Τα προβλήματα της σχολικής στέγης (έλλειψη σχολικών κτιρίων και διαθέσιμων οικοπέδων για ανέγερση νέων) ιδιαίτερα σε περιοχές που παρουσιάζουν έντονη οικιστική ανάπτυξη (Δυτική Θεσσαλονίκη, Δήμος Χορτιάτη) ή είναι πυκνοκατοικημένες (Ε΄ Διαμέρισμα Δήμου Θεσσαλονίκης) χρονίζουν δυσχεραίνοντας την εκπαιδευτική διαδικασία και τη μαθησιακή προσπάθεια των μαθητών, πέραν ότι αποτελούν και μόνιμο κίνδυνο για την υγεία και τη σωματική ακεραιότητά τους.
Συγκεκριμένα:
• Λύκειο Πεύκων: Ενώ από τις 19/10/2005 υπογράφηκε σύμβαση μεταξύ της κοινότητας Πεύκων και του ΟΣΚ για την ανέγερση Ενιαίου Λυκείου, οι 350 μαθητές/ τριες συνεχίζουν μέχρι και σήμερα να φοιτούν σε ένα εγκαταλελειμμένο μοναστηριακό κτίριο και σε κοντέινερ διάσπαρτα σε αυλές άλλων σχολείων. Παρά τις υποσχέσεις τις κυβέρνησης σε ερωτήσεις βουλευτών για το ίδιο θέμα (10/11/06, Αρ.Πρωτ. 108600/ΙΗ) για επίσπευση των διαδικασιών και παρά τις συνεχιζόμενες κινητοποιήσεις της Ένωσης Γονέων και Κηδεμόνων και του δημάρχου Πεύκων, το πρόβλημα παραμένει.
• Λύκειο Χορτιάτη: Το Λύκειο Χορτιάτη και την τρέχουσα σχολική χρονιά στεγάζεται σε καφετέρια! Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Λυκείου, πρόκειται να παραδοθεί προς χρήση καινούργιο σχολείο το οποίο αρχικά προοριζόταν για Γυμνάσιο και πρόσφατα αποφασίστηκε ότι θα χρησιμοποιηθεί και από το Λύκειο. Το πρόβλημα όμως παραμένει άλυτο, γιατί ενώ οι αίθουσες του καινούργιου σχολείου είναι δώδεκα, για να λειτουργήσει το Γυμνάσιο και το Λύκειο μαζί απαιτούνται δεκαέξι αίθουσες.
• 21ο Γυμνάσιο-Λύκειο Θεσσαλονίκης: Για την ανέγερση σχολείου (συστεγάζεται σε διπλοβάρδια με το 14ο Γυμνάσιο-Λύκειο) είχε παραχωρηθεί χώρος στις οδούς Β. ΄Ολγας - Νέστωρος Τύπα -Υψηλάντου από το 1985 (ΦΕΚ 177/29-4-85). Ο χώρος αυτός μέχρι και σήμερα χρησιμοποιείται από την ΕΛΑΣ παρά τις διαβεβαιώσεις του Υπ. Δημόσιας Τάξης ότι θα απελευθερωνόταν από το 2004 και παρά την επαναβεβαίωση με το υπʼ αριθμ. 2360/52642 έγγραφο του Τμήματος Μελετών και Εφαρμογών ότι το εν λόγω οικόπεδο «προτείνεται να αποδοθεί άμεσα για σχολική χρήση».
• 24ο Δημοτικό Σχολείο Ευόσμου: Για να μη βρεθούν στο δρόμο οι μαθητές/ τριες του 24ου Δημοτικού Ευόσμου αναγκάστηκαν να στοιβαχτούν στους χώρους που διαμορφώθηκαν με γυψοσανίδες στο Αθλητικό Κέντρο ΔΑΚ Ευόσμου που προηγουμένως στέγαζε αθλητικούς συλλόγους. Πέρα από τους όρους υγιεινής που δεν πληροί ο συγκεκριμένος χώρος (ελάχιστες τουαλέτες), σοβαρό είναι επίσης το πρόβλημα της ασφάλειας των παιδιών (πολλοί διάδρομοι και σκάλες), και η συνύπαρξη με τις δραστηριότητες των αθλητικών τμημάτων, που παραβιάζουν τους παιδαγωγικούς όρους για λειτουργία σχολείου.
• 18ο Δημοτικό Σχολείο Σταυρούπολης: Σε μια υποβαθμισμένη περιοχή της Δυτικής Θεσσαλονίκης (Νικόπολη) βρίσκεται το συγκεκριμένο σχολείο στο οποίο φοιτούν 600(!) μαθητές/τριες στοιβαγμένοι σε υπεράριθμα τμήματα, σε αίθουσες που είναι χωρισμένες με νοβοπάν και χωρίς να μπορούν –στην κυριολεξία– να κινηθούν στον αύλειο χώρο. Ακόμη και το νέο σχολείο το οποίο είναι υπό κατασκευή δεν είναι σίγουρο ότι θα προλάβει να καλύψει τις ανάγκες της περιοχής, καθώς αυξάνεται διαρκώς το μαθητικό δυναμικό.
• 1ο-3ο ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ Σταυρούπολης: Σε ένα κτίριο (παλιές καπναποθήκες) επί της οδού Λαγκαδά και χωρίς αύλειο χώρο στεγάζονται 4 σχολεία με 400 μαθητές/ τριες.
• 90ο και 6ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης, 68ο-116ο-6ο-7ο Νηπιαγωγεία (Ε΄ Δημοτικό Διαμέρισμα Δήμου Θεσσαλονίκης): Τα παραπάνω δημοτικά σχολεία και νηπιαγωγεία συστεγάζονται από τον προηγούμενο Μάιο σε ένα μόνο κτίριο, σε συνθήκες απαράδεκτες τόσο από άποψη υγιεινής (3 τουαλέτες για 100 νήπια και 9 για 270 μαθητές/τριες) όσο και από άποψη παιδαγωγικής (διπλοβάρδια, συνύπαρξη δημοτικών-νηπιαγωγείων, μετατροπή διαδρόμων σε αίθουσες διδασκαλίας κ.ά). Η απαράδεκτη αυτή κατάσταση οφείλεται στην καθυστέρηση των εργασιών κατεδάφισης και ανέγερσης του νέου κτιρίου για τα νηπιαγωγεία στον αύλειο χώρο του δημοτικού σχολείου.
Με βάση τα παραπάνω ερωτάται ο κ. υπουργός:
1) Τι μέτρα θα ληφθούν άμεσα όσον αφορά τις συγκεκριμένες περιπτώσεις των παραπάνω σχολείων, τα οποία έχουν φθάσει σε οριακό σημείο, έτσι ώστε να εξασφαλισθούν οι απαραίτητοι όροι παιδαγωγικής, υγιεινής και ασφάλειας στο μαθητικό πληθυσμό;
2) Ποιος είναι ο προγραμματισμός και ποιο το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα για τη συνολική λύση του προβλήματος της σχολικής στέγης του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Αμμανατίδου Ευαγγελία
Τάσος Κουράκης