Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ και υποψήφιος Πρόεδρος του ΣΥΝ Φ. Κουβέλης, έδωσε σήμερα συνέντευξη Τύπου για τις τρέχουσες πολιτικές εξελίξεις.
Στην ομιλία του ο Φ. Κουβέλης τόνισε:
«Στη διάρκεια της προσυνεδριακής διαδικασίας, επικοινώνησα και συζήτησα με οργανώσεις, με μέλη, φίλους και ψηφοφόρους του Συνασπισμού. Έγινα κοινωνός του προβληματισμού, της αγωνίας και της ελπίδας τους για την πορεία και τη δυναμική εξέλιξη του Συνασπισμού.
Το πολιτικό ήθος, η συλλογικότητα, η αγωνιστικότητα και ο πολιτικός προβληματισμός ήταν στοιχεία του προσυνεδριακού διαλόγου.
Το συνέδριό μας διεξάγεται σʼ ένα κλίμα απαξίωσης της πολιτικής, με κυρίαρχα στοιχεία τη διαφθορά, τη σήψη και τον κιτρινισμό.
Η διαφθορά υπονομεύει και ρευστοποιεί την πολιτική και την καθιστά ευάλωτη σε χειραγωγήσεις και κηδεμονίες, τραυματίζει τη συνοχή της κοινωνίας, η οποία συνεχώς επιβαρύνεται από τα προβλήματα που σωρεύει η νεοφιλελεύθερη πολιτική της κυβέρνησης.
Η διαφθορά έχει καταστεί δομικό στοιχείο του πολιτικού συστήματος και η αντιμετώπισή της πρέπει πρωτίστως να είναι πολιτική.
Στην υπόθεση «Ζαχόπουλου» προστίθεται και η υπόθεση «Siemens». Ο πολιτικός έλεγχος και των δύο υποθέσεων είναι επιτακτική ανάγκη και δεν μπορεί να υποκαθίσταται από το δικαστικό έλεγχο, ο οποίος προβάλλεται από την κυβέρνηση για να δικαιολογήσει την άρνησή της να δεχθεί τη σύσταση εξεταστικής επιτροπής, αλλά και τον κοινοβουλευτικό έλεγχο από την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής.
Η πολιτική σιωπή και η ανοχή, αποτελεί συνενοχή και εξυπηρετεί την υπονόμευση της πολιτικής ζωής και των συμφερόντων του ελληνικού λαού. Έτσι, η διαφθορά όχι μόνον δεν αντιμετωπίζεται αλλά διευκολύνεται.
Τα φαινόμενα πολιτικής κρίσης και ρευστοποίησης της πολιτικής ζωής είναι έντονα υπαρκτά. Το πολιτικό στερεότυπο του δικομματισμού αμφισβητείται πλέον ανοικτά από τους πολίτες.
Ο Συνασπισμός, μέσα και από τον ΣΥ.ΡΙΖ.Α., διεκδικεί τον ανακαθορισμό των πολιτικών συσχετισμών για να βγει η χώρα από την ασφυξία του δικομματισμού. Η ρηγμάτωσή του προϋποθέτει πειστική εναλλακτική προγραμματική πρόταση. Δεν αρκεί απλά να καταγγέλλουμε την κυβέρνηση της Ν.Δ. και του ΠΑΣΟΚ. Πρέπει να προτάσσουμε κεντρικές πολιτικές προγραμματικές προτεραιότητες για τη χώρα.
Ο ΣΥΝ πρέπει να προχωρήσει άμεσα σε προγραμματική ανανέωση. Η σύγχρονη, ριζοσπαστική και ανανεωτική Αριστερά, πρέπει να πρωταγωνιστήσει, μέσα από την ενδυνάμωση της παρουσία της, στη διαμόρφωση μιας νέας κοινωνικής και πολιτικής πλειοψηφίας. Δεν αρκεί να φωτογραφίζουμε τη σημερινή κατάσταση. Πρέπει να την αλλάξουμε σε μια προοπτική ευρύτερων πολιτικών εξελίξεων, με προγραμματικούς όρους.
Η εναλλακτική προγραμματική πρόταση θα αποτελεί δυναμικό στοιχείο για τη διαμόρφωση της αναγκαίας νέας κοινωνικής και πολιτικής πλειοψηφίας.
Είναι πολιτικά αναγκαίο ο ΣΥΝ να εργασθεί στο πλαίσιο ενός συνολικού σχεδίου για τη συνάντησή του με ένα ευρύ φάσμα της νεολαίας, με τους πολίτες που αναφέρονται στο σοσιαλιστικό χώρο και στην αριστερή σοσιαλδημοκρατία και με τις υπαρκτές πολιτικές δυνάμεις της οικολογίας.
Κεντρικό ζήτημα για τον ΣΥΝ αποτελεί η γόνιμη αξιοποίηση της ανοδικής πορείας του που καταγράφηκε στις εκλογές και συνεχίζεται. Οι πολίτες ζητούν απάντηση στο πολιτικό πρόβλημα της χώρας που είναι η προοδευτική εναλλακτική λύση, πέρα από το δικομματισμό και το νεοφιλελευθερισμό.
Ο ΣΥΝ από μικρό κόμμα αμφισβήτησης που «αξίζει να ακούγεται η φωνή του», πρέπει να γίνει μια ανερχόμενη δύναμη που μπορεί να πρωταγωνιστήσει στην αλλαγή του πολιτικού σκηνικού.
Το 5ο Συνέδριο του ΣΥΝ μπορεί και πρέπει να γίνει χώρος ουσιαστικού διαλόγου για τα ζητήματα του κόμματος, της κοινωνίας και της Αριστεράς μπροστά στις ραγδαίες πολιτικές εξελίξεις.»
Ερωτήσεις δημοσιογράφων:
ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ (ΕΠΕΝΔΥΤΗΣ): Σχόλιο για την αναφορά Αλ. Αλαβάνου «να φύγει η κυβέρνηση- υπάρχει εναλλακτική λύση» και την τοποθέτηση του Αλ. Τσίπρα για κυβέρνηση Αριστεράς
Φ.ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Η κυβέρνηση, με τη συγκεκριμένη πολιτική που ασκεί, παρά τα όσα αντίθετα είχε υποσχεθεί στον ελληνικό λαό, σωρεύει κάθε μέρα και περισσότερα προβλήματα στην ελληνική κοινωνία. Η ελληνική κοινωνία συμπιέζεται προς τα κάτω, οι κοινωνικές ανισότητες διευρύνονται και σταθερά το 25% του ελληνικού λαού ζει στα όρια της φτώχειας, κάτω από τα όρια της βιωσιμότητας. Η προοπτική δημοκρατικής ανάπτυξης της χώρας δεν φαίνεται να υπάρχει. Εκείνο το οποίο υπάρχει είναι η απαξίωση της δημόσιας ζωής, είναι η με μεγαλύτερη ένταση δυναμική παρουσία της διαφθοράς, η οποία υπονομεύει τη λειτουργία της πολιτικής ζωής και επιτίθεται σκληρά στην κοινωνική συνοχή, και κατά συνέπεια αυτή η κυβέρνηση δεν έχει λόγο ύπαρξης.
Από εκεί και πέρα υπάρχει το ζήτημα της εναλλακτικής προγραμματικής πρότασης. Κι εκείνο το οποίο υποστηρίζω είναι ότι ακριβώς, με δεδομένη την ανοδική πορεία του ΣΥΝ, ο ΣΥΝ πρέπει να επεξεργαστεί, στο πλαίσιο ενός συνολικού εναλλακτικού σχεδίου, τη νέα προγραμματική του πρόταση η οποία μπορεί να γίνει αφετηρία για τη συσπείρωση όσο και τη σύνθεση όλων εκείνων των κοινωνικών δυνάμεων που λίγο πριν ανέφερα.
Σπεύδω να προλάβω το υφέρπον ερώτημά σας. Δεν υπάρχουν προγραμματικές συμφωνίες αυτή τη στιγμή για να υποστηρίξει κάποιος την εναλλακτική πολιτική πρόταση εξουσίας με το ΠΑΣΟΚ. Αντιθέτως, υπάρχουν προγραμματικού χαρακτήρα αντιθέσεις, και μάλιστα σε μείζονα ζητήματα. Εάν στην πορεία διαμορφωθούν συνθήκες άλλου τύπου, διαφορετικές απ'αυτές που σήμερα υπάρχουν, ο ΣΥΝ, ως ένα κόμμα με πολιτικά αντανακλαστικά και πάντοτε με δεδομένο τον προσανατολισμό του στο να δώσει εναλλακτική πολιτική πρόταση για την αντιμετώπιση των προβλημάτων, είναι θέμα το οποίο πρέπει να αντιμετωπιστεί στο μέλλον.
Σε ότι αφορά -για να απαντήσω και σε ότι αφορά και σε ένα δεύτερο ερώτημα συναφές- εάν συντρέχουν προϋποθέσεις για μια αριστερή εναλλακτική πολιτική πρόταση εξουσίας με το ΚΚΕ. Δεν συντρέχουν προϋποθέσεις, με δεδομένες τις μεγάλες διαφορές όσο και αντιθέσεις που έχουμε με το ΚΚΕ, επίσης σε καίρια και σημαντικά ζητήματα. Ζητήματα που αφορούν τον ευρωπαϊκό προσανατολισμό αυτής της χώρας, ζητήματα λειτουργίας της δημοκρατίας, ζητήματα λειτουργίας της οικονομίας αλλά και της άσκησης επί της ουσίας των κοινωνικών δικαιωμάτων και των ελευθεριών του πολίτη.
Βεβαίως, ανεξάρτητα από τις διαφορές αυτές, που συνοπτικά ανέφερα, υπάρχει η ανάγκη της κοινής πολιτικής δράσης όλων των δυνάμεων της αντιπολίτευσης για θέματα στα οποία μπορεί να υπάρξει κοινός πολιτικός τόπος. Γιατί μια τέτοια κοινή πολιτική δράση σε ζητήματα, για τα οποία -επαναλαμβάνω- μπορεί να υπάρχει κοινός πολιτικός τόπος, καθιστά την αντιπολίτευση αποτελεσματικότερη, όσο και αποτελεσματικότερη καθιστά και αναδεικνύει την απόκρουση της νεοφιλελεύθερης συντηρητικής πολιτικής.
Γ. ΣΙΔΕΡΗΣ (ΣΚΑΙ): Για την ετεροβαρή προβολή των υποψηφίων για την Προεδρία του ΣΥΝ από τα ΜΜΕ ....
Φ.ΚΟΥΒΕΛΗΣ Η ισηγορία πάρα πολλές φορές και προσεβλήθη αλλά και σε κάποιες άλλες περιπτώσεις από ορισμένα ΜΜΕ κατεστράφη. Κι αυτό είναι ένα ζήτημα. Εξακολουθώ να έχω την εκτίμηση ότι υπάρχουν ΜΜΕ τα οποία επιχειρούν τον επηρεασμό αποφάσεων στο εσωτερικό των κομμάτων και ιδιαίτερα στα ζητήματα της ηγεσίας. Εκτιμώ ότι αυτή η προβολή της ισηγορίας, που υπήρξε από ορισμένα ΜΜΕ, είχε πολλαπλή στόχευση, όχι μόνο στα ζητήματα ηγεσίας του ΣΥΝ, αλλά, κατ' αντανάκλαση και τον επηρεασμό ζητημάτων της ηγεσίας άλλων κομμάτων.
ΓΡ. ΡΟΥΜΠΑΝΗΣ (ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ): ...... Η εμπειρία του '89-'90 με τις κυβερνήσεις συνεργασίας δεν ήταν θετική. ..... Τι στοιχεία υπάρχουν για να ευοδωθούν κυβερνήσεις συνεργασίας στο μέλλον;...
Φ.ΚΟΥΒΕΛΗΣ Η περίοδος '89-'90, όπου είχαμε την παρουσία δύο κυβερνητικών συνεργατικών σχημάτων, προσδιορίστηκε από τα μεταβατικά και ιδιαίτερα στοιχεία της περιόδου εκείνης. Να θυμίσω ότι στην περίοδο '89-'90, με τα δύο συνεργατικά σχήματα, δεν επιδιώχθηκε η αντιμετώπιση συγκεκριμένων κοινωνικών, οικονομικών προβλημάτων, αλλά η αντιμετώπιση πολιτικών ζητημάτων που δημιουργούσαν αστάθεια στη λειτουργία του πολιτικού συστήματος.
Επομένως είναι πολιτικό λάθος να αναζητά αναλογίες κάποιος της εποχής εκείνης με την παρούσα εποχή.
Σε κάθε περίπτωση όμως εκλαμβάνω το ερώτημά σας ως ερώτημα που αφορά ποια μπορεί να είναι τα στοιχεία που μπορούν να δικαιολογούν την ύπαρξη κυβερνήσεων συνεργασίας. Οι προγραμματικές συμφωνίες και οι φερέγγυες πολιτικές πρακτικές ως προϋποθέσεις για την μετατροπή των όποιων προγραμματικών συμφωνιών και στο βαθμό που υπάρχουν, σε ένα καθημερινό πολιτικό αποτέλεσμα, τόσο για τα μικρά όσο και για τα μεγαλύτερα προβλήματα της χώρας. Κι αυτές οι προϋποθέσεις σήμερα δεν υπάρχουν.
Α.ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ (ΑΥΓΗ): ... Υπάρχουν περιθώρια διαλόγου κορυφής ΣΥΝ-ΠΑΣΟΚ;....
Φ.ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Η αναζήτηση προγραμματικών συμφωνιών δεν είναι υπόθεση η οποία αρχίζει και τελειώνει με συσκέψεις σε κοινό τραπέζι προβληματισμού. Η αναζήτηση προγραμματικών συμφωνιών εκδηλώνεται δυναμικά με το δημόσιο λόγο που πρέπει να προτάσσει σε ζητήματα προγραμματικού χαρακτήρα αλλά και με τη συγκεκριμένη πολιτική πρακτική, που αναδεικνύει το περιεχόμενο συγκεκριμένων προγραμματικών θέσεων.
Κατά συνέπεια αυτά τα στοιχεία, με τη δυναμική παρουσία τους στην πολιτική ζωή, δεν επιτρέπουν αυτή την ώρα να υποστηρίξω ότι υπάρχουν δυνατότητες για την ανίχνευση ή την προώθηση ή και την οικοδόμηση ακόμη προγραμματικών συμφωνιών. Εάν στο μέλλον υπάρξουν, είναι άλλης τάξεως ζήτημα.
ΑΝΔΡΟΥΤΣΟΥ (ΝΕΤ): ... Για ΣΥΝ
Φ.ΚΟΥΒΕΛΗΣ Αυτό εξαρτάται. Εξαρτάται από τον βαθμό που ο ίδιος ο ΣΥΝ θα αντιληφθεί την παρουσία του ως όχι μόνο ως κόμματος της καταγγελίας και της αντιπολίτευσης, αλλά ταυτόχρονα ως κόμμα που, την ώρα που καταγγέλλει και αντιπολιτεύεται, καταθέτει και τη δική του εναλλακτική προγραμματική πρόταση.
Εγώ, εμείς υποστηρίζουμε ότι η σύγχρονη ανανεωτική και ριζοσπαστική Αριστερά πρέπει να είναι το κόμμα της ρήξης αλλά και της μεταρρύθμισης. Και η μεταρρύθμιση είναι το δυναμικό στοιχείο, είναι ο κόκκινος πυρήνας του ριζοσπαστισμού αυτής της Αριστεράς στην οποία προσβλέπουμε και φιλοδοξούμε ότι μπορεί να υπάρξει.
ΜΠΑΛΑΝΟΣ (ΕΞΑΝΤΑΣ-ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ): Για εκλογικό νόμο ....
Φ.ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Το ερώτημά σας αναδεικνύει την στρέβλωση της αντιπροσωπευτικότητας όσο και της γνήσιας έκφρασης των πραγματικών κοινωνικών και πολιτικών συσχετισμών, η οποία επιτυγχάνεται με το εκλογικό σύστημα. Το εκλογικό σύστημα ήταν μηχανισμός διαμόρφωσης πλειοψηφιών ερήμην των πραγματικών συσχετισμών μέσα στην κοινωνία. Και το εκλογικό σύστημα χρησιμοποιήθηκε και χρησιμοποιείται για τη διαμόρφωση αυτοδύναμων κυβερνήσεων, που εν τέλει είναι μειοψηφία μέσα στην ελληνική κοινωνία.
Ο καινούργιος νόμος έρχεται ως μία επιλογή συντήρησης του δικομματισμού, αφού πριμοδοτεί με 50 έδρες το πρώτο κόμμα, δεν πριμοδοτεί με τον ίδιο αριθμό εδρών το εκλογικό σχήμα που προέρχεται από συνεργασία. Κι αυτό αποδεικνύει τον φόβο της Ν.Δ. για το ενδεχόμενο των οποιωνδήποτε συνεργασιών. Ακριβώς και για τον λόγο αυτόν έσπευσε την πριμοδότηση των 50 εδρών να την αποκλείσει από το πρώτο σχήμα το οποίο θα είναι αποτέλεσμα συνεργασίας κομμάτων.
Αναμφισβήτητα το εκλογικό σύστημα αποτελεί μηχανισμό διαμόρφωσης τεχνητών πλειοψηφιών και ως εκ τούτου αποτελεί και στοιχείο στρέβλωσης και της αντιπροσωπευτικότητας και της λαϊκής κυριαρχίας αλλά και της ισότητας της ψήφου.
Α. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ (ΑΥΓΗ): Για τα επεισόδια του Σαββάτου ...
Φ.ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Καταγγείλαμε από την πρώτη στιγμή αυτό το οποίο περιγράψατε. Δηλαδή, αν όχι τη συνεργασία, τουλάχιστον την ανοχή μέρους των δυνάμεων καταστολής, που ήταν παρούσες αυτές οι δυνάμεις για την αντιμετώπιση της συγκέντρωσης των Χρυσαυγιτών, των φασιστών αυτών, που το έτος 2008 διαδηλώνουν και προβάλλουν τις φασιστικές και ναζιστικές τους απόψεις.
Καταγγείλαμε, λοιπόν, αυτή την ανοχή και σε μερικές περιπτώσεις συνεργασίας των δυνάμεων της Ελληνικής Αστυνομία με τους Χρυσαυγίτες.
Το θέμα, επειδή θεωρούμε ότι είναι ζήτημα δημοκρατικής λειτουργίας των μηχανισμών και των οργάνων του κράτους, δεν θα το περιορίσουμε στην καταγγελία, που ήδη σας είναι γνωστή. Αναμφισβήτητα θα αναδειχθεί με μεγάλη ένταση, ακριβώς γιατί θεωρούμε ότι είναι ζήτημα δημοκρατίας, και στη Βουλή και έξω από τη Βουλή, διεκδικώντας σταθερά και αμετακίνητα τον εκδημοκρατισμό των Σωμάτων Ασφαλείας.
To Γραφείο Τύπου