Σύλλογοι μεταναστών εδώ και χρόνια ζητούν από την ελληνική κυβέρνηση την αναβάθμιση του επιπέδου διδασκαλίας των μητρικών τους γλωσσών. Μέχρι σήμερα από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας δεν έχουν γίνει ουσιαστικές ενέργειες για την ικανοποίηση αυτού του εύλογου όσο και αυτονόητου αιτήματος.
Σύμφωνα με στοιχεία του Ινστιτούτου Παιδείας Ομογενών και Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης (ΙΠΟΔΕ) του υπουργείου Παιδείας οι αλλοδαποί και παλιννοστούντες μαθητές που φοιτούσαν στα δημόσια σχολεία κατά το σχολικό έτος 2006-07 έφταναν τους 1.164.958. Οι 532.735 από αυτούς φοιτούν στο δημοτικό, οι 535.184 σε γυμνάσιο-λύκειο και οι 97.039 στα ΤΕΕ.
Οι παλιννοστούντες και μετανάστες μαθητές είναι στη συντριπτική τους πλειοψηφία αποκλεισμένοι από τη διαπολιτισμική εκπαίδευση. Η διδασκαλία της μητρικής επαφίεται στην καλή θέληση των γονέων με αποτέλεσμα οι περισσότεροι παλιννοστούντες και μετανάστες μαθητές να μένουν αναλφάβητοι στη μητρική τους γλώσσα, διότι το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα αφομοιώνοντάς τους, δεν τους παρέχει τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με τη μητρική γλώσσα και τον πολιτισμό τους.
Δίγλωσσα προγράμματα δεν προβλέπονται, π.χ. η μητρική γλώσσα (ρωσικά, αλβανικά κλπ) ως μάθημα επιλογής, ενώ όσα διαπολιτισμικά σχολεία λειτουργούν, σύμφωνα με την έρευνα «εκπαιδευτικός αποκλεισμός των παλιννοστούντων και μεταναστών στα Ενιαία Λύκεια και ΤΕΕ του Ν. Θεσσαλονίκης», προσφέρουν ανεπαρκείς γνώσεις της μητρικής, καθώς το πρόγραμμα σπουδών περιλαμβάνει τη διδασκαλία χορών και φαγητών των πατρίδων των μαθητών και, επιπλέον, απλές εκφράσεις όπως π.χ. «γεια σου» κλπ.
Βάσει των ανωτέρω ερωτώνται οι αρμόδιοι υπουργοί:
Ο ερωτών βουλευτής
Φώτης Κουβέλης