Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
21/02/2008

Μόνη μέριμνα του νομοσχεδίου η παράδοση της έρευνας στις επιχειρήσεις

Στην κατʼ άρθρο συζήτηση του νομοσχεδίου για την έρευνα και την τεχνολογία ο βουλευτής του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς Τάσος Κουράκης, δήλωσε:

«Το σχέδιο νόμου για την έρευνα και την τεχνολογία διαπνέεται απολύτως από μια ιδιωτικοοικονομική λογική που υποβαθμίζει τις δημόσιες δομές και θέτει σε πρώτη προτεραιότητα την κερδοφορία των επιχειρήσεων σε βάρος του κοινωνικού συμφέροντος».

Στη συνέχεια αναφέρθηκε σε συγκεκριμένα άρθρα του νομοσχεδίου που απηχούν αυτή τη λογική:

«Στο άρθρο 2, στα χαρακτηριστικά του “ερευνητικού φορέα” περιλαμβάνεται “και η οικονοµική εκµετάλλευση των αποτελεσµάτων”. Τι γίνεται όμως με τις κοινωνικές επιστήμες που δεν έχουν τη δυνατότητα να εκμεταλλευθούν οικονομικά τα αποτελέσματα της έρευνας τους; Μήπως χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο για να αποκλειστούν από ερευνητικά κονδύλια; Μήπως υπερτονιστεί αυτό το στοιχείο ώστε και άλλα ερευνητικά κέντρα να προσανατολιστούν κυρίως στην εκμετάλλευση των αποτελεσμάτων τους και όχι στην παραγωγή νέας γνώσης για λογαριασμό της κοινωνίας, και γιατί όχι ελευθέρα διαθέσιμης; Τι γίνεται με τη γνώση και την τεχνολογία που παράγεται για μη κερδοσκοπικές χρήσεις (π.χ. ελεύθερο λογισμικό);

Επιπλέον, θεσμοθετείται με τον πιο απροκάλυπτο τρόπο η είσοδος των επιχειρήσεων στα όργανα που χαράσσουν στρατηγική για την έρευνα, ενώ αποκλείονται άλλοι επιστημονικοί και κοινωνικοί φορείς. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο άρθρο 12 προβλέπεται ότι στο Εθνικό Συμβουλίο Έρευνας και Τεχνολογίας (ΕΣΕΤ) συμμετέχουν πέντε στελέχη του χώρου των επιχειρήσεων. Δηλαδή στον ΕΣΕΤ, που αναλαμβάνει πολλές σημερινές ευθύνες της ΓΓΕΤ και ουσιαστικά εισηγείται για την αναδιάρθρωση του ερευνητικού χώρου, δεν συμμετέχουν εκπρόσωποι ερευνητών, εργαζομένων στα ερευνητικά κέντρα, κομμάτων, κοινωνικών φορέων, ΟΤΑ κλπ, ενώ βρίσκουν χώρο στελέχη επιχειρήσεων και μάλιστα ως πρόσωπα και ούτε καν ως εκπρόσωποι συλλογικών φορέων των επιχειρήσεων (π.χ. ΣΕΒ, ΓΣΕΒΕΕ κλπ).

Εμείς θεωρούμε ότι το ΕΣΕΤ πρέπει να παραμείνει ανώτατο όργανο σχεδιασμού της έρευνας με κατʼ εξοχήν ακαδημαϊκό χαρακτήρα, με συμμετοχή από όλους τους κλάδους των επιστημών και με πρόσθετη συμμετοχή  πλειάδας κοινωνικών εταίρων.

Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί ότι στο άρθρο 14 προβλέπεται ότι οι εκπρόσωποι των επιχειρήσεων στο ΕΣΕΤ δεν χρειάζεται καν να έχουν διδακτορικό, όπως συμβαίνει για όλους τους άλλους! Διαφωνούμε, όχι μόνο για λόγους ισοτιμίας. Αλλά επίσης και επειδή με αυτή την πρακτική ενισχύεται η σημερινή τάση της βιομηχανίας να απαξιώνει την έρευνα και την καινοτομία, και να μην επενδύει σε προσωπικό υψηλών επιστημονικών προσόντων».

Τέλος, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ στηλίτευσε την επιλογή της κυβέρνησης να προβλέψει μια ισχυρή ρήτρα εχεμύθειας για το προσωπικό του Εθνικού Συμβουλίου Έρευνας και Τεχνολογίας και του Εθνικού Οργανισμού Έρευνας και Τεχνολογίας: «Οι άνθρωποι αυτοί δεν δουλεύουν στην ΕΥΠ. Προφανώς πρέπει να τηρείται η δεοντολογία και ο σεβασμός της πνευματικής ιδιοκτησίας, αλλά δεν μπορεί να αντιμετωπίζουμε τη δημόσια έρευνα σαν κρατικό μυστικό».