Κατά τη συζήτηση της Επίκαιρης Ερώτησης του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ Φώτη Κουβέλη για την οδική ασφάλεια και το μεγάλο αριθμό ατυχημάτων που συνέβησαν στη χώρα μας κατά το έτος 2007, στην απάντησή του ο κ. Υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών αποδέχτηκε το πρόβλημα και δήλωσε ότι:
Ο Φώτης Κουβέλης επεσήμανε ότι:
«Πρόκειται για έναν ακήρυχτο πόλεμο της ασφάλτου, όταν έχουμε δύο χιλιάδες νεκρούς μέσα σε ένα έτος και από αυτούς οι οχτακόσιοι περίπου στο Νομό Αττικής. Θα είχαμε λιγότερους νεκρούς εάν η χώρα μας βρισκόταν σε εμπόλεμη κατάσταση. Αυτά τα οποία αναφέρατε είναι τα υπαρκτά και συγκεκριμένα αίτια τα οποία όμως δεν αντιμετωπίζονται με τη σπουδή και την προσοχή η οποία επιβάλλεται λόγω της σοβαρότητας του ζητήματος.
Αναφερθήκατε στον Κ.Ο.Κ ότι είναι αυστηρός. Υπάρχει διαδικασία ελέγχου για να διαπιστωθεί αν εφαρμόζονται οι διατάξεις του Κώδικα. Το παράδειγμα που επιλέγω είναι χαρακτηριστικό. Η ίδια η Τροχαία λέει ότι το κινητό τηλέφωνο και η χρήση του αποτελεί αιτία πάρα πολλών ατυχημάτων. Δεν έχετε διαπιστώσει ότι σχεδόν όλοι οι οδηγοί την ώρα που κινούν τα οχήματά τους ομιλούν το κινητό;
Δεν γνωρίζετε ότι υπάρχουν παράνομες πινακίδες κατά μήκος των οδών και σε πολλές περιπτώσεις σιωπά και η Τοπική Αυτοδιοίκηση και δεν επιλαμβάνεται το αρμόδιο Υπουργείο να τις ξηλώσει; Βεβαίως γνωρίζουμε ότι και οι επιχειρήσεις οι οποίες δραστηριοποιούνται στον τομέα αυτό κερδίζουν πάρα πολλά χρήματα. Επιτέλους όταν έρχεται η Τροχαία και λέει πως αυτές οι παράνομες πινακίδες αποτελούν αιτία θανατηφόρων ατυχημάτων, δεν μπορεί να κωφεύει η Πολιτεία. Δεν μπορεί να είναι σε αδράνεια τα αρμόδια Υπουργεία.
Τι θα γίνει με τον Εθνικό Συντονιστικό Φορέα; Εδώ είχαμε καταγγελία βουλευτή της συμπολίτευσης, ο οποίος παραιτήθηκε από αντίστοιχο όργανο, καταγγέλλοντας ότι το μόνο για το οποίο νοιάζονται οι παράγοντες που δραστηριοποιούνται στον Φορέα αυτό, είναι τα κοινοτικά προγράμματα. Αυτά δεν είναι ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπισθούν;
Βεβαίως έχουμε μια μείωση των ατυχημάτων, αλλά πολύ ειλικρινά ομολογήσατε ότι είμαστε πάρα πολύ πάνω από το μέσο ευρωπαϊκό όρο. Χρειάζεται μια συντονισμένη προσπάθεια. Τα νιάτα της χώρας πεθαίνουν σε μεγάλο αριθμό κάθε χρόνο συνεπεία αυτών των ατυχημάτων. Το 60% των νεκρών είναι νέοι άντρες και γυναίκες κάτω των 35 ετών. Αυτά είναι ζητήματα τα οποία δεν δικαιολογούν καμία ανοχή και καμία παραπομπή ενεργειών, αποφάσεων και ρυθμίσεων στο μέλλον. Έχουμε ξεπεράσει την 12η ώρα. Πολλά έπρεπε να έχουν γίνει. Σπεύστε αυτές τις παραλείψεις να τις αντιμετωπίσετε κινητοποιώντας όλον τον κρατικό μηχανισμό και παίρνοντας όλα τα αναγκαία μέτρα.»
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θα συζητηθεί η τρίτη προς τον Πρωθυπουργό επίκαιρη ερώτηση, στην οποία θα απαντήσει ο Υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών κ. Χατζηδάκης και είναι η με αριθμό 636/40/19-2-2008 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κ. Φωτίου Κουβέλη, σχετικά την οδική ασφάλεια στη Χώρα μας, κ.λπ.
Η ερώτηση του κ. Κουβέλη έχει ως ακολούθως:
Το λόγο έχει ο Υπουργός Μεταφορών κ. Χατζηδάκης.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ (Υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών): Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θα ήθελα να ευχαριστήσω τον κ. Κουβέλη για την ερώτηση την οποία υπέβαλε, διότι μας δίνει την ευκαιρία στην Εθνική Αντιπροσωπεία να συζητήσουμε ένα πολύ σοβαρό θέμα, όπως είναι αυτό των τροχαίων ατυχημάτων και της οδικής ασφάλειας.
(Στο σημείο αυτό την Προεδρική Έδρα καταλαμβάνει η Β΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής κ. ΕΛΣΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ)
Πράγματι, δυστυχώς, στην Ελλάδα έχουμε εξαιρετικά αρνητικές επιδόσεις στο συγκεκριμένο ζήτημα και είμαστε αρκετά πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο σε τροχαία ατυχήματα.
Η Κυβέρνηση δεν μένει και δεν θα μπορούσε να μείνει απαθής στο συγκεκριμένο ζήτημα. Δεν ισχυρίζομαι ότι έχουμε πετύχει θαύματα. Όμως, πιστεύω ότι έχουν γίνει αρκετά βήματα και προφανώς, πρέπει να γίνουν πολύ περισσότερα στο μέλλον.
Θέλω, λοιπόν, να μου επιτρέψετε να αναφερθώ συνοπτικά στα μέτρα που λαμβάνουν τα τρία κατʼ εξοχήν συναρμόδια Υπουργεία -συναρμόδια για την οδική ασφάλεια- δηλαδή το Υπουργείο Εσωτερικών, το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και το Υπουργείο Μεταφορών, για την επίτευξη αυτού του στόχου.
Πρώτα απʼ όλα, έχουμε καταρτίσει το δεύτερο στρατηγικό σχέδιο για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα για την περίοδο 2006-2010, το οποίο προβλέπει μια σειρά από μέτρα και δράσεις.
Κυρίαρχη θέση σʼ αυτά τα μέτρα έχει και η ψήφιση του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας -ξέρετε ότι ψηφίστηκε πέρυσι στη Βουλή των Ελλήνων- ο οποίος ορθώς, κατά την άποψή μας, προβλέπει βαριά πρόστιμα για τους παραβάτες, διότι δεν πρέπει να παίζουμε με την ανθρώπινη ζωή. Και όσοι αρνούνται να συμμορφωθούν θέτοντας σε κίνδυνο τη δική τους ζωή και κυρίως τη ζωή των συνανθρώπων μας, πρέπει να τιμωρούνται. Είμαστε αποφασισμένοι να κινηθούμε προς αυτή την κατεύθυνση.
Θέλω να πω ότι μετά την ψήφιση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, η Τροχαία έχει κάνει σημαντική δουλειά προς την κατεύθυνση της εφαρμογής αυτού του νέου νόμου και τα πρώτα επίσημα αποτελέσματα, κύριε Κουβέλη, είναι ενθαρρυντικά. Ο αριθμός των νεκρών από τροχαία στη διάρκεια του πρώτου επταμήνου εφαρμογής του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, δηλαδή από τον Ιούνιο μέχρι το Δεκέμβριου του 2007, εμφανίστηκε μειωμένος κατά 13% σε ολόκληρη την Ελλάδα, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2006. Και για την Αττική, το ποσοστό της μείωσης ανέρχεται στο 17%.
Πέραν αυτού, πρέπει να ξέρετε ότι στο Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών είμαστε αποφασισμένοι να αναβαθμίσουμε το σύστημα εκπαίδευσης και εξέτασης των οδηγών. Στο αμέσως επόμενο διάστημα, θα ανακοινωθούν συγκεκριμένες δράσεις προς αυτή την κατεύθυνση, που μεταξύ των άλλων, θα στοχεύουν και στο να έχουμε μεγαλύτερη διαφάνεια και αξιοπιστία στις εξετάσεις. Και τονίζω τις λέξεις «διαφάνεια» και «αξιοπιστία».
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υπουργού)
Από εκεί και μετά, νομίζω ότι κάνουμε σοβαρή δουλειά και στον τομέα του τεχνικού ελέγχου των οχημάτων. Στην Αττική που υπήρχε πρόβλημα παλαιότερα, το πρόβλημα έχει περιοριστεί αρκετά. Όμως, και εκεί θα συνεχίσουμε την προσπάθεια, για να έχουμε μεγαλύτερη ταχύτητα, αλλά και πάλι μεγαλύτερη διαφάνεια σε όλες τις διαδικασίες που σχετίζονται με τα ΚΤΕΟ. Και ξέρετε ότι αξιόπιστα ΚΤΕΟ σημαίνει σε ένα βαθμό και μεγαλύτερη οδική ασφάλεια.
(Στο σημείο αυτό την Προεδρική Έδρα καταλαμβάνει ο Γ΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής κ. ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΝΕΡΑΝΤΖΗΣ)
Κύριε Πρόεδρε, θα μου επιτρέψετε να μιλήσω λίγο παραπάνω, μετά από συνεννόηση με τον Πρόεδρο της Βουλής, λόγω της σοβαρότητας του θέματος.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Νεράντζης): Πάρτε από τη δευτερολογία σας, κύριε Υπουργέ.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ (Υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών): Το ΥΠΕΧΩΔΕ από τη δική του πλευρά κάνει μια πολύ σημαντική προσπάθεια για να φτιάξει ένα ασφαλές οδικό δίκτυο, κάτι που αποτελεί πολύ σημαντικό παράγοντα για τη μείωση των ατυχημάτων.
Υπολογίζεται ότι στις νέες εθνικές οδούς που κατασκευάζονται, αλλά και στα νέα συγχρηματοδοτούμενα έργα του ΥΠΕΧΩΔΕ, με βάση τις μελέτες που υπάρχουν για την Ελλάδα και το εξωτερικό, θα έχουμε μία σημαντική μείωση των ατυχημάτων, δηλαδή τα εκατό ατυχήματα θα γίνονται είκοσι. Περιορίζονται τα ατυχήματα στο 1/5 σʼ αυτούς τους καινούριους και ασφαλείς δρόμους.
Παράλληλα, το ΥΠΕΧΩΔΕ συνεχίζει τις δράσεις του με βελτιωμένη σήμανση, διαγραμμίσεις, αντιολισθηρούς ασφαλτοτάπητες, παρακολούθηση της οδηγικής συμπεριφοράς με την τοποθέτηση ηλεκτρονικών μέσων ραντάρ σε τριακόσια έντεκα σημεία και καθορισμό αξιόπιστων ορίων ταχύτητας.
Και παράλληλα, το Υπουργείο Εσωτερικών επικεντρώνεται στην αποτελεσματικότερη αστυνόμευση σε επικίνδυνα σημεία, στη συγκρότηση τροχαίας αυτοκινητοδρόμων για την ενίσχυση των υπηρεσιών της Τροχαίας και στην ίδρυση ομάδων ελέγχου και πρόληψης ατυχημάτων για κάθε αστυνομική διεύθυνση.
Βεβαίως, ξέρω ότι το θέμα της οδικής ασφάλειας δεν αφορά το κάθε Υπουργείο από μόνο του. Απαιτεί συντονισμό των δράσεων ανάμεσα στα Υπουργεία. Γιʼ αυτό, αυτή την εβδομάδα συναντήθηκα με τον Υπουργό Εσωτερικών κ. Παυλόπουλο και την επόμενη εβδομάδα, θα συναντηθώ με τον Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ κ. Σουφλιά, για να μελετήσουμε πώς μπορεί να επιτευχθεί καλύτερος κυβερνητικός συντονισμός για το συγκεκριμένο ζήτημα. Και μετά τη συνάντηση με τον κ. Σουφλιά, θα ανακοινωθούν, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, και οι τελικές αποφάσεις της Κυβέρνησης γιʼ αυτό το θέμα.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Νεράντζης): Ορίστε, κύριε Κουβέλη. Έχετε το λόγο, παρακαλώ.
ΦΩΤΗΣ ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Κύριε Υπουργέ, ουσιαστικά πρόκειται για έναν ακήρυχτο πόλεμο της ασφάλτου και των οδών. Όταν έχουμε δύο χιλιάδες νεκρούς μέσα σε ένα έτος και απʼ αυτούς οι οκτακόσιοι περίπου στο Νομό Αττικής, μπορούμε να σκεφθούμε ότι θα είχαμε λιγότερους νεκρούς, αν η χώρα μας βρισκόταν σε εμπόλεμη κατάσταση.
Όλα αυτά τα οποία αναφέρατε, είναι τα υπαρκτά και συγκεκριμένα αίτια, τα οποία, όμως, δεν αντιμετωπίζονται με τη σπουδή και την προσοχή, η οποία επιβάλλεται λόγω της σοβαρότητας του ζητήματος.
Αναφερθήκατε στον Κώδικα. Πράγματι ο Κώδικας είναι αυστηρός. Υπάρχει διαδικασία ελέγχου και μάλιστα συγκεκριμένου ελέγχου, για να διαπιστωθεί αν εφαρμόζονται οι διατάξεις του Κώδικα; Το παράδειγμα που επιλέγω είναι χαρακτηριστικό. Η ίδια η Τροχαία λέει ότι το κινητό τηλέφωνο και η χρήση του αποτελεί αιτία πολλών, μα πάρα πολλών ατυχημάτων. Ε, δεν έχετε διαπιστώσει ότι όλοι, σχεδόν όλοι, οι οδηγοί την ώρα που κινούν τα οχήματά τους ομιλούν στο κινητό; Δεν γνωρίζετε ότι υπάρχουν αυτές οι παράνομες πινακίδες κατά μήκος των οδών και σιωπά και η Τοπική Αυτοδιοίκηση σε πάρα πολλές περιπτώσεις και πολλές φορές το αρμόδιο Υπουργείο δεν επιλαμβάνεται να τις ξηλώσει.
Βεβαίως, γνωρίζουμε ότι οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα αυτό κερδίζουν πάρα πολλά χρήματα. Αυτό είναι αδιαμφισβήτητο. Όμως, επιτέλους, όταν έρχεται η Τροχαία και λέει πως αυτές οι πινακίδες, οι παράνομες πινακίδες αποτελούν αιτία θανατηφόρων ατυχημάτων, ε, δεν μπορεί να κωφεύει η πολιτεία! Δεν μπορεί να είναι σε αδράνεια το αρμόδιο ή τα αρμόδια Υπουργεία!
Περαιτέρω, τι θα γίνει με τον εθνικό συντονιστικό φορέα; Εδώ είχαμε καταγγελία Βουλευτή της Συμπολίτευσης ο οποίος παραιτήθηκε από αντίστοιχο όργανο, καταγγέλλοντας ότι το μόνο για το οποίο ενδιαφέρονται οι παράγοντες που δραστηριοποιούνται στον φορέα αυτό –ο κ. Σταθάκης το κατήγγειλε- είναι τα κοινοτικά προγράμματα. Αυτά δεν είναι ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν;
Βεβαίως, έχουμε μείωση των ατυχημάτων. Όμως, πολύ ειλικρινά ομολογήσατε ότι είμαστε πολύ, μα πάρα πολύ, πάνω από το μέσο ευρωπαϊκό όρο. Χρειάζεται μια συντονισμένη προσπάθεια. Τα νιάτα της χώρας πεθαίνουν σε μεγάλο αριθμό κάθε χρόνο, συνεπεία αυτών των ατυχημάτων.
Το 60%, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, των νεκρών είναι νέοι άνδρες και γυναίκες κάτω των τριάντα πέντε ετών. Αυτά είναι ζητήματα τα οποία δεν δικαιολογούν καμία ανοχή και καμία παραπομπή ενεργειών, αποφάσεων και ρυθμίσεων στο μέλλον. Έχουμε ξεπεράσει τη δωδεκάτη ώρα. Πολλά έπρεπε να έχουν γίνει. Σπεύστε, λοιπόν, αυτές τις παραλείψεις να τις αντιμετωπίσετε, κινητοποιώντας όλο τον κρατικό μηχανισμό και παίρνοντας όλα τα αναγκαία μέτρα.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Νεράντζης): Ευχαριστώ, κύριε Κουβέλη.
Κύριε Υπουργέ, θέλετε να προσθέσετε κάτι διʼ ολίγον;
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ (Υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών): Κύριε Κουβέλη, είμαι ο τελευταίος που θα αρνηθεί ότι χρειάζεται διαχρονικά στην Ελλάδα καλύτερος συντονισμός των δράσεων γιʼ αυτό το θέμα.
Αυτό που σας είπα για τις συναντήσεις με τον κύριο Παυλόπουλο και τον κύριο Σουφλιά δεν είναι καθόλου χωρίς σημασία. Θα σας παρακαλούσα να κάνετε λίγες μέρες υπομονή και να δείτε τα αποτελέσματα στο συγκεκριμένο θέμα.
Δεύτερον, για τις πινακίδες. Το θέμα είναι –και δεν το λέω, για να αποτινάξω τις ευθύνες από την Κυβέρνηση- αρμοδιότητας είτε της νομαρχιακής αυτοδιοίκησης είτε της τοπικής αυτοδιοίκησης είτε των περιφερειών. Πραγματικά, πρέπει να γίνει μια προσπάθεια στο συγκεκριμένο ζήτημα και το Υπουργείο Εσωτερικών έχει στείλει ήδη δυο φορές έγγραφα στις περιφέρειες, εφιστώντας τους την προσοχή για το συγκεκριμένο ζήτημα.
Σε σχέση με την εφαρμογή των μέτρων, πράγματι και ο τελειότερος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας δεν θα μπορέσει να εφαρμοστεί, εάν η Τροχαία δεν κάνει τη δουλειά της. Πιστεύω ότι έχει συνειδητοποιηθεί αυτό από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου και ξέρω –γιατί βλέπω τις προσπάθειες που κάνουν- ότι κάνουν ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατόν, για να κινηθεί η Τροχαία προς αυτήν την κατεύθυνση, έχοντας τα πρώτα θετικά αποτελέσματα, τα οποία συνεχίζονται και τις πρώτες μέρες του Γενάρη και του Φλεβάρη του καινούργιου χρόνου.
Όμως, θέλω να πω κάτι που νομίζω ότι θα γίνει αποδεκτό από όλες τις πτέρυγες της Βουλής.
Ξέρετε, δεν μπορούμε να τοποθετήσουμε δίπλα σε κάθε πολίτη ένα αστυφύλακα, προκειμένου να αστυνομεύει τη συμπεριφορά του στο δρόμο. Είναι και θέμα νοοτροπίας. Και ακριβώς επειδή είναι θέμα νοοτροπίας πριν από μερικές μέρες έγραψα εγώ ο ίδιος μία επιστολή στους δημάρχους, στους δήμους των οποίων έχουμε πάρκα κυκλοφοριακής αγωγής. Έχουμε 97 τέτοια πάρκα, τα μισά εκ των οποίων υπολογίζουμε ότι δεν λειτουργούν και τους κάλεσα να μην σπαταλούμε με αυτόν τον τρόπο τα χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων.
Επίσης, κάνουμε προσπάθειες σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, τυπώνοντας ειδικά έντυπα για τα παιδιά όλων των ηλικιών για να υπάρχει μία εξοικείωση με τους κανόνες οδικής ασφάλειας.
Τέλος, κάνουμε μία τεράστια, μεγάλη προσπάθεια από το δικό μας Υπουργείο με διαφημίσεις στην τηλεόραση και σε όλα τα υπόλοιπα Μέσα Ενημέρωσης.
Θέλω να καλέσω από αυτό εδώ το Βήμα, θα τους καλέσω και σε συνάντηση τις επόμενες μέρες, τους ιδιοκτήτες των Μέσων Ενημέρωσης και ιδιαίτερα τους ιδιοκτήτες των τηλεοπτικών σταθμών να μας δώσουν δωρεάν χρόνο σε ζώνη υψηλής ακροαματικότητας για να προβάλουμε τέτοιου είδους μηνύματα, διότι δαπανήσαμε 3 εκατομμύρια ευρώ πέρυσι και θα δαπανήσουμε άλλα 3 εκατομμύρια ευρώ φέτος γιʼ αυτό το θέμα. Χρειάζεται μία πιο έντονη διαφημιστική εκστρατεία και πιστεύω πραγματικά ότι και οι ίδιοι θα δουν θετικά αυτήν την έκκληση. Γιατί είναι έκκληση για το μέλλον, είναι έκκληση για τη νέα γενιά, είναι μία έκκληση στην ανθρωπιά μας.
Σας ευχαριστώ πολύ.