός κόσμος-
Εάν είναι αρνητικός ο ρόλος των αμερικανών γιατί είναι εποικοδομητικό να συνεχιστούν οι διαπραγματεύσεις με διαπραγματευτή τον κ. Νίμιτς...
Διότι μετέχουμε στο διεθνές γίγνεσθαι, διότι είμαστε μέσα στους διεθνείς Οργανισμούς. Δεν θα πει ξαφνικά η Ελλάδα ότι βγαίνει έξω από τα πλαίσια του ΟΗΕ. Υπάρχει θέμα αξιοποίησης των πλαισίων του ΟΗΕ. Είμαστε μέλη του ΟΗΕ, είμαστε μέλη της Ε.Ε.
To Γραφείο Τύπου