Οι έλληνες ναυτεργάτες δικαίως διαμαρτύρονται για την κυβερνητική πολιτική στον τομέα της ναυτιλίας, την πολιτική απορρύθμισης της αγοράς. Αναδεικνύονται ως κεντρικά χαρακτηριστικά της πολιτικής αυτής η ευνοιοκρατική υποστήριξη των επιδιώξεων του εφοπλιστικού κεφαλαίου και η υποβάθμιση των εργασιακών, μισθολογικών, ασφαλιστικών και συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων των ναυτεργατών, οι οποίοι εγκαταλείπονται στο έλεος των κανόνων της ελεύθερης αγοράς.
Σύμφωνα με το ψήφισμα της Αʼ Γενικής Συνέλευσης των μελών της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ), συνέπειες της ακολουθούμενης πολιτικής των προηγουμένων και της σημερινής κυβερνήσεως είναι η μείωση κατά 40% των Ελλήνων ναυτεργατών στην ποντοπόρο ναυτιλία λόγω της τροποποίησης του όρου 8 των εγκριτικών πράξεων, η πλήρης απελευθέρωση των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων σε βάρος των πολιτών, η απελευθέρωση του ορίου ηλικίας των πλοίων και του απαγορευτικού, η απαλλαγή από την υποχρέωση καταβολής ασφαλιστικών εισφορών των εφοπλιστών τόσο στα κρουαζιερόπλοια όσο και στα ποντοπόρα και πρόσφατα η διαγραφόμενη με βεβαιότητα προοπτική περαιτέρω άμεσης ή έμμεσης υποβάθμισης εργασιακών δικαιωμάτων λόγω της προωθούμενης ιδιωτικοποίησης των Σ.ΕΜΠΟ του ΟΛΠ Α.Ε. και ΟΛΘ Α.Ε.
Οι διαπιστώσεις αυτές αποτελούν οδυνηρό καθημερινό βίωμα των Ελλήνων ναυτεργατών. Οι θέσεις εργασίας τους συρρικνώνονται, το φαινόμενο αφελληνισμού της εμπορικής ναυτιλίας οξύνεται, στη δε ακτοπλοΐα το δίκτυο των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών αντί να σχεδιάζεται ως κοινωνικό αγαθό με βάση τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών των νησιών, προσαρμόζεται στις ασύδοτες κερδοσκοπικές απαιτήσεις και συμφέροντα των εφοπλιστών, καθιστώντας τα νησιά και τους ταξιδιώτες κατοίκους ή τουρίστες «ομήρους».
Οι ναυτεργάτες διεκδικούν ριζική ανατροπή αυτής της αντεργατικής πολιτικής. Διεκδικούν, με βάση τις προτάσεις και τα αιτήματα που κατʼ επανάληψη έχουν καταθέσει η ΠΕΝΕΝ τα άλλα ναυτεργατικά σωματεία και η ΠΝΟ, την απορρόφηση όλων των ανέργων στη Ναυτιλία και την προστασία τους από την παράνομη εκμετάλλευση που ασκείται τόσο από τους εργοδότες όσο και από τα 40 και πλέον παράνομα μεσιτικά γραφεία που λυμαίνονται το δικαίωμα των ναυτεργατών για εργασία. Διεκδικούν επίσης την αναδιοργάνωση και αναβάθμιση του Γραφείου Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας (ΓΕΝΕ) με απαγκίστρωση του από το Λιμενικό σώμα και με ουσιαστικές ελεγκτικές εξουσίες και τέλος διεκδικούν την επιδότηση όλων των ανέργων, τη δημιουργία ειδικού ταμείου με τριμερή χρηματοδότηση, την πλήρη υλοποίηση της κυβερνητικής δέσμευσης επί Υπουργίας του προηγούμενου Υπουργού ΕΝ κυρίου Κεφαλογιάννη για το διπλασιασμό των εφάπαξ παροχών, την αύξηση των συντάξεων στο 80% των εν ενεργεία μισθών, την άμεση υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (ΣΣΕ) για το 2008, με την οποία να ικανοποιούνται τα θεσμικά, οικονομικά και κλαδικά αιτήματα τους.
Με δεδομένο ότι τα παραπάνω αιτήματα έχουν διατυπωθεί επί σειρά ετών και κρίνονται απολύτως δίκαια και αναγκαία τόσο για την επιβίωση των Ελλήνων ναυτεργατών όσο και για τη διατήρηση ικανού αριθμού Ελλήνων ναυτικών στο επάγγελμα, αναγκαιότητα που ξεπερνάει τα όρια των συνδικαλιστικών αιτημάτων και έχει διαστάσεις ευρύτερα κοινωνικές και πολιτισμικές,
Ερωτώνται οι κύριοι Υπουργοί:
Τι μέτρα προτίθενται να πάρουν με σκοπό την προστασία του ναυτικού επαγγέλματος και τη στήριξη των Ελλήνων ναυτικών και συγκεκριμένα για
α) την απορρόφηση όλων των ανέργων στη Ναυτιλία,
β) την προστασία τους από την παράνομη εκμετάλλευση,
γ) την αναδιοργάνωση του Γραφείου Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας, την αναβάθμιση του με ουσιαστικές εξουσίες, και την απαγκίστρωση του από το Λιμενικό Σώμα,
δ) την επιδότηση όλων των ανέργων με τη δημιουργία ειδικού ταμείου με τριμερή χρηματοδότηση,
ε) την υλοποίηση της κυβερνητικής δέσμευσης για διπλασιασμό των εφάπαξ παροχών και την αύξηση των συντάξεων στο 80% των εν ενεργεία μισθών και
στ) την άμεση υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας ικανοποιώντας τα θεσμικά και οικονομικά αιτήματα του κλάδου;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Θοδωρής Δρίτσας
Παναγιώτης Λαφαζάνης