- To Υπουργικό Συμβούλιο δεν έχει συνεδριάσει παρά μόνο μια φορά ... Δεν είναι πρόβλημα αυτό;.. Δεν θα έπρεπε να συνεδριάσει, να ενημερωθούν τουλάχιστον, γιατί, απ΄ ότι γνωρίζουμε, οι πολιτικές ηγεσίες των άλλων κομμάτων δεν έχουν ενημερωθεί για τις κινήσεις της κας Μπακογιάννη γι αυτά τα θέματα...
Για την πρόταση του κ. Νίμιτς σχετικά με το θέμα της FYROM, εμείς θα ενημερωθούμε το απόγευμα. Υπάρχουν μια σειρά εξελίξεις, στα λεγόμενα θέματα εξωτερικής πολιτικής. Είναι βεβαίως οι εξελίξεις σχετικά με τη συζήτηση με τη FYROM, η υπόθεση του Κοσσυφοπεδίου, η μονομερής ανεξαρτητοποίηση του οποίου σημαίνει πάρα πολύ σοβαρούς κινδύνους. Είναι το θέμα της διεύρυνσης του ΝΑΤΟ που μέσα στα πλαίσια αυτά αρχίζουμε και συζητούμε. Το ΝΑΤΟ διευρύνεται κι αυτό σημαίνει και στρατιωτικοποίηση και εξοπλισμοί στην ευαίσθητη περιοχή τουλάχιστον των Βαλκανίων. Είναι οι παραβιάσεις αποφάσεων του Διεθνούς Δικαίου και παραβιάσεις αποφάσεων του ΟΗΕ, όπως στην περίπτωση του Κοσσυφοπεδίου. Επομένως υπάρχει ένα πλέγμα θεμάτων που άπτεται των διεθνών σχέσεων και της εξωτερικής πολιτικής.
Τόσο σοβαρά θέματα εξελίσσονται και δυστυχώς η κυβέρνηση, αλλά και οι προηγούμενες κυβερνήσεις, δεν αισθάνονταν την ανάγκη, πριν ληφθούν αποφάσεις και οι εξελίξεις «τρέξουν», να υπάρχει και ουσιαστική συζήτηση και ουσιαστικός διάλογος, τουλάχιστον ενημέρωσης των πολιτικών κομμάτων, ούτως ώστε να υπάρχουν όλα τα στοιχεία εκείνα στην περίπτωση που υπάρχει δυνατότητα να ακουστούν κάποιες σωστές προτάσεις και να γίνουν αποδεκτές ή τουλάχιστον να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο αντιμετώπισης των θεμάτων όπου είναι δυνατόν. Δυστυχώς δεν έχουμε μια τέτοια λειτουργία.
- Δεν θα έπρεπε να υπάρχει συνεννόηση με όλα τα κόμματα για εθνικά θέματα; ....
Καταρχήν είναι θέμα ενημέρωσης. Η συνεννόηση μπορεί να προκύψει, εφ΄ όσον υπάρχει ενημέρωση και εφ΄όσον υπάρχουν κοινοί τόποι. Και γίνεται ενημέρωση. Π.χ. έχουμε τόσους κύκλους διερευνητικούς με την Τουρκία κ.λπ. Η ενημέρωση με το σταγονόμετρο έως ανύπαρκτη. Τι συζητείται; Τι θα γίνει εκεί; Είναι ανοιχτά θέματα, είναι ζητήματα που μας απασχολούν. Ή για το Κοσσυφοπέδιο. Ποια στάση θα πάρει η κυβέρνηση; Και άλλα τέτοια ζητήματα, που για να μπορέσεις να παρακολουθείς τα πράγματα -το κάθε κόμμα βεβαίως κι εμείς προσπαθούμε να παρακολουθούμε τις εξελίξεις- κάνεις τις δικές σου προσπάθειες. Αλλά πρέπει να ξέρεις ποια είναι η πλήρης ενημέρωση και τι σκέφτεται να κάνει η κυβέρνηση, που σε τελευταία ανάλυση έχει και την ευθύνη αυτών των θεμάτων.
- Για μυστική διπλωματία φέρνει πιο πολύ .... Ίσως είναι υπερβολικός ο όρος....
Υπάρχουν ενδεχομένως κάποια θέματα που δεν μπορούν να ειπωθούν γενικώς. Αυτά τα καταλαβαίνουμε. Αλλά στις πολιτικές δυνάμεις, στους πολιτικούς αρχηγούς αυτά πρέπει να λέγονται.
- Κάνανε πέντε διαρροές εχθές από το Υπουργείο Εξωτερικών για ποιο πράγμα; ... Πού αποσκοπούν; ...
Αποσκοπούν στο να μπορέσουν να εκτιμηθούν οι πρώτες αντιδράσεις. Αλλά με διαρροές σε τόσο σοβαρά πράγματα δεν γίνεται.. Αλλά είναι και αποκαλυπτικές των όσων φαίνεται είναι διατεθειμένη η κυβέρνηση να δεχθεί. Έτσι μαθαίνουμε ότι ο κ. Νίμιτς προτείνει διπλή ονομασία, απ΄ ότι φαίνεται, άλλη για τους διεθνείς οργανισμούς και άλλη στις διμερείς σχέσεις. Είναι τροποποίηση παλαιότερης πρότασης. Και, το δεύτερο, εκεί που μιλάει για το ποια ονομασία πρέπει να υπάρχει στους διεθνείς οργανισμούς, έχουν ακουστεί κάποιες προτάσεις τις οποίες είδαμε στις εφημερίδες.
Βεβαίως δεν είναι άγνωστα αυτά τα θέματα, αλλά δεν έχουμε την επίσημη τοποθέτηση. Με βάση λοιπόν αυτό, το ερώτημα είναι: Ποια είναι η θέση της κυβέρνησης έναντι αυτών των προτάσεων του κ. Νίμιτς; Τις ήξερε; Ήταν προετοιμασμένη; Τι ξέρουμε εμείς οι υπόλοιποι προκειμένου να διατυπώσουμε τις προτάσεις μας. Θα γίνει βεβαίως σήμερα, αλλά υπάρχει αυτή η καθυστέρηση και ενδεχομένως να έχουμε και δεδομένα.
- Πρέπει κάποια στιγμή να μας ενημερώσει η κυβέρνηση αν έχει αλλάξει θέση ..... Κάποιοι λένε ότι η κυβέρνηση ελπίζει στην άρνηση των γειτόνων μας...
Απ΄ ότι φαίνεται, γίνεται αυτό το παιχνίδι, δέχεται ο ένας, αρνείται ο άλλος, για να κερδίσει κάποια διπλωματικά πλεονεκτήματα. Όμως εδώ φαίνεται ότι στο συγκεκριμένο θέμα, το οποίο έχει μπλοκάρει για πολλά χρόνια την εξωτερική μας πολιτική ως μη όφειλε. Εμείς έχουμε επισημάνει πολύ σοβαρότερα προβλήματα.. Και αναφέρω μόνο τη μονομερή ανεξαρτητοποίηση του Κοσσόβου... Μέσα σ΄ ένα τέτοιο πλαίσιο, που υπάρχουν πάρα πολύ σοβαρά ζητήματα, υπάρχουν τα θέματα των ελληνοτουρκικών σχέσεων, το θέμα του ονόματος δεν έπρεπε να είναι το κεντρικό θέμα της εξωτερικής πολιτικής, καθώς όλη αυτή η υπόθεση συνδέεται με το ποια κατάσταση υπάρχει στα Βαλκάνια, αν θα υπάρχει ειρηνική διευθέτηση των προβλημάτων. Και στη διπλωματία που γίνεται αυτή την περίοδο, δηλαδή αρνούμαι εγώ, δέχεσαι εσύ κ.λπ.., εκεί πρέπει να πούμε ότι χάθηκε χρόνος και ευκαιρίες από την πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης και άλλων πολιτικών δυνάμεων, κάτι που λέγαμε από τα μέσα της δεκαετίας του ΄90, ότι έπρεπε επιτέλους για να βρεθεί μια βιώσιμη λύση να πάμε σε μια αμοιβαία αποδεκτή λύση. Το αμοιβαία αποδεκτή το υπογραμμίζω, γιατί αποδεικνύεται ως βασική αρχή. Όταν δεν είναι αποδεκτές οι λύσεις από τους ενδιαφερόμενους, έχουμε αυτές τις επικίνδυνες καταστάσεις, όπως έχουμε στην περίπτωση του Κοσσυφοπεδίου.
Και όταν συνεχίζεται αυτό το ντόμινο της αλλαγής συνόρων, και ιδιαίτερα σε μια περιοχή στα Βαλκάνια και μάλιστα αλλάζουν τα σύνορα παραβιάζοντας αποφάσεις του ΟΗΕ, του Διεθνούς Δικαίου, με κριτήριο τις εθνοτικές, εθνικές πλειοψηφίες σε διάφορες περιοχές, τότε καθιερώνεται δυστυχώς ή ανοίγει η όρεξη σε όποιες περιοχές εμφανίζονται -και στα Βαλκάνια υπάρχουν τέτοιες περιοχές- υπάρχει πλειοψηφούσα μια εθνότητα να αρχίσει η διεκδίκηση για ξεχωριστή κρατική οντότητα.
Επομένως η αλλαγή των συνόρων που δημιουργεί η κατάσταση στο Κοσσυφοπέδιο μπορεί να δημιουργήσει μια ανεξέλεγκτη κατάσταση πια στα Βαλκάνια, καθώς τέτοιες αφορμές, αν επικρατήσει αυτό το κριτήριο που δυστυχώς προωθείται από τις ΗΠΑ, θα έχει επικίνδυνες καταστάσεις.
- Πώς σχολιάζετε τις πληροφορίες ότι οι ΗΠΑ απαιτούν απάντηση για το θέμα εντός 15 ημερών; ...
Προφανώς αυτή η απαίτηση συνδέεται ευθέως με τα Νατοϊκά σχέδια. Το ΝΑΤΟ θέλει να διευρυνθεί και επομένως θέλει να ξέρει πώς θα κάνει αυτή τη διεύρυνση, με την οποία διεύρυνση και με την ύπαρξη του ΝΑΤΟ διαφωνούμε και επομένως ό,τι διεργασίες και διαδικασίες μέσα στο ΝΑΤΟ δεν είναι αυτό που θα λύσει το πρόβλημα. Επομένως πιέζουν να αποσαφηνιστεί το τοπίο για να μπορέσει να υπάρξει διεύρυνση και με την FYROM, ενδεχομένως και με την Κροατία και έχουμε αυτό τον αγώνα που γίνεται και με τον οποίον εμείς είμαστε αντίθετοι, το ΝΑΤΟ να προλαβαίνει -αν είναι δυνατόν- την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση και να δημιουργεί στρατιωτικό βραχίονα του ευρωατλαντισμού σε μια περίοδο που δεν είναι ορατός ο εχθρός και σε μια περίοδο που το ΝΑΤΟ θα ʽέπρεπε να είχε διαλυθεί. Με ό,τι σημαίνει αυτό σε στρατιωτικές βάσεις, εξοπλισμούς κ.λπ.
Επομένως, μέσα σ΄ αυτό το πλαίσιο, η συζήτηση είναι υπονομευμένη, είναι κάτω από πιέσεις και εκβιασμούς. Και, δυστυχώς, η κυβέρνηση και η συγκεκριμένη υπουργός φαίνεται ότι έχει εναποθέσει τα όποια ζητήματα και τις ελληνικές θέσεις μέσα στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ.
- Να έρθουμε στο θέμα του Κοσσόβου. Η κυρία Μπακογιάννη δήλωσε χθες ότι είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο αναγνώρισης του Κοσσόβου, σε δεύτερη φάση, αλλά φαίνεται ότι η ελληνική κυβέρνηση προσανατολίζεται αυτό να πράξει...
Κατ΄ αρχήν η ελληνική κυβέρνηση και όφειλε και οφείλει να μην αναγνωρίσει το Κόσσοβο, για συγκεκριμένους λόγους υπεράσπισης του Καταστατικού Χάρτη, των αποφάσεων του ΟΗΕ, αλλά και γιατί ένα τέτοιο πρόβλημα, που συνιστά κατά τα άλλα και παραβίαση των προηγουμένων, δεν εξυπηρετεί τα εθνικά συμφέροντα, καθώς αυτή η καραμπόλα θα ξεσπάσει και με την Κύπρο και σε άλλες περιοχές που μας ενδιαφέρουν.
Επομένως, όταν εσύ και η υπεράσπιση των εθνικών σου συμφερόντων, των προβλημάτων εξωτερικής πολιτικής γίνεται στη βάση του ΟΗΕ, δεν μπορείς να την ξηλώνεις όποτε θέλεις. Όμως, απ΄ ότι φαίνεται, γίνεται -αν είναι σωστή η εκτίμηση- μια τράμπα. Λύστε όπως θέλουμε ή πιέστε τη FYROM να λύσουμε το πρόβλημα της ονομασίας κι εμείς αναγνωρίζουμε το Κοσσυφοπέδιο. Ό,τι το τραγικό, ό,τι το δραματικό, ό,τι το ανώφελο και επικίνδυνο όταν στη ζυγαριά βάζεις πράγματα από τη μια μεριά παραβίασης αρχών και δικαίου που τα έχεις πολύτιμα και από την άλλη μια λύση που μπορείς να την βρεις έξω απ΄ αυτό το πλαίσιο και που πρέπει να συνεχιστεί αυτή η προσπάθεια για μια αμοιβαία αποδεκτή λύση.
- Δεν μπορεί κανείς να πιστέψει ότι η ελληνική κυβέρνηση, η ηγεσία του Υπ. Εξωτερικών δεν μπορεί να αντιληφθεί τους κινδύνους που υπάρχουν αν πάρει μια τέτοια απόφαση ..... Το θέμα είναι μήπως υπάρχει κάτι άλλο..... γιατί η ελληνική κυβέρνηση έτσι σ΄ αυτό το θέμα....
Απεύχομαι να έχουμε σε εξέλιξη το παιχνίδι, που το έχουμε δει αρκετές φορές, ο χειρισμός των θεμάτων εξωτερικής πολιτικής να εμπλέκεται με τις εσωτερικές πολιτικές εξελίξεις.
Δεν είστε σίγουρος όμως....
Όχι, δεν είμαι, διότι έχουμε και το προηγούμενο. Από την προσχηματική επίκληση εθνικού θέματος για την προκήρυξη πρόωρων εκλογών, που έχουμε εισπράξει δύο δεκαετίες τώρα -κι αυτό είναι υποβάθμιση και των θεμάτων και της εσωτερικής δημοκρατίας και των πολιτικών εξελίξεων. Και, δεύτερον, διότι κανείς δεν μπορεί να μας υποσχεθεί έτσι όπως γίνεται ο χειρισμός, να μην εξελιχθούν τα πράγματα με βάση τα ζητήματα εξωτερικής πολιτικής.
Θέλω να είμαι σαφής. Δεν βλέπουμε εσωτερικές πολιτικές εξελίξεις με την επίκληση θέματος εξωτερικής πολιτικής σ΄ένα τέτοιο πλαίσιο και μάλιστα μ΄ αυτή τη λογική που εξελίσσονται τα πράγματα.
Δεν θεωρούμε ότι οι κυβερνώντες είναι ανόητοι και προφανώς βλέπουν τους κινδύνους. Αλλά, όταν εγκλωβίζονται σε λογικές παζαριών, εύνοιας, να μας ευνοήσει η κα Ράις... αν αύριο ο καινούργιος Πρόεδρος των ΗΠΑ ντυθεί πάλι φουστανέλα... ελπίζω να φύγουμε απ΄ αυτές τις γραφικότητες.. και από την εύνοια της υπερδύναμης και από τέτοιους Νατοϊκούς σχεδιασμούς συναρτούμε τη λύση των προβλημάτων, τότε πραγματικά, ενώ βλέπεις το πρόβλημα, βλέπεις το τυρί, δεν βλέπεις την φάκα. Και μπαίνουμε πια σε επικίνδυνες καταστάσεις, στις οποίες έχουμε μπει αρκετές φορές.
- Το ξέρετε πολύ καλά ότι όλα αυτά αποτελούν βούτυρο στο ψωμί Καρατζαφέρη και της σχολής Καρατζαφέρη.. έτοιμοι είναι να βγουν στους δρόμους...
Θα έλεγα ναι, αν και τα πράγματα έχουν αλλάξει... Μέσα σ΄ ένα τέτοιο ασαφές πλαίσιο και στερούμενο αρχών υπάρχουν τέτοιες πρακτικές, δυστυχώς είτε ο κ. Καρατζαφέρης, είτε άλλοι παράγοντες ασκούν με τον τρόπο που ασκούν εξωτερική πολιτική, καταλαβαίνετε ότι υπάρχει κίνδυνος καπηλείας και εκμετάλλευσης αυτών των θεμάτων.
Η καλύτερη εξωτερική πολιτική, κατά την άποψή μας, είναι αυτή που στηρίζεται στη βάση αρχών, σεβασμού των διεθνών συμφωνιών, του διεθνούς δικαίου, αυτή που προωθεί τη φιλία και τη συνεργασία των λαών, αυτή που προωθεί την αποστρατιωτικοποίηση και τη μείωση των εξοπλισμών για να λυθούν τα κοινωνικά προβλήματα και αυτή που αντιμετωπίζει τα προβλήματα της χώρας, τα κοινωνικά, τα οικονομικά, κατά τον καλύτερο τρόπο, ούτως ώστε η χώρα να αντιμετωπίζει τα προβλήματα με μια αυτοπεποίθηση και με μια αντιμετώπιση των καθημερινών προβλημάτων που απασχολούν τον κόσμο και που ο προσανατολισμός πρέπει να είναι αυτός και όχι λάβαρα και σημαίες. Δεν λέω να στερηθεί των πατριωτικών αντανακλαστικών. Αλλά με λάβαρα και σημαίες ως εκτονωτικό των κοινωνικών και οικονομικών προβλημάτων δεν νομίζω ότι είναι η καλύτερη εξωτερική πολιτική και χειρισμοί κυβερνητικοί ή και κομμάτων.
To Γραφείο Τύπου