Με το ν. 1566/85 (άρθρο 43) η Πολιτεία δεσμεύτηκε για τη σύσταση σχολικών βιβλιοθηκών σε κάθε σχολείο πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για χρήση από τους μαθητές, το διδακτικό προσωπικό και τους κατοίκους της έδρας και της περιοχής του σχολείου
Πέρα από τα σημαντικά λειτουργικά προβλήματα λόγω έλλειψης βιβλιοθηκών στα περισσότερα σχολεία της χώρας, ανεπαρκούς χρηματοδότησης και ελλιπούς στήριξης του θεσμού 23 χρόνια τώρα, σημαντικό πρόβλημα στη λειτουργία των βιβλιοθηκών δημιουργεί η ύπαρξη του θεσμού της Επιτροπής Καταλόγου, η οποία έχει την αρμοδιότητα να συντάσσει τον κατάλογο των τόμων που επιτρέπεται να εισαχθούν στις σχολικές βιβλιοθήκες.
Στο πλαίσιο αυτό, με εγκύκλιό του το ΥΠΕΠΘ (Αρ. Πρωτ. 128832/Γ7/30-11-2006) απαιτεί από τις χιλιάδες σχολικές μονάδες της χώρας (δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια) να αποστείλουν στο Γραφείο Σχολικών Βιβλιοθηκών κατάλογο με τα βιβλία που ήδη υπάρχουν στις συλλογές τους για "έγκριση καταλληλότητας" από "αρμόδια Επιτροπή". Στην εγκύκλιο οι εκπαιδευτικοί καλούνται "αφού διενεργήσουν έλεγχο εντοπισμού του υλικού" να αποσύρουν ό,τι δεν περιλαμβάνεται στους "σχετικούς καταλόγους εγκεκριμένου υλικού που έχουν συνταχθεί βάσει αντίστοιχων υπουργικών αποφάσεων".
Από τα παραπάνω προκύπτουν σοβαρά ερωτηματικά και κίνδυνοι για αυθαιρεσίες και λογοκρισία, δεδομένου ότι δεν καθορίζονται τα κριτήρια επιλογής των βιβλίων και αποκλείονται σχολικές κοινότητες από τη δυνατότητα να εμπλουτίζουν τις βιβλιοθήκες τους με βάση τις δικές τους ανάγκες. Ποιος μπορεί να είναι καταλληλότερος στο να κρίνει την αναγκαιότητα ύπαρξης κάποιου υλικού εκτός από τους ίδιους τους βιβλιοθηκονόμους, εκπαιδευτικούς και γονείς που χάρτη στη δική τους προσπάθεια έγινε κατορθωτό να λειτουργήσουν οι σχολικές βιβλιοθήκες;
Κατόπιν των ανωτέρω,
ερωτάται ο κ. Υπουργός:
- Σε ποια μέτρα προτίθεται να προβεί για τη χρηματοδότηση του θεσμού και τη στελέχωση με εξειδικευμένο προσωπικό, ώστε να μπορέσει επιτέλους να έχει το κάθε σχολειό τη δική του βιβλιοθήκη με το αντίστοιχο εξειδικευμένο προσωπικό;
- Με ποιο σκεπτικό το υπουργείο Παιδείας αποκλείει τους εκπαιδευτικούς από την κρίση πιθανής ακαταλληλότητας υλικού των σχολικών βιβλιοθηκών;
- Με ποια κριτήρια συντάχθηκε ο «κατάλογος εγκεκριμένου υλικού; Με ποια κριτήρια κρίνεται η καταλληλότητα του υλικού; Ποιο υλικό, ποιου περιεχομένου, ποιων συγγραφέων είναι ακατάλληλο για μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης;
Ο ερωτών βουλευτής
Γιάννης Δραγασάκης