Μετά το περπάτημα το ποδήλατο αντιπροσωπεύει τον πιο «αθώο» και ήπιο τρόπο μετακίνησης. Είναι αθόρυβο, δεν ρυπαίνει, δεν καταναλώνει καύσιμα και χώρο, είναι το λιγότερο επικίνδυνο μέσο απέναντι στον πεζό, αλλά και στον αναβάτη του. Ποδήλατο χρησιμοποιεί όποιος θέλεινα είναι ευέλικτος όπως ο πεζός, αυτόνομος στις μετακινήσεις του, χωρίς να ζημιώνει το περιβάλλον.
Στην Ευρώπη το ποδήλατο είναι από τα σημαντικά εργαλεία των αστικών πολιτικών βιώσιμης κινητικότητας. Για την προώθησή του κατασκευάζονται ειδικές υποδομές και ασκούνται πολιτικές ευαισθητοποίησης για την αλλαγή των συμπεριφορών μετακίνησης. Ενδιαφέροντα βήματα έχουν γίνει σε κάποιες χώρες και στο επίπεδο της νομοθεσίας στοχεύοντας εμμέσως σε ρυθμίσεις και πολιτικές περιορισμού της χρήσης του αυτοκινήτου.
Στην Αθήνα για παράδειγμα, μέχρι σήμερα, δεν προβλέπονται ποδηλατόδρομοι και λωρίδες με ειδική σήμανση, ωστόσο άλλες ευρωπαϊκές πόλεος έχουν αναπτύξει άρτιο ποδηλατικό δίκτυο. Στο Άμστερνταμ, μία παραδοσιακά φιλική προς τον ποδηλάτη πόλη, όπου το 40% των μετακινήσεων γίνονται στις δύο ρόδες, δίπλα από σχεδόν κάθε δρόμο υπάρχει αποκλειστική λωρίδα και φωτεινοί σηματοδότες για ποδήλατα. Αλλά και το Λονδίνο έχει περίπου 460 χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων, ενώ στο Παρίσι κατασκευάστηκε, σε σύντομο χρονικό διάστημα, δίκτυο ποδηλατοδρόμων 371 χιλιομέτρων.
Μελετώντας την εισήγηση για μια Ολοκληρωμένη Στρατηγική για την Αστική Κινητικότητα του ΥΠΕΧΩΔΕ, που έδωσε στη δημοσιότητα στις 17/03/2008, με κριτήρια περιβαλλοντικά, κοινωνικά και οικονομικά σε ότι αφορά τις προτάσεις για υποδομές ήπιων μορφών μετακίνησης και Επειδή στη χώρα μας οι μελέτες και πολύ περισσότερο η υλοποίηση των υποδομών υστερούν σημαντικά έναντι των άλλων ευρωπαϊκών χωρών,
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
- Ποιό είναι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης κάποιου δικτύου ποδηλατοδρόμων σε Αθήνα – Θεσσαλονίκη - Περιφέρεια;
- Ποιοι θα είναι οι φορείς υλοποίησης, θα είναι η Κεντρική Διοίκηση ή η Τοπική Αυτοδιοίκηση; Θα προστατέψετε τους ποδηλάτες από οποιαδήποτε συμπεριφορά παρεμποδίζει ή θέτει σε κίνδυνο την κυκλοφορία τους;
- Υπάρχει ένα έργο άμεσης υλοποίησης ποδηλατόδρομου σε πρόσφορο χώρο, όπως το παραλιακό μέτωπο ή τα μεγάλα πάρκα, όπου θα αποτελέσει δείγμα καλής θέλησης για την προώθηση του ποδηλάτου ως μεταφορικό μέσο;
Ο ερωτών βουλευτής
Μιχάλης Παπαγιαννάκης