Ο Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Γ. Βουλγαράκης είχε συνάντηση σήμερα κατόπιν πρωτοβουλίας του με αντιπροσωπεία του ΣΥΡΙΖΑ, αποτελούμενη από τους βουλευτές Θ.Δρίτσα, Π.Λαφαζάνη και τον Γ. Γαβρίλη, γραμματέα της Νομαρχιακής Επιτροπής του ΣΥΝ Πειραιά, προκειμένου να τους ενημερώσει για τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης όσον αφορά τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης.
Μετά το τέλος της συνάντησης, από πλευράς του ΣΥΡΙΖΑ έγιναν οι παρακάτω δηλώσεις:
Π.Λαφαζάνης: Είχαμε μια συνάντηση με τον κ.Βουλγαράκη, όπου μας ενημέρωσε για την πολιτική της κυβέρνησης και τους σχεδιασμούς της, σχετικά με τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Βεβαίως, πρέπει να πούμε, ότι δεν ήταν μια συνάντηση ανταλλαγής απόψεων επί της ουσίας, διότι ο κ. Βουλγαράκης μας ενημέρωσε για προειλημμένες αποφάσεις της κυβέρνησης, τις οποίες θεωρεί ότι δεν είναι υπό συζήτηση και θα τις υλοποιήσει, όπως τουλάχιστον ισχυρίζεται, το επόμενο διάστημα.
Εμείς εκφράσαμε την ριζική και κατηγορηματική μας αντίθεση στην πολιτική ιδιωτικοποίησης του λιμανιού του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Γιατί στην ουσία μιλάμε για ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, αν πουληθεί το φιλέτο των λιμανιών που είναι τα εμπορευματοκιβώτια.
Για μας αυτή η πώληση συνιστά ένα μείζον πολιτικό εθνικό έγκλημα. Πουλώντας τα λιμάνια στις δύο μεγάλες κερδοφόρες, ιστορικές θαλάσσιες πύλες της χώρας μας, πωλείται στην ουσία η ίδια η χώρα μας. Εκποιείται η ιστορία, η μνήμη, ο πολιτισμός και το μέλλον του τόπου μας.
Εμείς θα αγωνιστούμε για να ματαιωθούν αυτά τα σχέδια, τα οποία θεωρούμε εγκληματικά για το μέλλον αυτής της χώρας και τα θεωρούμε επίσης εγκληματικά για το μέλλον των εργαζομένων τα λιμάνια. Διότι πλέον οι εργαζόμενοι αυτοί θα δουν να γίνονται μπαλάκι του πινγκ πονγκ και ο σάκος του μποξ, τόσο όσον αφορά τις εργασιακές τους σχέσεις, τα εργασιακά τους δικαιώματα και το εργασιακό τους μέλλον.
Δεν θα διχαστούν οι εργαζόμενοι με δολώματα από την πλευρά της κυβέρνησης όσον αφορά το εργασιακό τους μέλλον. Πιστεύω ότι οι εργαζόμενοι θα αντιταχθούν σε αυτά τα σχέδια ιδιωτικοποίησης. Θα αντιταχθούν όλα τα συνδικάτα, θα αντιταχθεί όλος ο ελληνικός λαός, διότι σας είπα ότι το θέμα αυτό είναι ύψιστο και δεν αφορά μόνο τις εργασιακές σχέσεις, αφορά το μέλλον της ίδιας της χώρας μας.
Απαντώντας σε άλλη ερώτηση για το μέλλον των εργαζομένων στα λιμάνια ο Π.Λαφαζάνης τόνισε:
«Η κυβέρνηση πάει να εφαρμόσει σε ακόμα χειρότερη έκδοση ένα είδος μοντέλο ΟΤΕ, το οποίο κόστισε ο κούκος αηδόνι στο δημόσιο και στα ασφαλιστικά ταμεία. Αυτό το μοντέλο εμείς το απορρίπτουμε κατηγορηματικά».
Ο Π.Λαφαζάνης, επίσης, απαντώντας σχετικά με το θέμα των επενδύσεων και ενδεχόμενης απομόνωσης των λιμανιών μας, αν δεν ιδιωτικοποιηθούν, υπογράμμισε:
«Δεν είναι θέμα επενδύσεων. Τις επενδύσεις αυτές μπορεί να τις κάνει το δημόσιο. Εχει τη δυνατότητα, γιατί ο ΟΛΠ και ο ΟΛΘ είναι υπέρκερδοφόρες επιχειρήσεις, έχουν λαμπρό μέλλον. Καμία απομόνωση δεν πρόκειται να υπάρξει αν τα λιμάνια παραμείνουν δημόσια. Το αντίθετο μπορεί να συμβεί αν γίνει η ιδιωτικοποίηση, που προβλέπει η κυβέρνηση. Αυτό που θέλω να πω και είναι σημαντικό είναι ότι και τα δύο λιμάνια, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, είναι υπερκερδοφόρα. Είναι μια χρυσοφόρος πηγή και με την ιδιωτικοποίηση αυτό που θα γίνει είναι να πλουτίσουν οι ιδιώτες και να φτωχύνει το ελληνικό κράτος και ο ελληνικός λαός. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό γιατί δείχνει ότι υποθηκεύεται οικονομικά το μέλλον του ελληνικού λαού».
Θ.Δρίτσας: Ο Υπουργός ξεκαθάρισε ότι αυτές οι επιλογές είναι επιλογές της κυβέρνησης και ως εκ τούτου είναι προειλημμένες αποφάσεις και δεν τίθενται σε διάλογο. Απλώς και μόνο το επόμενο διάστημα θα επιχειρηθεί να εξασφαλιστεί η «συναίνεση». Είναι αδύνατο, όμως, να εξασφαλιστεί αυτή η συναίνεση από τον ΣΥΡΙΖΑ είτε από την κοινωνία και τους εργαζομένους. Η επιλογή στηρίζεται σε μια παραδοχή ότι κυβερνούν οι μεγάλες κεφαλαιουχικές εταιρείες που εκμεταλλεύονται τα λιμάνια. Δεν αξιολογείται κανένα στοιχείο δημοσίου οφέλους παρά μόνο η προσαρμογή στον παγκόσμιο ανταγωνισμό. Αυτό δεν είναι κριτήριο για μια εθνική πολιτική, για μια οικονομική πολιτική τόσο σημαντική όσο απαιτείται για την πολιτική για τα λιμάνια.
Τα οφέλη, τα οποία επικαλείται ο Υπουργός μετρώνται με πολύ στενά μικροοικονομικά μεγέθη. Καμιά μακροοικονομική και συνολική αξιολόγηση δεν επιχειρείται καν. Μάλιστα, θεωρείται άχρηστη, από τη στιγμή που πρέπει να προσαρμοστούμε σύμφωνα με την κυβερνητική άποψη σε αυτό τον ανταγωνισμό των λιμανιών. Υπάρχει κίνδυνος περιορισμού των αναγκών της εσωτερικής αγοράς, της εσωτερικής βιοτεχνίας και της διακίνησης προϊόντων από την Ελλάδα. Υπάρχει κίνδυνος μονοπωλιακού καθεστώτος και επιλεκτικού καθεστώτος διακίνησης εμπορευμάτων. Από εκεί και πέρα, παρά τα λεχθέντα πως θα υπάρξουν εγγυήσεις στην σύμβαση, ξέρουμε όλοι ότι η ίδια η πραγματικότητα τα καθορίζει αυτά και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί αποδεικνύονται ανίσχυροι σε τέτοιες περιπτώσεις.
Γ.Γαβρίλης: Οι προτάσεις που γίνονται για την τάχα διασφάλιση των εργαζομένων, κυρίως προσιδιάζουν ή μοιάζουν με επιχειρήσεις που έχουν μπει στη διαδικασία του κλεισίματος και της εξαφάνισης. Και γίνεται με τον χειρότερο τρόπο. Σκοπός των προτάσεων αυτών, μεταξύ άλλων, είναι να δημιουργηθεί ένα διχαστικό κλίμα, προκειμένου να διασπάσει τη συνοχή και την ενότητά τους. Εχω την πεποίθηση ότι οι εργαζόμενοι θα υπερβούν αυτό το διχαστικό κλίμα που επιχειρείται και θα υπερασπιστούν στο σύνολό τους την ανάγκη τα λιμάνια να παραμείνουν στο δημόσιο τομέα και να λειτουργήσουν υπέρ του δημοσίου συμφέροντος μέσα από μια διαδικασία ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού.
To Γραφείο Τύπου