Οι απαράδεκτες συνθήκες εργασίας του ταχυμεταφορέα - διανομέα δικυκλιστή είναι απαραίτητο να αντιμετωπιστούν άμεσα, προκειμένου να ληφθούν τα αναγκαία μέτρα ώστε να απολαμβάνουν οι εργαζόμενοι στον εν λόγω κλάδο ίσα δικαιώματα με τους εργαζομένους άλλων ειδικοτήτων.
Οι περισσότεροι ταχυμεταφορείς - διανομείς εργάζονται κατά κανόνα με συμβάσεις μερικής απασχόλησης, με εξαιρετικά χαμηλές αποδοχές ή ανήκουν στην κατηγορία της αδήλωτης εργασίας.
Οι ταχυμεταφορείς - διανομείς καταγγέλλουν ότι στις καταστάσεις που κατατίθενται στην επιθεώρηση εργασίας, καταχωρούνται ως ασφαλισμένοι για 5ωρη ή 6ωρη απασχόληση, ενώ πολύ συχνά εργάζονται 10 - 12 ώρες. Επίσης, δεν λαμβάνουν το επίδομα και την άδεια που δικαιούνται ανάλογα με το μισθό και τις ώρες που εργάζονται, αλλά σύμφωνα με τη βούληση του εργοδότη. Ο εργοδότης είναι αυτός που αποφασίζει το ύψος των αποδοχών του κάθε εργαζομένου χωριστά, ενώ τα έξοδα δικύκλου (βενζίνες, σέρβις, ζημιές) επιβαρύνουν τον εργαζόμενο. Επιπλέον, ουδείς καταβάλλει τους μισθούς που προβλέπει η Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας ανάλογα με τις τριετίες, τα ένσημα από προϋπηρεσία σε άλλες εταιρίες δεν λαμβάνονται υπόψη, το αντίγραφο της σύμβασης εργασίας και το μηνιαίο φύλλο μισθοδοσίας δεν δίδονται στον εργαζόμενο κ.ά.
Από τα ανωτέρω συνάγεται ότι το επάγγελμα του ταχυμεταφορέα – διανομέα δικυκλιστή στερείται των στοιχειωδών εργασιακών δικαιωμάτων, ενώ παράλληλα είναι αναμφισβήτητα ένα από τα πιο επικίνδυνα και ανθυγιεινά.
Παλαιότερη μελέτη του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (Σεπτέμβριος 2002) κατέδειξε ότι τα εργατικά τροχαία ατυχήματα στον κλάδο των ταχυμεταφορών αυξάνονται ραγδαία. Ένας στους πέντε διανομείς αντιμετωπίζει μόνιμα προβλήματα στο μυοσκελετικό σύστημα, μια στις τέσσερις επιχειρήσεις παρέχει κράνος στους εργαζομένους, ενώ καμιά δεν τους εκπαιδεύει ή τους παρέχει, σύμφωνα με το νόμο, εξοπλισμό ασφαλείας (γάντια, περιβραχιόνια, αδιάβροχα με φθορίζουσα επισήμανση κλπ)
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
- Ποια άμεσα μέτρα θα λάβει με σκοπό τη θεσμική θωράκιση των εργαζομένων στον κλάδο των ταχυμεταφορών και την πλήρη διασφάλιση των εργασιακών τους δικαιωμάτων;
- Είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης να θεσμοθετήσει ειδικότητα ταχυμεταφορέα - διανομέων (courier, delivery) καθώς και να χορηγήσει επίδομα επικίνδυνης ή ανθυγιεινής εργασίας στους εν λόγω εργαζομένους;
Ο ερωτών βουλευτής
Φώτης Κουβέλης