ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα και εγώ να εκφράσω τα συλλυπητήριά μας προς την οικογένεια του πρώην συναδέλφου μας Παναγιώτη Κοσιώνη, με τον οποίο είχαμε μια πολύχρονη συνεργασία σε διάφορες επιτροπές και δραστηριότητες του Κοινοβουλίου.
Σε ό,τι αφορά το θέμα της συζήτησής μας πρέπει να το πω από την αρχή ότι έμεινα έκπληκτος από την εισήγηση του εκπροσώπου της Νέας Δημοκρατίας. Γιατί δε θέλετε εξεταστική επιτροπή; Δεν το κατάλαβα το επιχείρημα. Υπάρχει σκάνδαλο; Υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις διακίνησης «μαύρου» χρήματος στην Ελλάδα με εμπλοκή, σύμφωνα με μαρτυρίες και του δικού σας κόμματος; Και δεν θέλετε να γίνει εξεταστική επιτροπή; Και μας λέτε ότι μπορεί σε λίγο να έχουμε ονόματα; Και αν δεν έχουμε ονόματα; Και αν δεν έχουμε όλα τα ονόματα;
Το σκάνδαλο αυτό δεν είναι συνηθισμένο, είναι διεθνές θέμα. Και επομένως, ακόμα και αν υπάρξει μια συντονισμένη προσπάθεια να κουκουλωθεί εδώ, μπορεί να σκάσει από αλλού.
Άχαρος είναι ο ρόλος μας σήμερα. Τουλάχιστον εμείς έτσι νοιώθουμε και εξοργιστική είναι η κατάσταση που ζούμε. Εγώ δε θα καταθέσω κανένα έγγραφο, αλλά θα καταθέσω σʼ αυτή την Αίθουσα την αγανάκτηση αυτή. Αντί να συζητάμε για τον πολιτισμό και την ανάπτυξή του, συζητάμε τις γνωστές ιστορίες. Αντί να συζητάμε για τις τηλεπικοινωνίες και το πώς η χώρα μας, έστω καθυστερημένα θα μπορέσει να μπει στη διαδικασία των νέων τεχνολογιών, συζητάμε της μίζες της Siemens. Και σε μια περίοδο που αναπτύσσεται πάλι η φιλολογία για την ανάγκη νέων θυσιών και νέα λιτότητας, ακούμε εδώ -από εσάς τα ακούσαμε- για πεταμένα λεφτά, στις αποθήκες είναι τα μηχανήματα, δε λειτουργούν και ο χορός δισεκατομμυρίων ευρώ συνεχίζεται. Και βέβαια αυτό που δεν ελέχθη, αλλά είναι αυτονόητο, για υπερτιμολογημένες προμήθειες, διότι δεν δίνει κανείς μίζες χωρίς να τα κερδίσει αυτά που δίνει από τους αγοραστές.
Το ερώτημα για εμάς ήταν και είναι, ερχόμενοι σʼ αυτήν την Αίθουσα, τι πρέπει να γίνει. Και τι πρέπει να γίνει με το συγκεκριμένο θέμα το οποίο μήνες και χρόνια τώρα είναι γνωστό, αλλά και τι πρέπει να γίνει παραπέρα, ούτως ώστε αυτά τα φαινόμενα αν μπορέσουν, τουλάχιστον να περιοριστούν. Και επειδή σε μια προχθεσινή συζήτηση που είχαμε εδώ με τον Υπουργό Δικαιοσύνης υπήρξε αμφισβήτηση, αν μπορούμε ακόμα να μιλάμε για σκάνδαλο ή μήπως τα στοιχεία δεν είναι επαρκή, πρέπει να θυμίσουμε ορισμένα βασικά γεγονότα.
Πρώτον, η SIEMENS, μια πολυεθνική εταιρεία με έδρα τη Γερμανία, έχει αναθέσει σε ελεγκτική δικηγορική εταιρεία των Ηνωμένων Πολιτειών να γίνει έλεγχος στα οικονομικά της στοιχεία με στόχο τον εντοπισμό δωροδοκιών. Γιατί γίνεται αυτό; Για διάφορους λόγους. Κάποιοι λένε διότι διέρρευσαν πληροφορίες από πρώην στελέχη της SIEMENS. Κάποιοι λένε διότι οι Αμερικάνοι θέλουν να «στριμώξουν» τη SIEMENS. Κάποιοι λένε διότι επίκεινται αλλαγές στο μετοχικό κεφάλαιο της SIEMENS και οι νέοι μέτοχοι θέλουν να ξεκαθαριστεί το τοπίο πριν αγοράσουν μετοχές της SIEMENS. Αυτό έχει κάποιο ενδιαφέρον, όχι καθοριστικό για την υπόθεσή μας. Δεύτερο γεγονός είναι ότι εφαρμόστηκε ειδικό πρόγραμμα στη SIEMENS με το οποίο προστατεύονται τα στελέχη της τα οποία θα δίνουν πληροφορίες.
Με βάση λοιπόν αυτά τα γεγονότα έχουμε αποκαλύψεις, έχουμε ανθρώπους στη φυλακή. Στελέχη της SIEMENS είναι στη φυλακή αυτή τη στιγμή. Έχουν αποκαλυφθεί δομές, μηχανισμοί, τεχνικές με τις οποίες γίνονταν οι δωροδοκίες. Τα στοιχεία που έχουν προκύψει λένε ότι περίπου 1.300.000.000 ευρώ έχουν διατεθεί από το 1990 μέχρι σήμερα ως δωροδοκίες από τη SIEMENS σε πολλές χώρες, μεταξύ των οποίων και η χώρα μας.
Η Ελλάδα κατονομάζεται από κορυφαία στελέχη της SIEMENS στις καταθέσεις τους στην εισαγγελία του Μονάχου ως αποδέκτης «μαύρου» χρήματος. Αναφέρεται από ορισμένους ότι η Ελλάδα λειτουργούσε ως κόμβος για τη διακίνηση «μαύρου» χρήματος και σε άλλες χώρες. Κατατέθηκε ότι στην Ελλάδα διατέθηκε περίπου το 8% του «μαύρου» χρήματος της SIEMENS που σημαίνει περίπου 100.000.000 ευρώ, χωρίς κανείς προφανώς να είναι βέβαιος για τους αριθμούς αυτούς.
Το θέμα δεν αφορά μόνο το C4I. Από τη στιγμή που η SIEMENS υιοθέτησε τη δωροδοκία με τρόπο δομικό -ας το πω έτσι- ως μέθοδο διεύρυνσης των πωλήσεών της, όλες οι εργασίες της SIEMENS είναι υποψήφιες και ύποπτες για την ύπαρξη διαφθοράς και δωροδοκίας, είτε αυτές αφορούν το C4I, είτε αφορούν τον Ο.Τ.Ε., είτε αφορούν τη Δ.Ε.Η., είτε αφορούν τον ΟΣΕ, είτε αφορούν το μετρό, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, διότι και επʼ αυτού είδα μία προσπάθεια εδώ να εντοπιστεί το θέμα σε μία και μόνο περίπτωση.
Ποια στοιχεία έχουμε λοιπόν ότι το θέμα είναι σοβαρό και ότι μας αφορά άμεσα; Πρώτον την κοινή λογική που ήδη ανέφερα. Αφού έτσι δούλευε η SIEMENS παντού, έτσι δούλευε και στην Ελλάδα. Δεύτερον, έχουμε καταθέσεις και ομολογίες στελεχών της Δ.Ε.Η. Τρίτον, έχουμε κινήσεις λογαριασμών που ανοίχθηκαν στην Ελβετία.
Τέλος, ως εμπλεκόμενοι στην περίπτωση της χώρας μας αναφέρονται τα δύο κόμματα εξουσίας, κυβερνητικά στελέχη και στελέχη δημοσίων οργανισμών..
ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ: «Κόμματα» λέει, δε λέει «δύο κόμματα».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: Σας ικανοποιεί αυτό, να βάλουμε και άλλα κόμματα μέσα;
ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ: Εσάς σας ικανοποιεί; Το «δύο» πώς το λέτε αυθαίρετα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: Θα δεχθείτε την Εξεταστική Επιτροπή, να βάλουμε όλα τα κόμματα μέσα, και του Καποδίστρια το κόμμα ακόμα;
ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ: Πώς μιλάτε αυθαίρετα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, απευθύνομαι στην κυρία συνάδελφο. Γιατί τόσος εκνευρισμός; Δεν το κατάλαβα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: Άρα, κυρία Διαμαντοπούλου, επειδή φωνάζετε εσείς τώρα, έχετε ήδη υιοθετήσει εσείς…
ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ: Αφού αναφέρεστε σε μας τους δύο…
ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: Μισό λεπτό, να βγάλω κάποιο συμπέρασμα. Άρα και εσείς καταρχήν αποδέχεστε την ακρίβεια και το περιεχόμενο των καταθέσεων των στελεχών της SIEMENS.
ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ: Εσείς το αποδέχεστε και το υιοθετείτε άκριτα…
ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: Ζούμε σε άλλες χώρες; Διαβάζουμε διαφορετικές εφημερίδες; Έχουμε διαφορετική πληροφόρηση; Ό,τι είπα εδώ προέρχεται απʼ αυτά που έχουν δημοσιευτεί και εν πάση περιπτώσει αυτή είναι και η βασική αιτία που αιτιολογεί την ανάγκη Εξεταστικής Επιτροπής, να δούμε τι ακριβώς συμβαίνει, τι ακριβώς γίνεται.
Διατυπώθηκε η άποψη ότι δε χρειάζεται Εξεταστική Επιτροπή, δεν είναι αναγκαία διότι η υπόθεση ερευνάται από τη δικαιοσύνη. Είναι ικανοποιημένοι, αυτοί που υποστηρίζουν την άποψη αυτή, από τους ρυθμούς με τους οποίους έχει κινηθεί η δικαιοσύνη; Εμείς δεν είμαστε καθόλου. Είναι βέβαιοι ότι η ελληνική δικαιοσύνη με τον τρόπο που κινείται και εξαρτώμενη από τις πληροφορίες που θα δώσουν -εάν δώσουν και ποιες θα δώσουν- τόσο οι ελβετικές όσο και οι γερμανικές αρχές, ότι θα φτάσουν ποτέ σε αποτέλεσμα; Και εν πάση περιπτώσει σε τι ενοχλεί παράλληλα με την δικαστική έρευνα να υπάρχει έρευνα από την Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής;
Αυτά που ακούστηκαν για ασυμβίβαστο δεν ευσταθούν. Δεν υπάρχει η έννοια του απορρήτου έναντι του Κοινοβουλίου. Και εν πάση περιπτώσει υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορεί να γίνουν παράλληλα και ταυτόχρονα από την δικαιοσύνη και από μια Επιτροπή της Βουλής.
Ακούστηκε και το θέμα της παραγραφής. Μα η έρευνα έχει αξία για να εντοπίσει το πρόβλημα και τους υπεύθυνους που τυχόν ενέχονται σʼ αυτό. Υπάρχει μεγαλύτερη τιμωρία ιδίως για ένα πολιτικό πρόσωπο, αλλά και για κάθε πολίτη, η δημόσια διαπόμπευσή του; Επομένως, η αξία της Επιτροπής υπάρχει ούτως ή άλλως.
Υπάρχει και ένας ακόμα λόγος που θα ήθελα να αναφέρω. Ο πρώην συνάδελφος μας κ. Μάνος, σε ένα άρθρο του, έκανε μια πρόταση. Μήπως, δηλαδή, η Ελληνική Κυβέρνηση θα έπρεπε να πει στη SIEMENS ότι δεν θα έχουμε άλλη συνεργασία αν δεν μας δώσει τα στοιχεία. Διότι, προφανώς αν κάποιος έχει πλήρη στοιχεία τώρα είναι η SIEMENS.
Εγώ δεν υιοθετώ ούτε απορρίπτω την πρόταση αυτή. Είναι μια ιδέα. Ποιος θα έκανε όμως μια τέτοια ή κάποιου άλλου είδους συζήτηση με τη SIEMENS; Η Κυβέρνηση, όταν αιωρείται όλο αυτό το νέφος των κατηγοριών κ.λπ.; Δεν θα ήταν ποιο σωστό μια διακομματική Επιτροπή της Βουλής, η Εξεταστική Επιτροπή να κάνει αυτόν τον έλεγχο;
Για όλους, λοιπόν, αυτούς τους λόγους εμείς στηρίζουμε, ψηφίζουμε υπέρ της σύστασης Εξεταστικής Επιτροπής χωρίς βεβαίως θα υιοθετούμε το σκεπτικό με το οποίο τεκμηριώνεται. Υπάρχουν διαπιστώσεις που μας βρίσκουν σύμφωνους. Με άλλες έχουμε επιφυλάξεις. Εν πάση περιπτώσει στηρίζουμε το αίτημα να γίνει Εξεταστική Επιτροπή με τον ρόλο που θα καθορίσει η ίδια η Εξεταστική Επιτροπή. Και είναι ο ρόλος αυτός καθορισμένος: να εντοπιστούν, να διερευνηθούν όλα αυτά τα οποία έχουν δημοσιευθεί και όλα τα οποία ενδεχομένως θα προκύψουν και στο μέλλον.
Ακούμε το επιχείρημα καμιά φορά αυτές τις μέρες -το ακούτε και εσείς- ότι παντού τα ίδια γίνονται. Ότι πάντα τα ίδια γίνονταν. Ότι ακόμα και εσείς αν έρθετε στην εξουσία τα ίδια θα κάνετε. Θέλω να παρατηρήσω ότι αυτό το τρίπτυχο είναι το τρίπτυχο της ιδεολογίας του κυνισμού, που είναι η υπεριδεολογία της εποχής μας. Δηλαδή, θέλει να πει αυτή η ιδεολογία «μην ψάχνετε τίποτα. Αυτά είναι λίγο πολύ νομοτελειακά, κανείς δεν μπορεί να ξεφύγει απʼ αυτή την εμπλοκή άρα και εσείς που δεν είστε μπλεγμένοι μπείτε και εσείς σʼ αυτό το σύστημα της διαφθοράς και της διαπλοκής».
Είναι προφανές ότι αυτά όλα δεν ευσταθούν. Παντού υπάρχουν σκάνδαλα. Να αναφέρω ένα παράδειγμα; Υπάρχει παντού αυτό το φαινόμενο με τους ειδικούς λογαριασμούς εκτός προϋπολογισμού, εκτός ελέγχου, εκτός διαφάνειας; Άκουγα προ ημερών ένα Βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας που έλεγε «εμείς όταν άλλαξε η Κυβέρνηση έπρεπε να αλλάξουμε 12.000 στελέχη του κράτους. Και δεν είναι παράξενο, κάποιες από τις επιλογές που έγιναν να μην είναι η σωστότερη». Εννοούσε τον κ. Ζαχόπουλο. Ερώτημα: υπάρχει άλλη χώρα που όταν αλλάζει η Κυβέρνηση αλλάζουν 12.000 στελέχη; Αλλάζουν τα πάντα μέχρι οι τροχονόμοι έξω από τη Βουλή. Ή υπάρχει άλλη χώρα που να υπάρχουν αυτά τα φαινόμενα σε ό,τι αφορά στην δομή, στην λειτουργία της δημόσιας διοίκησης και την πλήρη κομματικοκρατία εδώ και χρόνια αν όχι και δεκαετίες; Διότι όλα αυτά είναι δομές οι οποίες οπωσδήποτε επιβαρύνουν ή τροφοδοτούν ή ενισχύουν τα φαινόμενα που συζητάμε.
Τι προτείνουμε, λοιπόν, εμείς; Να γίνει η εξεταστική επιτροπή. Να αξιοποιηθεί κάθε μέσο για να πέσει άπλετο φως σʼ αυτή την υπόθεση.
Προκύπτουν, όμως, και γενικότερα θέματα, που υπερβαίνουν το σκάνδαλο αυτό. Πρέπει να αλλάξει ο νόμος περί ευθύνης Υπουργών. Και πρέπει να ξαναδούμε όλο το σύστημα που έχει να κάνει με τον έλεγχο των οικονομικών των κομμάτων και το πόθεν έσχες των Βουλευτών και όχι μόνο. Συμμετέχω στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής και μπορώ να διαβεβαιώσω ότι η Επιτροπή κάνει τα αδύνατα δυνατά, όμως, το όλο θεσμικό πλαίσιο που υπάρχει, δεν επιτρέπει τον ουσιαστικό έλεγχο ούτε του πόθεν ούτε του έσχες.
Τρίτον, αποκατάσταση του ελεγκτικού ρόλου της Βουλής. Πρέπει με αφορμή τη σημερινή συζήτηση να θέσουμε και ένα θέμα γενικότερο. Τελικώς, τι είναι εξεταστική επιτροπή; Είναι δικαίωμα της Μειοψηφίας της Βουλής, ή είναι προνόμιο της Πλειοψηφίας της Βουλής; Εμείς πιστεύουμε ότι πρέπει να αντιμετωπιστεί το θέμα με βάση το άρθρο 68, παράγραφος 2 του Συντάγματος, να υπάρξει συζήτηση, να υπάρξει ανταλλαγή απόψεων. Αλλά το πολιτικό θέμα για εμάς είναι αυτό. Εάν θέλουμε η εξεταστική επιτροπή να είναι προνόμιο της Πλειοψηφίας, τότε δεν θα έχουμε ποτέ εξεταστική επιτροπή, παρά μόνο όταν το θέλει η Πλειοψηφία. Εάν θέλουμε πραγματικά η Βουλή να ασκεί έλεγχο, η συγκρότηση εξεταστικής επιτροπής πρέπει να είναι δικαίωμα της Μειοψηφίας, το οποίο βεβαίως, όπως και όλα, θα ασκείται υπό ορισμένους όρους.
Τέταρτον, ζητούμε να καταργηθούν όλα τα μέτρα, όλοι οι νόμοι, όλοι οι θεσμοί, όλες οι λειτουργίες οι οποίες ευνοούν τη διαφθορά, ευνοούν τα σκάνδαλα, ευνοούν τις διαπλοκές και όλα αυτά τα οποία ζούμε και με τα οποία ο ελληνικός λαός έχει απηυδήσει.
Εμείς πιστεύουμε ότι πολλά από αυτά τα μέτρα, τα οποία ελλείψει χρόνου δεν εξειδικεύω, θα μπορούσαν να υλοποιηθούν και υπό τις σημερινές συνθήκες -εννοώ στα πλαίσια του καπιταλισμού με τη συγκεκριμένη δομή των κομμάτων και των πολιτικών δυνάμεων. Απʼ ό,τι φαίνεται, όμως, ακόμα και γιʼ αυτά τα μέτρα θα χρειαστεί μία κυβέρνηση της Αριστεράς για να μπορέσει να τα υλοποιήσει.
Σας ευχαριστώ.